/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Itvivl om køb
Fra : mikesav
Vist : 446 gange
100 point
Dato : 20-03-04 17:52

Jeg har investeret i et trådløs netværk efter anbefaling af DK4 dimser der dur jeg har valgt et access point og to trådløse netkort, nu læser jeg flere steder at der tales om en router har jeg valgt forkert?

Kommentar
Fra : Jin2k

Dato : 20-03-04 17:58

Det kommer an på hvordan din netværksopsætning er... Som regel er det en god idé at ha' en router med DHCP hvis man vil køre lokalnetværk, og hvis man har mere end 2 computere på f.eks. en ADSL forbindelse.
Router og Accesspoint er nu to helt forskellige ting, men nogle routere har indbygget "accesspoint".
Hvilket mærke/model er det?

/Jin2k

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-04 18:39

Det kommer jo an på hvad du skal bruge det til.
Det du har købt er jo et netværkssystem hvor du er uafhængig af kabler. En router ville jo ikke kunne løse det med mindre du havde købt en trådløs router.
Det der Jin2K fyrer af er vist spil for galleriet for han burde jo forklare hvorfor du har behov for en router med DHCP hvilket faktisk er et normalt valg i konfigurationen.
En routers force er at du kan tildele IP adresser så du både kan have Internet og internt netværk og endda på samme IP adresse til ISP'en. Routeren vil også kunne være udstyret med firewall så du er bedre beskyttet mod indtrængen udefra.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-03-04 19:52

>BjarneD
Har du lagt mærke til endnu en superbruger uden point ?, samt hvem der lægger svar ind?

Og ellers til dit svar ja, jeg ikke kun ville have valgt en router med firewall det har jeg, og netværket fungerer glimrende.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-04 20:00

Ellebye>>Jeg tror jeg opnåede det jeg ville for jeg så hvem og hvad

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-03-04 20:17

>BjarneD, også kaldet "headhunter".

Så enten lukkes spørgsmålet hurtigt, eller også slet ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-04 20:25

Ellebye>>Vi må vente og se de bebudede forbedringer med CoSys roller og se om der bliver bedre forhold for de ægte spørgere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-04 20:34

Nu er det jo spændende at se om en IT underviser virkelig følger så dårligt med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 23:47

Omtalte har skam mange idag.......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-03-04 23:51

..og noget af en vinder må man sige.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-03-04 23:57

Hertil er kun at tilføje

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 00:02

Så venter vi da kun på at jin2k kan få sine point

Kommentar
Fra : mikesav

Dato : 21-03-04 10:39

Hej alle sammen tak for jer mange svar, jeg har desværre været nede med maskinen så derfor først et svar nu.
BjarneD kom med en oplysning om internet og flere maskiner, samt fast ip adresse, som nok fik mig til at overvej om jeg ikke skal skifte over til en router.

Nu er det sådan at det drejer sig om to maskiner på et trådløs netværk hvor jeg for øjeblikket er koblet op på internettet med den ene gennem et bynet som kører over fællesantennen, det jeg så har set, er at der kan kobles op til 4 maskiner på den samme internet adgang og at man gennem et router som kan købes billigt hos dem, påståt de.
Og for at sige det lige ud er det nok mig der valge forkert da jeg købte, jeg troede faktisk jeg havde købt en router.
Det jeg har købt er en Linksys wireless-G Accesspoint en WAP54G-EU og 2 adapter WMP54G, og ville have haft en Broardband Router WRT54G.

Den IT undervisning jeg arbejder med er ikke hardware delen men software, og mest alle de grafiske programmer, og netværk har jeg aldrig rørt ved tidligere.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 21-03-04 10:47

Et accespoint er en fordeler til de trådløse netkort du kobler på og vil ikke kunne give adgang for flere maskiner til din opkobling så du har fundet ud af hvad der skal til. Routeren vil kunne fordele internet til flere maskiner og den kan samtidig beskytte dig mod indtrængen udefra. Du skal huske at trådløse netværk skal beskyttes så personer udenfor dit eget netværk ikke kan misbruge din forbindelser og aflure din brug af systemet (koder mm.)

Godkendelse af svar
Fra : mikesav

Dato : 21-03-04 10:53

Tak for svaret BjarneD.
Du sparede mig for en del penge, accesspointet kan stadig retuneres og byttes

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-03-04 10:58

Jamen held og lykke med routeropkoblingen, som du jo nok også kan finde hjælp til her hvis det skulle blive nødvendigt Vi "nørder" glemmer somme tider at alle ikke er lige så interesseret som os