/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
afledningsmanøvrer
Fra : ticka
Vist : 886 gange
10 point
Dato : 23-03-04 11:09

Har lovet ungerne at holde op med at ryge smøger......- Det går ikke så godt.........Citat fra diverse rygestopguider: "den fysiske trang til at ryge en cigaret forsvinder efter 3-5 minutter.......................og dukker op igen med varierende mellemrum...............find på andre ting at foretage dig, mens rygetrangen går væk....."
Forslag efterlyses!
(jeg har selv omkring 50 muligheder, men er ved at kende dem - forslag om at følge med i mudderkastning på smalltalk godtages ikke - det har jeg prøvet, og det virker ikke

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 23-03-04 11:20

hej ticka
tja, jeg ved ikke om dette kan bruges: på min arbejdsplads måtte vi kun ryge i pauserne, dvs. 1 gang i timen, det nedsatte forbruget væsentligt, og jeg kunne faktisk godt få en smøg til at vare i 3 pauser. måske kunne du gøre det samme hjemme: sætte vækkeuret til at ringe om en time, og før må du sgu ikke ryge. sæt ex. en grænse på ½ smøg i timen eller hvad der nu passer dig bedst. det får dig nok ikke til helt at holde op med at ryge, men det kan nedsætte dit forbrug (- ja nu ved jeg jo ikke hvor mange du egentlig ryger...)
mvh ahtn

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 23-03-04 11:22

kom lige i tanke om noget andet (du kender det jo nok allerede)
lav en aftale med ungerne, at du kun må ryge udendørs - det er sgu træls at stå ude i regnen og blæsten bare fordi man skal smøge den.

Kommentar
Fra : IDEAN

Dato : 23-03-04 11:22

man kan købe de der plastikcigaretter, ofte på tankstationer....god afledningsmanøvre, men man føler sig en anelse plat Den hjalp mig, da jeg holdte op med at ryge.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 23-03-04 11:24

har aftalt med ungerne, at jeg ikke vil ryge sammen med dem - ja - pissekoldt at stå udenfor.

Kommentar
Fra : IDEAN

Dato : 23-03-04 11:24

og det med mudderkastning i smalltalk....deltag aktivt! Jeg ryger kun 2 om dagen nu Held og lykke med rygestoppet

Accepteret svar
Fra : scandinavia

Modtaget 20 point
Dato : 23-03-04 11:26

kan du lide afstraffelse ?

Jeg så engang et program med hvordan man kunne bryde dårlige vaner mm.
Det korte af det lange i programmet var at en vane er noget man har fordi man får en eller anden form for belønning når man udfører vanen, selvtilfredstillelse etc.
Hvis man ville bryde en vane hurtigt, kunne man prøve følgende:

tage et elastik om håndleddet, og hver gang man havde lyst til at udføre vanen (i dit tilfælde at ryge) skulle man trække ud i elastikket og give slip.
-trangen til at udføre vanen skulle holde op i løbet af en uge, hvis man var konsekvent og gjorde det hver gang.

Jeg så det i et program med nogle der ville tabe sig, men tænkte det måske kunne overføres til dig?

Mvh

S

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 23-03-04 11:28

plasticcigaretterne bruger jeg, sådan nogle med en bomuldssnor indeni, der indeholder nicotin. De er okay, men rigtigt at man føler sig lidt åndsvag

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-03-04 11:29

Min metode var, da hånden automatisk tog efter cigaretterne som ikke var der.
I stedet fandt jeg Läkerol eller andet at tygge på. Det hjalp lidt.
Bare ikke på humøret som ikke var det bedste.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 11:32

Nu ved jeg ikke om IDEAN vil give mig ret, men KAN man nedtrappe, uden på et tidspunkt at sætte sit forbrug op igen??

Er det i den sidste ende ikke tale om enten eller og ikke både og.
Jeg ryger (desværre) også selv, og jeg har hørt at man i usa kan købe sig til at blive "lagt kunstigt i koma" så de værste abstinenser soves væk.

Jeg har spurgt min egen læge om man kan få en sådan kur i danmark, men det må man ikke.

Ellers er forslaget om at gå ud at smøge den godt nok, hvis man altså kan overholde det.

ellebye

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 23-03-04 11:39

elastikken lyder som en fin idé. Med hensyn til at trappe ned, så ved jeg ikke.......
For et par år siden holdt jeg helt op med at ryge ved hjælp af nedtrapning. Det holdt i 3 måneder, så blev det jul.......
Men under alle omstændigheder, så vil jeg have det bedre med kun at ryge 10 om dagen, fremfor at ryge 30. Men det er nok rigtigt, at man til stadighed skal være opmærksom på forbruget, ellers tror jeg også at det lige så stille vokser igen.

Kommentar
Fra : IDEAN

Dato : 23-03-04 11:45

ellebye: det kan godt lade sig gøre at trappe ned uden senere at trappe op. Eftersigende skulle det vist være ret svært, men det lykkes da for nogle. I mit tilfælde er det fuldstændigt umuligt at trappe ned mere end 1 uge af gangen

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 23-03-04 11:47

IDEAN: det lyder bekendt - trapper rigtig meget ned den ene uge - sidder for meget ved putteren den næste uge, og trapper så en masse op igen. Men på den måde kan jeg faktisk trappe ned i rigtig lang tid.............

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 11:58

Det er da også ærgerligt at jeg bor i et etplanshus, ......... så har jeg ikke mulighed for at "trappe ned".

Ellebye

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 23-03-04 11:59

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-04 12:59

scandinavia -> Hvis man kan være konsekvent og straffe sig selv er der intet problem. Så kan man også 'straffe' sig selv ved at lade være med at tænde smøgen

Dette 'tip' må være udtænkt af sadister

Enten holder man op at ryge eller også gør man ikke. Nedtrapning er ikke at holde op

Da jeg lå på hospital var det eneste der hjalp mig (til i en periode) at holde op med at ryge : Nicotinplaster.
Jeg prøvede selvfølgelig alligevel, men fik 'nico'-chock, fik kvalme og kastede op.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 23-03-04 13:14

Nogle af de forslag, jeg allerede bruger: vand blomster, lav en kande the, lav en kande kaffe (dette begrænses eftersom kaffe for mig er = en cigaret), tør et bord af, vaske vinduer, starte vaskemaskinen, rens negle, læg tøj sammen, drik et glas vand, spis et bolshe, gå ind i et andet rum, støvsuge bilen, skift hundens vand, gå en tur med hunden (lad cigaretterne blive hjemme ) send en mail til en kammerat - eller ring til en, sæt musik på, gå ud med skraldespanden, vask hænder, børst tænder, ryd op på computeren, vask gardiner, tør fjernsynsskærmen af, luk alle vinduer op, og luft ud, tag et brusebad, vaske gulv, tag et stykke tyggegummi, spis et stykke rugbrød eller noget frugt, samle hundelort op i haven!, støvsuge, smøre hænder, tag en lur (bør ikke benyttes for ofte!), brænd en cd, vask op......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-04 13:31

ticka -> Jeg gør praktisk talt alt hvad du gør ..og pulser løs på mine smøger samtidig

Har du prøvet et plaster under armen? Det virker sikkert ikke for alle, men som sagt var det effektivt for mig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 23-03-04 15:12

hold da k... - en energi...
det tror jeg bare ikke virker i det lange løb, og så bliver man sgu da skidetræt af al det arbejde - puha.
men når jeg sidder ved computeren ryger jeg som en skorsten, selvom jeg egentlig ikke har brug for det, det er en dårlig vane. 3/4 af de cigaretter jeg ryger er ikke et behov men en vane og den er svær at komme af med.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : IDEAN

Dato : 23-03-04 15:16

ticka: jeg ville hellere dø tidligt af cigarretrøg, end at lave alle de ting! Men det ville sgu nok ende med at være nogenlunde samme tidspunkt alligevel

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 23-03-04 16:51

Rolig.....hvis jeg lavede alle de ting,ville mit hjem for det første ikke se ud som det gør, og for det andet ville jeg ikke have tid til at ryge............Men hvis nu..............idag har teorien om at koncentrere sig om sit forbrug i hvert fald ikke virket: Først et par timer på kandu, siden et par timer i selskab med mit elskede Sim Superstar, og nu på kandu igen, før jeg tager på kursus i aften. og der er vist allerede røget en tyvestyks.....

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 23-03-04 19:42

det er sgu da rart at høre at jeg ikke er den eneste der synes, der er sjovere at ekperimentere/søge/spille på pc'en end at støve af og mit hjem ligner bestemt ikke Bo Bedre, det ville da også være enormt kedeligt.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 23-03-04 19:52

>ticka, du kunne eventuel søge arbejde ved Brøndby Kommunekontor, som nu skal gøres røgfri inden for hele paracellen.

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 24-03-04 12:12

nu bor jeg ikke lige ved siden af Brønby, faktisk langt fra - og i øvrigt kan man jo ikke være på arbejde hele tiden - vel slet ikke hos kommunen

Godkendelse af svar
Fra : ticka

Dato : 24-03-04 12:14

Tak for svaret scandinavia. Jeg har gået med elastik om håndleddet siden jeg stod op.....og er godt øm på håndleddet!!!!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-03-04 12:21

</MOLORYGE>

Kommentar
Fra : scandinavia

Dato : 24-03-04 12:49

Velbekom

Glad for at høre det

Kommentar
Fra : ticka

Dato : 13-03-06 09:04

He He, længe siden jeg har været på kandu sidst, så jeg rodede lige lidt i min historik - og faldt over dér hér indlæg.....Sidder og pulser på livet løs - havde næsten glemt, at jeg prøvede at holde op med at ryge for næsten et år siden.....Vaner Vaner Vaner....