/ Forside/ Interesser / Dyr / Heste / Spørgsmål
10  jannie73 328
træning af shetlandsføl
Fra : lillefis
Vist : 793 gange
20 point
Dato : 21-03-04 14:13

Den 7. marts fik vi et lille (54 i stang ) hoppeføl og nu vil vi gerne vide om det er en god ide at træne hende i trafik og andre larmende ting allerede nu og om vi skal træne hende i at gå ved siden af os. Hun er meget tillidsfuld og vi håndtere hende flere gange hver dag og har også haft dem begge med på tur, men hun får lov at være i sele ( hun er for lille til alm. følgrimer ) ved hoppens side.
Hoppen selv er helt rolig på disse ture også selvom føllet kan hoppe lidt under vejs.

Håber nogle kan hjælpe os da vi nødig vil gøre noget forkert.

KH Lillefis

Kommentar
Fra : jannie73

Dato : 21-03-04 17:29

Hej...
Jeg synes at det er en god ide at starte med træningen allerede, så længe det ikke bliver for hårdt..
Efter min mening burde du nok lige vente et par mrd. før du går i gang med det helt store.
Men til den tid kan du sagtens gøre den "trafikvant", evt. så småt begynde at gå ture med den alene, og vænne den til at de ting den gør med dig/jer ikke er farligt.
dvs. gå forbi larmende ting, gå på en presenning mv.
hilsen Jannie

Accepteret svar
Fra : Jicki

Modtaget 20 point
Dato : 26-03-04 09:10

Davs..
Jo før du venner din pony til forskellige ting, jo mindre besvær får du nå den bliver ældre. Du skal dog huske på at det skal være sjovt for den lille, så ikke noget med at presse den til mere. Feks kan du gå en lille tur på 10 min. med et sadelunderlag på ryggen og så hen ad vejen udvide det til 20 - 30 min. Du skal være opmærksom på at stoppe før din lille hest bliver træt. Det øger tilliden til dig og det du gør. Jeg går selv med vores føl fra starten og de har vist sig at blive rolige, nervefaste og viger ikke for noget. Jeg har dem altid med til eet eller andet - i skoven, på marken, på vejen mm.
Hej fra Julia

Godkendelse af svar
Fra : lillefis

Dato : 26-03-04 11:37

Tak for svaret Jicki.

Eftersom du selv har føl tror jeg, at jeg gerne vil læne mig lidt op af dig hvis det er ok med dig..... ;-

KH Tina

Kommentar
Fra : Jicki

Dato : 26-03-04 12:22

Hej.

Det må du gerne.

Hej fra Julia