/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Speedometer virker ik..
Fra : Aetherius
Vist : 597 gange
60 point
Dato : 22-03-04 13:35

Jeg har et problem.. Mit speedometer virker ik..

Benzinmåleren og temperaturmåleren virker, men selveste måleren til hvor stærk man kører virker ik..

Jeg har tjekket at ledningen sidder ordenligt på nede ved forhjulet og oppe på speedometeret, men den virker stadig ik..

Problemet opstod fra en nat til en andet regner jeg med.. Kan ikke huske det ikke virkede da jeg kørte på den dagen inden..

Jeg har en SR 50 Ditech..

Nogle som ved hvad problemet er?

På Forhånd Tak
Aetherius

Kommentar
Fra : olehermann

Dato : 22-03-04 14:00

Kablet er knækket!! Voila

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 22-03-04 15:00

Prøv at skrue omløberne fri i begge ender og træk kablet ud så sidder der en firkantet ende i inderkablet i hver ende det kan du prøve at dreje rundt med fingrene i den ene ende så skal det dreje rundt i den anden ende hvis ikke er det knækket .Drejer det rundt kan det være drevet i hjulet der er gået det kan du se nu du har kablet af der er et firkantet hul som inderkablet skal passe ned i og det skulle gerne dreje rundt hvis du drejer hjulet
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-03-04 19:04

Prøv at skrue omløberen af speedometeret, kig på den lille firkant der sidder på kablet,drej baghjulet.
Hvis den drejer rundt når du drejer baghjulet(eller forhjulet)afhængig af hvor speedom. er forbundet,er
kablet iorden.
Hvis ikke ,nyt speedometer.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 24-03-04 21:10

Det er ikke sikkert det er hverken kabel eller speedometer, start som keldd foreslår at tage kablet af og dreje hjulet, drejer kablet ikke er det kabelet eller det lille nav hvor speedometerkabelet går på hjulet der er i stykker (det var det på min) den koster også kun lidt over 100 så det er billigt sluppet, men lidt tålmodighed kan man selv skifte den.

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 24-03-04 21:51

Har tjekket mit kabel, og der er intet der er knækket inde i.. har haft ståden ude af plastikledningen, så det er 100 %

Prøver at skrue hjulet af imorgen, og ser og dette nav er problemet.. Kunne jo være den er frosset fast, eller for beskidt, kunne måske hjælpe hvis man tog den ud og rensede den, evtuelt smurte den ind i olie og se om det virker? ellers må jeg jo ofre en ny, nu når den ikke er så dyr.. det har den vel os godt af.. =)

Skriver her om nogle dage, om dette er problemet, hvor jeg også vil give point..

Mange tak for svarene..
VH
Aetherius

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-03-04 12:39

Løber den lille firkant rundt,når du har taget det af speedoom.(oml.på speedm.),mens du drejer forhjulet,ser det ud til at drevet er i orden, men rens det bare alligevel.Og så må du have fat i speedm.
Men når aht har haft brok med drevet kunne det tyde på det er en gennemgående skavank,kig ordentlig på det,når du splitter det ad.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 25-03-04 21:30

Jeg har haft hele kablet af, og der er ingen problemer her.. Når jeg drejer på firkanten i den ene ende drejer den lille firkant også i den anden.. Men hvis jeg bare atger kablet af speedo og drejer hjulet, drejer den lille firkant ikke oppe i toppen af kablet.. dette kan kun tyde på en ting.. at problemet er nede ved hjulet..

Har desværer ikke haft tid til at kigge på det idag, men regner med jeg gør det imorgen eller i week.. Renser det hele dernede for skidt og smører den ind i olie, så burde det virke.. har talt med nogle folk som har haft samme problem.. De siger den muligvis er frosset fast, så skal den jo bare løsnes, så burde det virke.. Men skriver tilbage med resultatet når jeg har fundet problemet eller hvis der kommer et nyt.. =)

MV
Aetherius

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-03-04 23:16

Godt.
Keldd.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 30-03-04 16:23

Der sidder en tynd arm på navet, er du heldig kan den rettes ud igen, ellers knækker den og du må købe en ny.
Det er sandsynligt at den bøjet hvis der var frost i kabel og nav.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 30-03-04 18:08

Har du fundet ud af noget???

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 30-03-04 21:45

Har ikke rigtig kommet videre, da jeg har været igang med at afmontere min motor, så MHR cyllen kan komme på.. =)

Har haft min forhjul af, og haft et øje på navet.. Her er den lille plastik o-ring knækket... og den sidder self også helt fast, så den er ikke til at få ud.. hehe... =(

så må ligge få den "revet/smadret" ud, så køber jeg en ny, og så må vi se om det virker..

Navet er den lille plastik ring der sidder derinde ik? Er lidt i tvivl om i mener den eller den lille jern-ring der sidder overfor/sammen med..

Har faktisk fået et andet problem nu:

Jeg skulle jo afmontere mit fordæk for at komme til navet, men self har mine bremseklodser sat sig sammen.. Hvordan skal jeg få dem fra hinanden? Har tænkt på at skrue skjoldene af den, men så skal jeg jo have kablet med bremsevæsken af, og er ikke helt sikker her, ved ikke helt hvordan man udlufter den eller hvad det var man skulle.. Men i må da godt lige skrive hvad i ville foreslå mig til at gøre med den.. eller hvordan man udlufter sådan et kabel.. Og skal man ikke holde dette kabel over beholderen med bremsevæsken, for at undgå at det ikke løber ud?

MV
Aetherius

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-03-04 22:01

Du skal åbne et nyt spørgsmål,andre ser ikke det du spørger om.
Vi her, følger kun med i dit speed.m.problem.
Keldd.

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 30-03-04 22:04

Det der nav skulle ligne det her hvis det er den model jeg tænker på:
Det er der hvor speedometer kabelet er skruet på.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=231484678&n=898709736&pn=898711677
Med hensyn til bremsklodserne, stik en skruetrækker ind mellem klodserne og tryk dem stille og roligt fra hinanden igen. Hvis du kan komme til at trykke på kladerne så belægningerne ikke tager skade er det bedst, men det er ikke vigtigt bare du gør det stille og roligt.
Det skulle ikke være nødvendigt at løsne slanger og udluftninger i den forbindelse.

Kommentar
Fra : Aetherius

Dato : 30-03-04 22:17

Yep, de ligner noglelunde hinanden.. der sidder der en lille plastik ring indeni som er knækket kan jeg se..

Men skriver lige tilbage onsdag eller torsdag.. måske fredag, der skulle den gerne være oppe og kører.. "hvis jeg er heldig at jeg har modtaget den plastik ring.." =)

MV
Aetherius

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-04 21:58

Mon ikke du burde lukke spørgsmålet ????
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : Aetherius

Dato : 27-04-04 22:49

Tak for de gode svar..! Det hele virker nu, problemet var navet, så fik købt et nyt.. Uheldigvis koster det til aprilia 400 kr.. Men hvad fanden, det virker nu..

Har os fået min cylle på, så nu flyver den dejligt.. =)