/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Matematik
Fra : fally
Vist : 560 gange
100 point
Dato : 21-03-04 13:39

Opgave:
Hver gang taksterne stiger 10% - mister HT 3% af passageren.
Det antages, at antallet af passagerer i HT som funktion af den gennemsnitlige billettakst kan skrives som en fuktion af typen:
f(x)=b*x^a

Bestem tallet a, ud fra oplysningerne om sammenhængen mellem takststigning og passagerantal.

Kommentar
Fra : pipzi

Dato : 21-03-04 13:47

Uha, denne opgave har jeg selv ligeløst, jeg husker de problemer jeg havde med den, Og kan desværre ikke lige finde min udregning, Jeg kigger alt jeg kan, og håber på at finde den så jeg kan hjælpe.

Accepteret svar
Fra : sehffi

Modtaget 110 point
Dato : 21-03-04 14:49

Det du får at vide er, at
f(1.1x) = 0.97f(x)
Heraf
b * (1.1*x)^a = 0.97*b* x^a -> (1.1)^a * x^a * b = 0.97*b*x^a -> (1.1)^a = 0.97 -> a = log(0.97)/log(1.1) = -0.31958

Godkendelse af svar
Fra : fally

Dato : 21-03-04 15:15

Tusind tak sheffi... fordi du gad lige at give dig tid til at svare. Jeg skal bruge det i morgen, så, det var bare dejligt!