/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
om at tilskære et spejl
Fra : susno
Vist : 6909 gange
100 point
Dato : 21-03-04 15:55

Jeg har et lille badeværelse, som jeg gerne vil "gøre større" ved ved at sætte et stort spejl op på væggen modsat vinduet.(mere lys + synsbedrag: rummet større).
Jeg har et spejl som er større end væggen ; men er lidt bange for og ved ikke rigtigt hvordan jeg skal 1. skære det til
2. sætte det op (evt på anden plade først?)

Har nogen erfaring viden eller gode ideer i den retning er jeg meget ivrig efter at høre jeres forslag.
Venlig hilsen susno

Kommentar
Fra : tempra

Dato : 21-03-04 16:08

Hej

Skæring af spejle foregår på samme måde som med alm glas, nemlig med en glasskærer og der skla petrolium på glasset der hvor snittet skal være, der skal så meget petrolium på at der er en tynd hinde..
Ophængning, der er flere muligheder, det kan limes op på vægen med siliconelim, hænges op med spejlophæng, Forsænkes ind i træplade. Der er flere muligheder. Beslag og siliconelim kan købes i trælasten og hen kan man også få inspiration..

VH Tempra

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-04 16:30

angående at tilskære spejlet.. nu skal du huske på at der vil komme en skarp kant bagefter som skal reifes.
når du skærer skal du ikke trykke til. pres så du kan høre en sprød lyd og hold så trykket hele vejen ned. brug en helt glat liste til at køre efter. hvis du har et gammelt drivhus glas så prøv først på det.
hvis spejlet er beskidt så sørg for at det er helt rengjort inden, hvis først at du slippe trykket så er det svært at fortsætte igen.
husk at du kan ikke skære en tyndere strimmel af end 2xglastykkelsen..

Ophængningen..det er meget meget vigtigt at du bruger syrefri silicone.. ellers opløser du bagbeklædningen af spejlet og vil med tiden få streger i spejlet.. ( altså fra bagsiden )
det er også meget vigtigt at de baner du laver med siliconen liger lodret. så kan fugten stige ud.
du skal kører banerne enkeltvis, ikke i en lang streg, for ellers lukker du jo bare toppen til så fugten er fanget..

Junior ( har arbejdet med glas i mange år )

Godkendelse af svar
Fra : susno

Dato : 22-03-04 19:23

Tak for svaret CCjunior.Ja det lyder godtnok som om du har prøvet de ting før.
Venlig hilsen susno