/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hus belånt til op over skorstenen!
Fra : TheRipley
Vist : 1032 gange
200 point
Dato : 20-03-04 17:18

Sammen med min exmand ejer jeg et hus, der er sat til salg for 595.000. Huset er belånt med et kreditforeningslån på ca 340.000 og derudover har min mor et tinglyst pantebrev på huset på ca 300.000, som vi ikke har afdraget på, siden min exmand flyttede den 1/7.
Aftalen blev, da min mand flyttede, at jeg og min 17 1/2 årige søn blev boende mod at betale kreditforeningslån, forsikringer, ejendomsskat og diverse forbrugsomkostninger dvs, olie, vand mv.
Jeg forestillede mig, godt hjulpet af vores ejendomsmægler, at huset ville blive solgt i løbet af ca. 3 måneder, nu er der gået mere end 8 måneder og jeg har faktisk ikke råd til at blive ved med at betale - og da der samtidig sker det, at huset ikke bliver vedligeholdt ordentligt fordi jeg ikke har råd til det og fordi min exmand henholder sig til at det har vi ikke nogen skriftlig aftale om., så begynder det hele at se ret sort ud!
Huset er nok værd til at kreditforeningen får deres penge, men jeg er mere bekymret for de penge min mor jo har lånt os i god tro.
Hvis huset ender med at gå på tvangsauktion og bliver solgt for ex. til 440.000, vil min mor så stadig have en mulighed for at få sine penge, eller er de i så tilfælde bare gået tabt for hende, hvis de er det, er jeg jo nødt til bare at acceptere, at jeg får større og større røde tal på bundlinien, huskøbet var jo baseret på to indtægter.
Håber nogen kan hjælpe - føler mig bare så dum lige nu!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 17:26

Du siger exmand - er i skilt?
Foreligger jeres aftale på skrift?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 17:27

Hvis I ejer huset sammen vil I begge hæfte hvis huset går på tvangsauktion.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 17:28

Ja vi blev skilt i august, og vi har en skriftlig aftale, der jo så desværre har vist sig ikke at være uddybende nok!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 17:30

Jeg ved godt vi hæfter sammen, men er min mor garanteret et krav på de penge, der uden al tvivl ikke vil blive dækket ved en tvangsauktion?

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 20-03-04 17:30

Selvom jeres hus bliver solgt på auktion har din mor jo stadig et krav mod jer, der er blot ingen sikkerhed for det længere, men I kan ikke løbe fra at I skylder og hun har krav på at få dem.

Det er jo din og din exmands ansvar at I betaler hvad i skylder, at huset går på tvangsauktion betyder intet i forhold til skyldsforholdet.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 20-03-04 17:31

Undskyld jeg skulle måske præcisere, at der jo er tale om et pantebrev, der er et gældsbrev med en gyldighed i 20 år. Det er det der er fundamentet for skylden og ikke tinglysningen i ejendommen, der blot tjener til sikkerhed.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 17:33

Så når jeg på et tidspunkt, (hvis ikke huset bliver solgt eller jeg vinder i lotto og køber det selv) må kaste håndklædet i ringen, så er min mor altså ikke dårligere stillet juridisk, end hun er nu?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 17:35

Så burde det jo også kun være dig der har haft rentefradraget.
Hvis dine betalinger skal forståes som en slags husleje, vil I stadigvæk begge hæfte.
Da realkreditten jo ikke er noget problem vil jeg da foreslå at din mor køber huset og du derefter laver en aftale med hende.
Hun vil jo kunne købe huset for restgælden ved kreditforeningen da hun jo i forvejen ejer resten.
Så hvis I sælger til hende for den restgæld der er (640000) kan hun jo bare bagefter optage et lån på de 340000.
Så er huset hendes og hun kan leje ud til dig som I bliver enige om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 17:37

Det er lidt groft sagt, men jeg tror du forstår meningen.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 17:38

Se det var en spændende tanke, men nu er hun lige taget på ferie i 14 dage, så det giver lidt tid til at tænke over, om det også er realistisk - eller helt fair over for hende

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 17:38

Brug en advokat til handelen og ikke en ejendomsmægler.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 17:40

Forsent, vi har lige forlænget kontrakten med mægleren, han viser også huset frem både i dag og i morgen, hjælper bare ikke, hvis det ikke bliver solgt af det!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 17:41

- og Refi, har fået rentefradraget på kreditforeningslånet, så det er OK, takket være meget hjælp herfra

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 17:44

Nej - men han skal vel ikke betales hvis du/I (I skal jo være enige) selv finder en køber.
Det er helt klart den billigste løsning og du behøver ikke flytte og har så kun din mor at stå til ansvar overfor.
Din exmand er jo så også ude af billedet.
Men det skal være indet det er for sent.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 20-03-04 17:44

Din mor er ikke juridisk dårligere stillet selvom huset bliver solgt. Hun har et krav mod jer begge.

Men hun er jo økonomisk dårligt stillet, hvis I ikke er i stand til at afdrage på skylden. Så er det papir som pantebrevet er skrevet på ikke ret meget værd jura eller ej.

Men selve kravet har hun og det er gyldig i min. 20 år. Forældelsen afbrydes ved at sende begge debitorer et påkrav om betaling. Det skal for en sikkerheds skyld kunne dokumeteres, at det er sket inden 20 års forældelsesfristen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 17:47

DEt juridiske er noget andet, men da det hele er familie er det lidt dumt at kæmpe om det i retten.
Men klart i hæfter begge til jeres dødsdag.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 17:48

Ja, men jeg skal nok betale hende, det er et spørgsmål om moral og hvis hun har et utvetydigt retsligt krav mod min exmand, kan han vel også blive nødt til det - jeg manglede bare vished for, om hun juridisk havde et reelt krav på pengene, hvis huset blev solgt for lavt til en tvangsauktion.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 20-03-04 17:49

Hvis din mor køber for restgælden til kreditforeningen skylder I stadig in solidum kr. 300.000,00 til hende. Så vær påpasselig med hvad I gør og din mor skal også passe på, at hun ikke køber for dyrt. Din mor skulle jo gerne ved evt. videresalg kunne få dækning for de 300.000,00 med tillæg af renter.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-03-04 17:51

Det er ikke rigtig forsent advokaten skal alligevel udfærdige skødet - - til din mor

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 17:53

Og her kommer problemet så for alvor, det kan ikke lade sig gøre - lånet blev lavet for at gøre os en tjeneste og for at få noget dyrt gæld af vejen, vi betaler kun 5% i rente - billigt i forhold til GE Capital mv. - det blev lavet til et pantebrev ved skilsmissen, men vil huset vil aldrig kunnne holde pengene hjemme!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 17:59

Uanset hvad så skylder I i fællesskab din mor pengene.
Og I kan ikke bare dele beløbet.
I hæfter begge til det fulde beløb er betalt.
Muligheden kan være at i sidste ende er det kun en af jer der betaler det fulde beløb.
Din mor kan tage fra hvem af jer hun har mulighed for.
Så er det pludselig dig og din ex der har et krav mod hinanden.

Jeg ville finde en fredelig løsning inden i alle er fattige.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 18:02

Vi har en skriftlig aftale om, at når huset bliver solgt, vid den del vi skylder blive opdelt i 2 seperate gældsbreve, trods alt da et lyspunkt!

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 20-03-04 18:02

Jeg syntes ikke det er en god ide at din mor køber. Selvom hun køber til restgælden, så skal huset jo istandsættes og vedligeholdes m.v. Det er vel ikke noget at byde hende, når hun i forvejen har penge i klemme.

Hvis I ikke kan afdrage nu, så er det ikke andet at gøre for hende at vente til I har råd. Som jeg skrev før er pantebrevet gyldigt i 20 år. Nu ved jeg ikke hvor gammel din mor er, men ved hendes død går pantebrevet i arv - evt. til dig ??? så er det dig der har et krav mod din mand. Så må vi håbe han bliver noget værd til den tid.

Pøj Pøj - jeg håber ikke din mor lider nød.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 18:05

Min mor mangler ikke pengene og vi afdrager heller ikke nu mens huset er til salg, spørgsmålet kom nok mest af, at jeg ikke vil være med til at snyde hende som tak for hjælpen, hvis det hele ramler sammen, og det gør det nok på et tidspunkt - de nye skattelettelser er vist for små!

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 210 point
Dato : 20-03-04 18:11

Så kan du bare lade 2 og 2 være lige.
Din mor har stadig krav på pengene efter en tvangsauktion.

Godkendelse af svar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 18:14

Tak for svaret refi.
Og tak til alle I andre, I fik min samvittighed til at føle sig lidt bedre tilpas, en ting er at mangle penge - det er endnu værre at være bange for at komme til at snyde dem, der stoler på en - tak for hjælpen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 18:16

Selv tak - selvom jeg stadig syntes I skulle prøve at finde en løsning.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 18:19

Ja, men jeg håber da også på, at huset bliver solgt i morgen - bare svært at blive ved med at være optimist!

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 19:43

Hvis din mor ikke mangler pengene, altså hvis de penge i lånte af hende ikke er nogle penge hun igen har lånt.
Hvis din mor ikke har noget problem med at DU låner de 300.000,- af hende afdragsfrit og evt. rentefrit, her skal der så laves et nyt lånebevis hvori der står at lånet er givet som "Er det anfordring(Husker det ikke helt, men snak med en advokat, Det er et specielt ord som gør at skattevæsnet ikke kan kræve din mor skat på rente indtægt = gældene markeds rente selvom hun egentligt ikke har nogen rente indtægt!)"
Få nu din eks. mand til at skrive under på at han fra siger al ret til evt. fri værdi i huset (hvilket der jo ikke er), og han nu er totalt gældfri og uden forpliktigelser i henhold til huset.

Du står nu med en lav husleje (1.200,- til 1.500,- v. 30 års lån, 4%)

Du sidder billigt i huset.
Du har en god opsparing i huset.
Du slipper omkostninger ved flytning til andet sted.
Du/i slipper for at betale på noget du ikke længere har.
Du slipper økonomiske tvister som trækker ud i mange år med din ex. mand.
Du har råd til at købe noget maling til huset.
Du kan evt. få 500,- (eller mere hvis du vil) af din søn i husleje når han bliver 18, hvis han ellers tjener nogen penge!

Nu er det meget rosenrødt optegnet dette her, men absolut noget at tænke over.

Hvis i sælger blir det jo sikkert med underskud, og det værste som findes er at betale til noget man ikke har og aldrig får........det slider virkeligt på sig.

Så hvis din mor er villig til dette her, og du ikke har moralske plager med at skylde din mor 300.000,- som hun alligevel ikke mangler, så ville jeg gå efter den og lade tiden hæve huspriserne stille og roligt, og enten gøre dig gældfri eller give dig en god pensions opsparing!

Men snak med banken og lad en advokat ordne ALLE papirene mellem dig og din ex., der er ikke plads til juridiske fejl!

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 19:52

Tak for rådene Bo,
Det lyder besnærende, men som du selv er inde på, kan det give moralske skrupler, at skylde sine forældre penge og jeg vil nok have det bedre med en klokkeklar reel økonomisk tilbagebetalingsaftale med dem.
I forvejen tror jeg egentlig, at de har svært ved at klare at vi lånte penge af dem og så blev skilt - og det har krævet mange og lange snakke om psykisk vold bare at få dem til at forstå at skilsmissen var nødvendigt.
Men du har ret , det lyder rosenrødt, så jeg gemmer dit brev

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 20:26

Du skal huske at hvis i sælger huset:
Gæld =
Kreditforening = 340.000,-
Mor = 300.000,-
Samlet gæld = 640.000,-

Salgs pris = 595.000,-
Totalt underskud uden omkostninger til ejendomsmægler og advokater = -45.000,-

Ok, lad os sige det går i -70.000,-

Det er jo til at leve med, men vil din ex. nogensinde betale hans 35.000,-? eller vil din moral gå ind og betale dem for ham? er din mor villig til at miste de 35.000,-? eller vil hun hellere lade dig beholde huset og få en mulighed til at komme fra det hele med overskud, set på et længere plan.

Har du 10-20.000,- til indskud/renovering/anskaffelse af småting til den nye lejlighed, eller skal du hen og spørge hvor moralen ikke kan lide at være?

Sælges huset på tvangs auktion, hvilket dine forældre jo ikke må lade ske(så vil de nok hellere udskyde betalingerne på deres lån), så bliver det jo helt sikkert nogle andre tal, med fed rød skrift.

Hvis dine forældre overtager huset og lader dig leje det, ja så kommer skatte far jo bare og vil have en bid af kagen også (skal dog lige diskuteres med en revisor, da der er flere måder at gøre det på)

I er nød til at gå igennem noget mere psykisk vold, og virkeligt diskutere dette igennem inden i beslutter jer.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 20-03-04 20:36

Ikke bare jura, nej - men jeg vil gerne have huset solgt og lave en fornuftig afdragsordning med min mor - hvad hun aftaler med min exmand, det vil jeg i så tilfælde fuldstændigt lade dem om, men jeg tror ikke hun giver ved dørene - hvis jeg kunne snakke med min eksmand om tingene blev der jo nok også til nogen reperationer nu.
Ved at jeg kan låne til indskud i en lejebolig - der også gerne må ligge på landet - hos min bank, kan bestemt ikke stille sikkerhed, men plejer ike at snyde dem og det ved de godt!
Men det er da noget rod det hele, desværre!

Kommentar
Fra : BoJohansen

Dato : 20-03-04 21:26

Ja det er noget rod, men løsningen er altid tættere på end man tror, man skal bare se i alle retninger

Jeg ønsker dig held og lykke

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 21-03-04 00:18

Tak Bo - jeg håber du har ret . knus Bente