/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
gratis server....
Fra : Hended
Vist : 552 gange
70 point
Dato : 21-03-04 14:51

Kan man på nogen måde lave sin helt egen server?
Med domæne og hele moleviten?....

og hvordan vis man kan...

ellers er der ikke nogen point at hente jo...

ja i kan få jeres point vis dette er muligt OG nogen kan svare på hvordan man GØR

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-03-04 15:56

Ja, det kan lade sig gøre med linux

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 21-03-04 20:02

gratis?!....

Og har du en slags guide til hvordan man gør?...

Linux hvor meget koster det...

ved godt det er lidt ala windows...ikk?

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 21-03-04 20:56

Lave en server? du mener vel bare at du vil have din PC til at virke som server ik?

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 21-03-04 22:24

Du kan hente Fedora (Linux - http://fedora.redhat.com) og læse hvordan man gør på www.linuxbog.dk

Kommentar
Fra : akany_

Dato : 21-03-04 22:48

Vil nok anbefale free bsd: http://www.freebsd.org/ men det er vel en smagssag

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-03-04 22:55
Kommentar
Fra : Hended

Dato : 22-03-04 20:32

Ok skal kigge på alle de dejlige Links....

Men til dem der ikke har forstået hvad jeg mener:

Kan jeg lave en server....lige som kandu's
altså vis man skrive

http://www.hendedsserver.dk

så kommer man ind på mit domain?

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 22-03-04 20:59

Du finder et web hosting firma, feks. http://www.webglobe.dk/tilbud/tilbud_3.asp og vælger et "Pege på IP" domæne.
Det vil sige at de sørger for at http://www.hendedsserver.dk bliver dirigeret over på din ip adresse, din comp. servere nu siderne.

Men er den online hele tiden
Har du FAST ip adresse
Vil du virkeligt bruge strøm på det
Har du en stor nok internet forbindelse at køre en web server (hvis det er hobby er det jo helt ok, og en lille adsl er fin til det)

www.cliche.dk det er da billigt eller hvad?

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 22-03-04 21:01
Kommentar
Fra : Hended

Dato : 26-03-04 14:07

så vidt jeg kan læse mig frem til kan jeg se at der ikke lige er noget med gratis domæner...
Men har dog ikke lige læst mig helt igennem med nogle af de første link..

Men det der med at peje på IP-adresse...
Hvorfor er det lige at det koster penge?
Og kan man virkelig ikke gøre det gratis?

Altså der er jo ikke nogen der ejer Internettet...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-03-04 16:09

Det virker ikke hvis flere har det samme domainnavn.
Så derfor registreres domainnavn globalt gennem centrale steder rundt i verden.
For at holde styr på alle disse navne koster det 75 kr. pr. år
Hos gratisdns koster det 100 kr. at få oprettet et domainnavn og i prisen er der betalt for domainet et helt år.
Men du har ret...............internettet koster intet udover at få en udbyder til at give dig adgang til nettet.
Du behøver heller ikke noget domainnavn, for adgangen til din server er jo bare:
Eks. http://123.456.789.10 men det er der nok ingen som kan huske.
Emesen.

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 26-03-04 16:43

denne løsning kræver en seperat maskine, men den er til gengæld 100% GRATIS med en lille undtagelse... selve serveren hedder esmith og er en redhat server der er modificeret for nemhedens skyld, og tro mig den er nem.... kan hentes fra www.e-smith.org dernæst skal du en tur på www.gratisdns.dk hvor du køber dit domæne til 99,- kr.. og de opretter dig så.. og så peger du selv din ip derhen hvor du vil have den... gratis FOR LIFE og lige så mange domæner du vil...... det eneste der koster er selve navnet, for det skal du købe, da alle domænenavne ejes af dk-hostmaster..

Mvh
Basil

Kommentar
Fra : plb

Dato : 27-03-04 00:43

redhat er det ik linux?
hvis du køre win kan du bare installere en apache server(der er et link til det længere oppe)
men du skal købe dit domain navn på fx www.dandomain.dk

mvh P/lb

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 27-03-04 08:06

basil28 you the MAN!

Men hvor er det lige man downloader det der e-smith, jeg har lidt problemer med at finde et link

Men ellers en supergod forklaring du havde!

emesen det med at man kunne lave det gratis, ved at man skulle skrive en hel IP-adresse.
Hvordan virke det?
Hvor skal man fx ligge sin index.php henne?

Og hvordan sætter man pc op til at kunne gøre sådan noget?

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 27-03-04 10:19

http://www.e-smith.org/downloads/

så kan du frit vælge, det er en iso fil som skal brændes

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-03-04 21:45

Hvis du følger basil28's link og lægger E-smidt serverprogrammet på en comp.
Forudsætning:
Fast opkobling til Internet med fast IP adresse.
Så vil henvendelse til din IP adresse pege hen til din server hvor hjemmesiden ligger på den html mappe som E-smidt opretter.
Test: http://80.197.191.119 som er min egen side.
eller http://www.hirsenet.dk som er samme sted men er henvist fra
http://www.gratisdns.dk
Emesen.
Det kvæver dog lidt læsning på engelsk og noget benarbejde men serveren virker fint.

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 27-03-04 22:17

rettelse til emesen... e-smith kræver ikke fast ip adresse den er kompatibel med dynamisk ip også.. det kræver dog man bruger dyndns.org , men en fast opkobling ja....

men det siger vist sig selv at man skal læse lidt for at sætte en server op, men det er efter min mening nok den nemmeste server løsning der findes, og så findes der et bruger forum, hvor man kan få svar på stort set alt.. og så lige den lille detalje.. den her server er 100 % gratis, og kan køre perfekt på en 266Mhz pentium med 128mb Ram, den har en kanon firewall indbygget, den kan fungere som router, har indbygget mailserver, med både pop og imap support, og sidst men ikke mindst den kan fjernadministreres, både via web og ssh.... oops nej glemte lige den sidste ting der er sku også webmail i den...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-03-04 11:28

>basil28
Ja ja - men jeg ville ikke gøre det mere indviklet end nødvendigt. Derfor var forudsætningen sat til fast IP
Jeg har selv sådan en kørende endda på en gammel IBM 166 mhz 196 mb ram.
Serveren er så "stærk" at den kan strømafbrydes midt i det hele, og den retter sig selv til når strømmen kommer tilbage. Vi køre ca. 10 computere på denne server, med største afstand på over 100 mtr.
Emesen.

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 28-03-04 11:42

jamen så er vi enige emesen, det er en fed server

mvh
Basil

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 09-04-04 20:37

Ved ikke om det bare er mig eller hvad...Jeg kan bare slet ikke finde et download link til det der server program...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-04-04 20:45

Se her fra basil28.................27-03-04 10:19
Citat
http://www.e-smith.org/downloads/
så kan du frit vælge, det er en iso fil som skal brændes ;-)

Du bør læse siden og rulle ned, der står alt hvad du har brug for.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-04-04 20:51

Lige en ting..........indstaller ikke på din comp men en gammel/anden comp.
Intel 166 mhz 128 mb ram med et eller to netkort i er udemærket (det bruger jeg)

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 09-04-04 20:53

har fundet nogen link!
Men med den downloads hastighed på ca. 15 kps
går der en 6 timer...

Er der ikke et andet sted man kan hente det?
Og understøtter asp,php og MySQL? kan jeg godt sætte et phpBB forum op?

VIRKER det under Windows XP pro?
Og kan man stadig bruge sin pc mens server'en kører?

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 09-04-04 21:01

den understøtter alt på nær asp... og det er ikke livsvigitgt, php er mindst ligeså godt om end ikke bedre... siger jeg..

hent den om natten der er deres servere nok knap så belastede..

og du bør som Emesen skriver IKKE installere det på din primære computer, du skal bruge en anden, ældre computer med et eller 2 netværkskort i...

mvh
Basil

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-04-04 21:06

Det virker ikke under XP eller noget andet styresystem for serveren er et selvstændigt styresystem og skal køre på sin egen comp.
Men win 98/Me/2000/XP kan snakke med serveren og gør det også, da det er en windows comp som kan styre den inden for det netværk som serveren opretter.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 09-04-04 21:12

Prøv at kigge her: (siden virker dog ikke lige nu)
http://www.linuxpusher.dk
Men her kan du vist købe den.
Emesen.

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 10-04-04 01:02

Okay..

Nu vi alle er enige om at e-smith er god er det da vist på tide at jeg bruger den cd-rom med det jeg brændte for nogle måneder siden, men men men...
Jeg ejer 2 domæner (andreas-skjæmt.dk og andreas-skjaemt.dk).
Jeg går ud fra at e-smith understøtter virtual hosts under opsætningen men hvordan får jeg peget domænerne hen på den nye server?
Det bliver nok kun andreas-skjaemt.dk, da det andet ligger hos en ISP og jeg gider ikke at ofre kobber på at få den peget væk fra deres server.

Venlig hilsen
Andreas

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 10-04-04 08:57

du laver en redelegering.

brug evt gratisdns.dk

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 10:41

Og ja e-smidt (SME) understøtter virtual host.
Alt undtagen selve indstallationen styres fra en comp på netværket.
brugernavn = admin
password = det du lavede ved indstallation.
Emesen.

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 10-04-04 11:49

Syntes bare lige for en god ordens skyld at jeg ville lægge et link til den nyeste version af SME 6.01-custom det er en bruger som har lavet en iso installation med MANGE af de gode pakker så som spamassasin, virus, og alle hidtil kendte bugfixes.... bare til dem som måtte være interesseret.

http://ccskavenger.lc-usa.net/SME(E-SMITH)/ISOs/6.01-Custom/

P.S download hastigheden er minimum 50 i hvert fald på dne her lille linie jeg sidder på

Mvh
Basil

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-04-04 13:16

Takker og bukker.
Emesen.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 10-04-04 15:11

men til dem der ikke har en extra pc stående kan man jo også bare bruge en apache server... den kan dog ikke virke som server over andre pc'er, men kun til at ligge din hjemmeside ud..!

mvh P/lb

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 11-04-04 02:39

ja og kræver lige at man kan finde ud af at redigere en httpd.conf fil

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 11-04-04 20:43

jeg downloaded iso'en, lagt det en på CD.

og hvad nu!?...

Har 3 mapper på CD'en

hvordan installere jeg nu mit "server styresystem"

og hvordan kan jeg uploade mine sider der til?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-04-04 20:52

Ok så læg den i CD-rom drevet på den comp som kun skal være server.
Lad den boote op på cd-rommen.
På et tidspunkt får du et valg om hvilken type server du vil køre -
start med server only
Emesen.

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 12-04-04 17:26

hmm det har jeg ikke så meget forstand på...

Men jeg kender en og han siger at der ser forkert ud...

Kan du fortælle mig det?
Hvordan man installere det!?!?!

Jeg har en pc på 1.8ghz og ram xxx men et lorte grafikkort... jeg har formateret pc'en så hvad nu??!!

Kommentar
Fra : louisez

Dato : 12-04-04 18:01

grafikkortet er egentlig ligegyldigt, du behøver kun en skærm på første gang du installerer.

Gør som Emesen skriver, BOOT på cd'en og følg instrukserne der kommer, det første der kommer når du booter på cd'en ligner en masse dos koder, men der linux loaderen, der kører, og det kan sagtens tage 5 min inden den er færdig alt efter hvilke ting du har i din comp.

Gør som emesen også skriver vælg server only, og resten BURDE sige sig selv...

og ellers hedder deres hjemmeside www.contribs.org søg på e-smith.

mvh
Basil

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 12-04-04 19:05

Ellers.... Start med at lege med Linux på din normale computer.
Knoppix er for dem uden mod på tilværelsen, Mandrake er for de mindre begavede og RH (nu Fedora) er for dem der er villige til at æøre noget for alvor.

Du lyder ikke som en computernørd, så Debian vil jeg ikke komme ind på.

Alle versionerne kan købes hos f.eks. linuxpusher.dk, men du kan også DL de gratis på ftp://klid.dk

Jeg har selv leget med de forsk. versioner af Linux ( ikke Debian og heller ikke MAC OSX ), og det er sjovt at lære mere. Windows luller èen ind i en søvn hvorimod de fleste Linux distros fordrer at man har et minimumskendskab til hardware såvel som software.

Venlig hilsen
Andreas1982

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-04-04 19:22

>Andreas1982
Selve grundtanken med Linux er jo at det ikke bør være så dyrt med et styresystem/programmer.
Nu er linux ved at være tilgængelig for tøsedrenge (også mig).
Men ved at "håne" ikke-nørder, er du faktisk med til at holde alm. folk fra at bruge systemet, og det er jo ikke meningen.
Nogle vil bruge, andre lege og mange vil gå i dybden - der er vist plads til alle i Linux-verdenen.
Abonnent på SSLUG
Emesen.

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 14-04-04 20:43

hey hey...

Kan man stadig have xp liggende?

Det lyder som om louisez siger det...
Det tror jeg bare lige var en fejl at han sagde det...Men ellers kan man da godt det?

Og egentlig er jeg en lille-nørd af min aller 14...

(1)Jeg brænder CD'en
(2)Hvad skal jeg så derefter gå ind i, i DOS?
(3)Følg instrukser...(vælg "server only")
(4)Gå ind på kandu.dk og spørg hvordan man uploader til sin lille server...

Kunne det være en manual for mig?

Og kan man virkelig hente LINUX ned? Gratis?
Kunne godt tænke mig at prøve det...
Nogen der har et link?
Tror snart jeg laver en ny tråd i det her spørgsmål...

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 14-04-04 20:46

Andreas1982 kan du ikke give mig et direkte link til en version a LINUX det ville passe til "en som mig"?

plus lidt instrukser...

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 14-04-04 20:46

Andreas1982 kan du ikke give mig et direkte link til en version a LINUX det ville passe til "en som mig"?

plus lidt instrukser...

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 14-04-04 20:46

Andreas1982 kan du ikke give mig et direkte link til en version a LINUX det ville passe til "en som mig"?

plus lidt instrukser...

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 14-04-04 20:46

Andreas1982 kan du ikke give mig et direkte link til en version a LINUX det ville passe til "en som mig"?

plus lidt instrukser...

Kommentar
Fra : Hended

Dato : 14-04-04 20:46

Andreas1982 kan du ikke give mig et direkte link til en version a LINUX det ville passe til "en som mig"?

plus lidt instrukser...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-04-04 20:56

Den du har hentet er en SERVER og skal ligge på sin egen comp.
Linux kan ligge på samme comp som Xp og meget andet.............men pas på for du kan nemt komme til at slette din XP.
Emesen.

Accepteret svar
Fra : basil28

Modtaget 70 point
Dato : 15-04-04 23:26

ok, her er en HELT anden løsning, denne her server kan køre PÅ din eksisterende XP installation, og er aktiv så snart du tænder computeren, den indeholder web, mail, ftp, og telnet funktion, og linket her er til en gratis test version. Den er NEM at finde ud af, bare læs vejledningen.

http://www.tucows.com/preview/195589.html

Mvh.
Basil

Godkendelse af svar
Fra : Hended

Dato : 16-04-04 19:17

Tak for svaret basil28.

Og jeg må nok sige at jeg har fået en masse at vide!
Men tror lige jeg har et på spørgsmål til...
Men det må blive i en anden tråd!