/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Sådan noget Tis, mine fisk dør
Fra : graph
Vist : 863 gange
10 point
Dato : 21-03-04 15:12

Mine stakkels fisk dør.. specielt sugemallerne.. har lige haft svamp i det.. men har også givet den tilhørende kur... men de dør.. og ikke noget med at de har hvide pletter eller noget.. de dør bare (og ja har skiftet noget at vandet ud og skifter og renser ellers hver uge, søndag)

Det er kun i mit (lille) store akvarie problemet er (128L).. og begriber ikke hvad det er der går galt.. den ene af de døde sugemaller var gravid så der kan selvfølgelig være den ganske naturlige forklaring at den ikke kunne føde.. men det forklarer jo ikke resten.

Hilsen Graph...

(håber der er nogen der kan hjælpe.. og håber i ikke selv har prøvet det :o/)

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-03-04 15:15

Så la vær med at tisse i akvariet*ss*
Nej spøg til side Du kan købe medicin du hælder i vandet du er ikke den eneste der har været ude for det Mvh Sune

Kommentar
Fra : ahtn

Dato : 21-03-04 15:28

hva med at give dem kunstigt åndedræt - sorry kunne altså ikke lade være. desværre har jeg ikke en pind forstand på fisk. håber du finder en løsning.
mvh ahtn

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-04 16:19

Maller kan blive ret gamle i forhold til andre fisk, men det kunne jo være de er stået af pga. alder.

Hvilke fisk har du ellers i akvariet og hvordan har de det?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-04 16:24

Ps. hvilket middel mod svamp har du brugt ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-04 16:26

Pps. Ved behandling med bredspektret antibiotika SKAL 50% af vandet skiftes ud efter 3 dage. Har du gjort dette?

..ellers kan det være derfor.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 18:03

Sera - Mycopur..

har black molly'er, zebra fisk, guppie, kuhliål, panser ål, 2 sølle suge maller, knurrende malle, panser maller og sporefrøer og så er det vist det..

Der står i brugsanvisningen at man skal delvist udskifte vandet eller filtrere det (bla bla bla aktivt kul)..

har ikke haft problemer med dødsfald i de 2 andre akvarier som fik samme kur (der var blevet flyttet nogle fisk fornyligt)

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 10 point
Dato : 21-03-04 19:02

Jamen det er da også et godt og anerkendt middel og burde ikke volde problemer, hvis brugsanvisningen følges.
Mit bud er alligevel; du har brugt for meget Mycopur i for lang tid (..har været for 'fedtet' med 1. vandskiftning) eller skiftevandet ikke har været tempereret/Ph-justeret korrekt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 19:15

Ja nu er det jo søndag i dag så er det skifte tid.. så der ryger noget mere ud i dag...

Kuren varede 3 dage og det har vi fulgt... men håber der kommer styr på det.. og så fandt jeg forresten 2 små guppie unger der hvor den ene døde guppie havde været (i et fødenet) men ved ikke om det var hende eller den anden hun gik sammen med der har poppet dem ud.. men håber på det bedste... har et 600L jeg skal ha startet når jeg altså lige får fat i grus osv dertil... (til den 1 *GGG*..)

Hilsen Graph

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-04 19:26

Tillykke med de nye små

Ja, jeg har et 250 l. SØ.-Asiatisk lav-vands akvarie m. Kampfisk, Blå Girami og Kuhlii Ål under opbygning

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-04 19:28

Ups.. Girami ??? Ny fiskeart ?

Blå gurami : Trichogaster trichopt. su­matranus ..forstås

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 19:29

*GG* tak *G*... dælme en tung sag det der 600L... det er et af de gamle jern akvarier.. at bære det op af trappen *PUST*....

har du haft held med at få de guramier til at yngle?,, har 2 blå (hanner) 3 platin (1han 2hun)og øøhhe 6 perle.. 3 af hvert køn.. men der er ikke kommet noget ud af det endnu.. de går alle sammen... jow oz lige 2 dværg.. en af hver...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-03-04 19:37

Tjae.. det er nu forholdsvis let, som med praktisk talt alle Gurami'er. Blot man ikke har for megen overfladestrøm og lidt vegetation på 'toppen'. Læs her : http://akva-net.hjem.orangenet.dk/gouramiblue.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 19:41

Har skam godt med overflade planter osv.. skruet næsten helt ned for pumpen.. og der kommer da også skumreder... MEN det er de blå (dem uden partner) der laver dem.. og de andre ødelægger dem.. plus har en platingurami de har flænset fuldstændig.. de slåes om hende.. knur.. (har smidt en mail til dig)..

Hilsen Graph

Godkendelse af svar
Fra : graph

Dato : 21-03-04 19:41

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : graph

Dato : 22-03-04 10:24

Vil godt lige sige at jeg nu er nede på 1 sugemalle (havde 8) der døde en mere i går aftes..

Kommentar
Fra : yellow

Dato : 11-04-04 21:03

det kan værre du skifter vandet for meget eller så kan det være at du skal købe en anden race maller.

prøv nogen der ikke er sugemaller

Kommentar
Fra : graph

Dato : 11-04-04 21:09

de er holdt op med at dø.... heldigvis.... 7 - 9 - 13 bank under bordet

Kommentar
Fra : yellow

Dato : 12-04-04 00:21

det var godt!