/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Stones summasummarum?
Fra : anetteogjesper
Vist : 1696 gange
20 point
Dato : 20-03-04 11:30

Hej
Vi er i gang med at bruge summasummarum og er kommet meget i tvivl om noget ved kassekladen! Vi er ved at indsætte en post i kassekladen og ved nu ikke om kolonen "beløb" er incl. eller excl. moms? og hvad betyder s25, k25 og u25 under "moms"? Hvilken afstemningskonto vælger man normalt?

HJÆÆÆÆÆLP en god Guide!!!!!

Kommentar
Fra : JimsChatox

Dato : 20-03-04 11:36

Hejsa

s25=salgsmoms
k25=købsmoms
u25=højst sandsynligt udgående moms

Beløbs-kolonnen, når i taster ind, skal beløbet være incl. moms....så beregner systemet selv momsen

afstemningskonto??? der skal i være lidt mere konkrete

Jims

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 20-03-04 11:38

udgående moms?

Mon ikke det nærmere er uden moms?

Udgående moms er da det samme som købsmoms såvidt jeg husker

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 20-03-04 11:46

Tak!

Grunden til vi er i tvivl om det er incl. eller eksl., er fordi meget af det vi køber er uden moms og så skal vi lægge den til før vi indsætter den i kolonen? Er det med eller uden?

Med afstemningskonto mener vi om det er mest normalt med at vælge "kasse", "giro" eller "bank"?

By the way....skal man skrive minus foran tallet når det er købsmoms (altså det vi har købt)?

Kommentar
Fra : byriani

Dato : 20-03-04 11:48

Nej, nej, nej........

U25 er udlandsmoms - altså den tekniske moms, der skal beregnes (som både ind- og udgående og derfor er neutral), når man køber ind i EU-lande.

Du vælger den afstemningskonto, som er i overensstemmelse med virkeligheden: Er der tale om, at beløbet er hævet af banken, er afstemningskontoen Bank. Er pengene taget af kassen, er afstemningskontoen Kasse. Er de røget op af din lomme, er afstemningskontoen Mellemregning. Hvis der er tale om en ikke-betalt regning, er afstemningskontoen Kreditorer.

Du kan få flere svar på henholdsvis summa.dk og inloco.dk, som skriver om henholdsvis SummaSummarum om bogføring generelt.

mvh
Byriani

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 20-03-04 11:48

Om du vælger kasse giro eller bank, kommer jo an på om du har en kontant kassebeholdning, en girokonto, eller en bankkonto

Kommentar
Fra : byriani

Dato : 20-03-04 11:50

.... og så lige om minus i kassekladden:

Du skal gå ind i funktioner-indstillinger-kassekladde og kontrollere, hvordan opsætningen er. Hvis der er tale om en kassekladde med én beløbskolonne med udgangspunkt i AFSTEMNINGSKONTO, skal der være minus foran udgifterne. Ellers ikke.

Byriani

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 20-03-04 11:51

Og incl. eller eskl. moms?

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 20-03-04 11:52

s25 er salgsmoms = det jeg sælger
og
k25 er købsmoms = det jeg køber
?

Accepteret svar
Fra : byriani

Modtaget 30 point
Dato : 20-03-04 11:57

Salgsmoms på det, I sælger, hvis I sælger med moms. Ellers skal koden S25 fjernes.
Købsmoms på det, I køber, hvis regninger er med moms. Ellers skal koden K25 fjernes.
U25 koden skal på, hvis I køber fra EU lande.

Lav evt. nye konti uden momskoder, så I isolerer jeres køb uden moms på særlige konti og ikke skal undertrykke momsen manuelt hver gang.

mvh
byriani

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 20-03-04 12:05

Dvs. at hvis vi har købt en vare til 234 kr. inkl. moms, skal vi vælge at sætte mærket på k25? hvis vi har købt uden moms skal der ikke sættes nogen markering?

Kommentar
Fra : byriani

Dato : 20-03-04 12:11

Ja, nemlig.

Byriani

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 20-03-04 12:12

og undskyld lige et spørgsmål mere!

Debet og kredit hvad er hvad?

Kommentar
Fra : byriani

Dato : 20-03-04 12:18

Se, nu bevæger I jer ind i lidt mere omfangsringe spørgsmål.... Hmm...

Debit betyder at gøre beholdningen tungere. Hvis I køber kontorartiker for 200 kr. bliver jeres beholdning af kontorartikler større, tungere. Derfor skal kontoen debiteres. Samtidig bliver jeres kassebeholdning mindre, eller lettere - derfor skal den kreditteres.

Hvis I sælger noget bliver jeres BEHOLDNING af varer mindre, lettere, så salgskontoen skal kreditteres. Samtidig bliver jeres kassebeholdning større, tungere - så den skal debiteres.

Har I manualen til SummaSummarum? Der er god hjælp at hente.

Mvh
Byriani

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 20-03-04 12:20

Hvor finder vi den?

Kommentar
Fra : byriani

Dato : 20-03-04 12:24

Den køber man hos en Summa-forhandler til under 100 kr. Søg på google på undervisning SummaSummasummarum og læs de første 10 links igennem, så finder I nok noget, I kan bruge.
mvh
Byriani

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 20-03-04 14:33

Undskyld, hvad mente du helt bestemt med dette: Lav evt. nye konti uden momskoder, så I isolerer jeres køb uden moms på særlige konti og ikke skal undertrykke momsen manuelt hver gang.

Hvordan laver man nye konti?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-03-04 14:37

Hej anetteogjesper. Jeg bruger programmet prof. Jeg har købt det incl. brugervejledningen. Jeg vil anbefale, at du får fat i brugervejledningen - og følger den. Så kan du bl.a. læse om hvordan du bruger programmet.
Nu er det sådan, at det er et regnskabsprogram, det er ikke et bogføringskursus, dvs. hvis man kan bogføre, så ved man hvad begreberne står for. Når du har med moms at gøre, dvs. omsætning for > 50.000 kr., så har du mulighed for, at deltage i møder, som ToldSkat holder rundt omkring i regionerne, men det du kan få afklaret på disse møder, er ikke andet, end hvad du iøvrigt finder inde på deres hjemmeside, men igen, de lærer jer ikke at føre regnskab. U står forøvrigt i programmet for Uden moms.

Kommentar
Fra : anetteogjesper

Dato : 20-03-04 14:42

okay

Godkendelse af svar
Fra : anetteogjesper

Dato : 21-03-04 08:54

Tak for svaret byriani.