/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvad gør man med en skrue som bare sidde~
Fra : kalleq
Vist : 16325 gange
68 point
Dato : 22-03-04 19:14

hvad gør jeg med en skrue som bare sidder pisse godt fast og bare ikke vil rykke sig... det er lige før jeg har smadret gevindet helt.. hjælp...?
(det er for resten en skrue som sidder på motorblokken)

Hvad forslår I at jeg gør?

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-03-04 19:17

Har du prøvet med noget WD40???...Skal jo skrue mod uret for at løsne..Ved godt at jeg måske lyder dum..*Gg*...Men der er sku nogen som ikke tænker over det...

Tigeren

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 22-03-04 19:17

du sætter en skruetrækker i hullet og prøver at dreje den mens du slår på skaftet på skruetrækkeren

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 22-03-04 19:17

... med en hammer

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 22-03-04 19:17

1. prøv med en slagskruetrækker, det plejer at virke!!!

2. HUSK!! der er kun 2 ting som kan løsne rustne bolte...slag og/eller varme.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 22-03-04 19:18

Hvad er det for en skrue ?
Stjerne el. alm. kærv og ca. størrelse i mm. ?

mvh michael

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 22-03-04 19:19

du kan sætter en flad tynd skruetrækker i kanten af skruen og slår et hak i skruen indtil den er så dyb at du kan slå den rundt med en hammer på skruetrækkeren

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 19:21

har tæsket skruetrækkeren som var i hullet med en KÆMPE hammer og har også prøvet WD40... hvor lang tid skal man lade det der WD40 stå?

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 19:24

diameteren er ca 1cm på skruen, og det er ikke en stjerneskrue...

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 22-03-04 19:25

lav et aflangt gevind med vinkelsliber,

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-03-04 19:26

Jamen de gange jeg har prøvet det, er det begyndt og virke med det samme..Men problemet her er jo nok, at det ikke kan komme ind i selve hullet...Får du løsnet skruen så huske endelig og smøre den nye skrue med kobberfedt..Så sker det ikke igen.....

Jeg er nu ikke så meget for det der med hammer og bor osv..*Gg*...Er du sikker på at det ikke er linksgevind???Tror det satves sådan..

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 19:29

er temmelig sikker på at skuen ikke skal skrues med uret, hvis det er det du mener...

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-03-04 19:32

Ja det er det jeg mener...Jo større kaven er jo bedre kan man løsne den.Få fat i en skruetrækker som har et stort håndtag, hvilket hjælper meget mere da du bedre kan få et bedre greb...Men den må sku sidde godt fast den skrue hva*G*...den største og mest voldsomme skruetrækker du kan finde og brug den...

Men det er også yderst sjælden de bruger de slags gevind der...

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 22-03-04 19:35

Hej
Du kan få noget i supermarkedet og hos cykelhandleren (spray) til at løsne "rustne" skruer/dele. Så slipper du også for at bruge mange kræfter og risikere at ødelægge noget og /eller dig selv.
MVH

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 22-03-04 19:35

Hvis alt går helt galt, kan du jo bore et tyndt hul med et metalbor ned i skruen. Herefter kan man mange gange skrue denne ud forholdsvis nemt. Alternativt borer man hele skruen ud og monterer herefter en bøsning.

held og lykke
michael

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 22-03-04 19:35

Hvis du kan komme til skruen, så tag fat med en rørtant. Jeg har endnu ikke oplevet en skrue så rusten at en rørtang ikke kan få den fri. Men hvis hovedet bliver vredet af, så må du bore og dreje nyt gevind, eller evt. prøve med en ornepik.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-04 19:36

Jeg bruger en pladetang sådan en som pladesmede bruger til at holde plader sammen med indtil de er svejtset sådan en som låser sig fast efter hvad tykkelse den bliver indstillet til .Jeg kalder den"Hold fast i alting tang"Med den kan man som regel få løsnet alt der rager frem med gevind
Mvh Sune

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-03-04 19:38

Man kan forresten få nogle skruetrækker med hul i håndtaget..Det kan man stikke en lille jernstang ind, så man får et bedre greb...MEGET effektivt, da jeg selv har en...Så minder den om en krydsnøgle...Men det er sku det eneste jeg kan komme på...

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 22-03-04 19:39

Nu er det på tide at få af vide hvad den skrue er til ?
Er det bundskruen til aftapning af olie eller hva´?

mvh michael

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 19:39

jeg har taget en skruetrækker og spændt en svensknøgle fast på den... hva er ornepik?

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-03-04 19:40

Ornepik..*LOL*...host sorry kunne sku ikke lade være...

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 19:42

det er en af de mange skruer som holder den højre del af moteren sammen med resten af af motoren...

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-03-04 19:47

Stikker skruen ud eller sidder den i en lille indhuling?

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 19:48

den sidder i en lille indhuling...

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-04 19:51

En ornepik er en spids med et groft omvendt sneglebor som en ornepik på en grissebasse som når man skruer den i tvinger skruen løs

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-03-04 19:52

Hej
VIGTIGT
Så må du huske at når du skruer den sammen må du ikke bruge koberfedt hvis motorhuset er af aluminium......
Med hensy til at få den løs kan du varmer motorhuset op med en Føntørre (ikke en flamme) og så arbejde skruen løse skrue frem og tilbage til den slipper.
Du kan eventuelt bore hovedet af denne og købe en ny bolt. Den del der bliver tilbage kan du tage ud med en rørtang. Men læg lige mærke til om der e/vil værer bolt nok tilbage inden du bore hovedet af denne.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-04 19:53

Skruer i et boret hul forstås og ornepikke fås i forskellige størrelser som bor sæ i æsker

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 22-03-04 19:56

Hmmm oki!...Ja for ellers kunne du file skruen kantet med en jernfil og så skrue den ud med en svensknøgle...Men bliver lidt svært når skruen sidder i en indhuling..

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 22-03-04 19:58

Orne pik elelr skrue udtrækker kan ses på adressen http://www.aprilia-scooters.dk/product.asp?product=12751

Men det er jo kun hvis du mister hovedet på skruen....
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 22-03-04 20:03

NU vil jeg være med...
Det lader til at du er ved at skille motoren ad, så vil jeg bare sige at det ikke er sikkert at WD40 virker da det sikkert er som det er iret, PRONTO fugtfortrænger opløser ir hvis du er heldig at det vil trænge ind. Dieselolie har også denne evne, men bruger længere tid jeg vil ikke anbefale varme på alu.

Tempra

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-03-04 20:08

En ornepik er et konisk(spidst) stykke værktøjsstål med et venstresnoet gevind i,som er skarpslebent,så når du borer et hul i den skrue der sidder fast,og drejer venstre på ornepikken skruer den sig ned i den fastsiddende skrue,men i den forløbende bevægelse vil skruen komme op, da der jo er høregevind i den.
Du kan få et sæt med en 6-8 forskellige i,det er ikke så dyrt,den kan måske klare dit problem.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 20:21

hvad kan der ske hvis jeg varmer aluminium med en føntører?

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 20:21

hvad kan der ske hvis jeg varmer aluminium med en føntører?

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 22-03-04 20:37

Hårtørren varmer ikke nok til at skruen løsner, og ilt/gas varmer for meget så aluminiumen smelter, så skal du da være meget forsigtig. Hvis du borer hul i bolten og forsøger dig med en ornepik så skal du passe meget på at du ikke knækker den. Hvis det er helt umuligt og at bolthovedet er fuldstændigt ødelagt så ville jeg tagemotoren af stellet, og få lagt den fast i en søjleboremaskine og bore bolten ud med et bor der er 2-3 mm mindre end bolten. så kan man købe en moderne udgave af en en ornepik en højstyrkestålstang der er beregnet til at banke ned i det borrede hul og dermed dreje bolten ud. Dette skal helst gøres mens bolten er varm efter boret

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 22-03-04 20:51

hvad med den slagskruetrækker???

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 22-03-04 20:52

Køb en ny knallert.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-03-04 21:27

Der sker ikke noget farligt hvis du varmer med en føntørrer,
men hvis du vil bruge en ornepik,hvad jeg vurderer er det bedste i dit tilfælde,forudsat at du har taget motoren ud,
og kan operere på den under en søjleboremaskine skal du huske:først mindre bor, så det der passer til ornepikken.
Og helst ikke noget med slagskruetrækkere,det er skørt støbegods du operer i.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 22-03-04 22:07

Jeg havde engang i tidernes morget en Yamaha 4 gear - når vi l´makkede i det "lort" var der altid et eller ander der ikke var som det skulle være. Nogen gange opleve vi at De gevindstænger der holder cylinder og topstykke enten var knekket ved motorblokken eller sad umådelig fast.
Løsningen herpå var at bore det resterende gevindstang ud og derefter lave et gevind der var lidt større - derefter finde en gevindstang der passede dertil.

Nu kender jeg ikke din knallert, men er det muligt at du kunne bruge denne løsning på dit prob?

Mvh KoL
NB: når der skal skruges noget i er det altid en go ide at give den lidt fedt - så er sansynlighede for at det sker igen, ikke så stor.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 22:13

Hvar er det for en skrue.
stjerne/lige kærv/ eller hvordan ser skruehovedet ud.
Hvor sidder den på motoren.
Små slag samtidig med at man drejer i løsneretningen. (normalt mod urets retning)
(det har større virkning med en slagskruetrækker som fås med udskiftelige bits i forskellige udgaver)
Emesen.

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 22:14

jeg har desværre ikke mulighed for at lave et nyt gevind... :(

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 22-03-04 22:21

det er ikke en skjerneskrue men en almindeligskruehavedet og ser efter hånden lidt kvast ud... skuen sidder i højre side af motoren og det er på siden af den...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-03-04 22:33

Hvis du ikke længer kan få en skruetrækker til at tage fat.
Så kan du evt. bruger en "kørner" som jo er spids og prøve at slå skruen løs - ikke store slag men små almindelige slag. Slagets vinkel er vigtig for at det lykkes.
Hold kørneren ca. 45 grader skrå ned i kærven og slå i løsneretningen som nok er mod urets retning.
Emesen.

Kommentar
Fra : KooL

Dato : 22-03-04 22:37

Hey Kalleq
Det du kalder almindeligskruehavedet hedder Ligekærv. :)
Skulle jeg mene.

Det er ikke mange der har et gevind skæresæt selv...
Men kender du ikke nogen som arbejder et sted hvor der kunne være mulighed for at få det gjort ?

Mvh KoL

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-03-04 22:39

Lad os lige få at vide:Har du taget motoren ud.
Det må vi forudsætte.
Du kan jo ikke arbejde på den hvis den er i stellet,og hvis vi er enige så langt,skal du enten bore hullet op, og skære nyt gevind,eller bruge en ornepik,værktøjet hertil er ikke dyrt.alt det andet er noget klamp.
Og klamphuggeri er stangsikker langt dyrere end lidt småværktøj.
Hilsen Keldd.
Fortæl lige kort hvorfor du skal skille den ad.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 22-03-04 22:45

Der er kun en løsning til et kvast hoved der sidder mod aluminium i et hul, det er at bore hovedet af, men prøv at rette boret op/ind efter centrum, og brug ikke større bor end gevindet er inde bag ved, når du er ved at være igennem hovedet, plejer den sidste rest af hovedet at "knække" og sidde rund om boret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 22-03-04 23:01

emesen.
nemlig. en slagskruetrækker.........det er løsningen!!

Kommentar
Fra : Misteryman

Dato : 23-03-04 00:46

når det nu er aluminium, så brug cola til at få den løs. Det virker altid

Kommentar
Fra : kalleq

Dato : 23-03-04 08:39

nej, jeg har ikke afmonteret montoren da den fejl jeg skal ind og finde er ret simpel tror jeg... og jeg har også fået alle de andre skruer ud... så mangler kun en skrue... har tænkt mig at købte noget cola og noget diesel eller PRONTO fugtfortrænger... da jeg helst ikke vil til at afmontere motoren og igang med at borer i motoren, også fordi jeg ikke har nogle andre reserve skruer...

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-03-04 12:50

Køb en påskebryg,men drik den inden du går igang.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-04 15:33

Du skal da heller ikke bore andet end hovedet af, når skjoldet er af kan du da let give gevindet lidt pronto eller WD40, og skrue den ud med en vandpumpetang.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-03-04 18:50

Palle -så vidt jeg kan læse mig til er det halvdelen af krumtaphuset,han har gang i.
Og så kan ha jo dårligt gøre andet end at bore den ud.
Keldd. (komentar 21)

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 68 point
Dato : 23-03-04 22:15

Ja det havde været smart at vi vidste hvilken knallert, men i alle tilfælde så er der tale om en skrue med fladhovedet kærv. Og det er den sidste af flere, så når hovedet er væk og skjoldet/krumtaphalvdelen er taget af, kan jeg ikke forestille mig andet end der er masser at tage fat på, med en lille rørtang, eller vandpumpe/polygrip/papagøjetang (Ja den hedder 3 navne). Man kan jo da også se på de andre skruer og "skjoldets" tykkelse hvor meget der er tilbage. Og så længe der er noget at tage ved, bruger man da ikke ornepik, og slet ikke i små størrelser, som jeg kan forstå det er.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : kalleq

Dato : 23-03-04 22:33

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-03-04 22:38

pallebhansen

en polygribtang er ikke det samme som en vandpumpetang, en vandounpetang kan ikke låses fast hr palle

per

Kommentar
Fra : bibsamie

Dato : 23-03-04 22:39

vandounpetang = vandpumpetang

per

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-03-04 23:19

bibsamie: NÅ, det kan min Bahco og Harald Nyborgs kan også http://www.haraldnyborg.dk/
Bestil nr 2406
Hvad skulle man dog bruge en tang til der ikke kan låses.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 23-03-04 23:36

Klart nok.
Keldd.