/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Drivrem til tørretumbler -udskiftning
Fra : mollebakken
Vist : 8490 gange
80 point
Dato : 20-03-04 00:46

Min 12 år gamle AEG Lavatherm 535 (kondenstørretumbler) skal have ny drivrem. Men hvordan får jeg den monteret? Hvordan kommer jeg ind og hvordan får jeg remmen på plads?
Vaskekonen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-03-04 00:59

Fra bunden eller bagpå kan du se den.

Så hvis du har lidt snilde kan du sagtens skifte den selv.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-03-04 00:59

Du skal ind bagfra og have skruet det ophæng som akslen sidder i. Derefter kan du trække den gamle rem ud og træde den nye på. På med ophænget igen, måske skal lejet have et par dråber olie og du er kørende igen.
Hvis den gamle rem ikke er knækket men slidt, så den ikke trækker så godt mere kan det hjælpe at affedte den med f.eks sprit så trækker den bedre.

Kommentar
Fra : Botgaard

Dato : 20-03-04 01:00

Hej.
Pil bagbeklædningen af. Den sidder højst sandsynligt med stjerneskruer. Inde bagved bagbeklædningen kan du se drivremmen. Det skulle på den pågældende model, være til at komme til at skifte den. Sørg for at pille den gamle af i et stykke. Det gør det nemmere at få en ny rem i uoriginal, hvis AEG skulle være holdt op med at lave originale reservedele til den.

God weekend.

Peter.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-04 05:06

Det er som regel motoren der spænder remmen op som generatoren på en bil, løsn motoren, afmonter den gamle rem ,tør remhjul af med feks sprit, monter ny rem, spænd motoren op med eks en stor skruetrækker, der bruges til at holde motoren ude med, så remmen bliver spændt.Man siger at remmen skal kunne trykkes 1 cm ned på midten så det er rimelig hårdt spændt.
Mvh sune

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-03-04 07:44

Den med 1 cm Sunowich gælder for biler, det gælder absolut ikke for tørretumblere, der er meget længere "fri" rem end på en bil. Du vil rive lejet i stykker hvis du overhovedet kan spænde remmen så hårdt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 20-03-04 10:23

Stig Passer ikke jeg har spændt massere remme og lejerne holder da fint endnu
hvad er så huskereglen ifølge dig for det er jo altid nemt at sige der er noget der ikke passer sååe hvad passer så
Mvh sune

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-03-04 12:47

Det kommer nok an på en vurdering, der er jo sikkert foreskrifter for det, jeg vil nødig spænde min så hårdt, men selvfølgelig hvis dit tryk på remmen når du måler den en cm kun er 20 gram så er det sikkert ok. Det er nok ikke noget at ævle videre om

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 20-03-04 19:47

Den nye rem er nu monteret rundt om tromlen. Der imidlertid opstået det problem at tromlen kun med meget stort besvær kan dreje rundt. Hvad har jeg mon gjort forkert? Et andet problem : remmen skal omkring et kunststofhjul ( det er nemt nok) samt sådan en slags metalakse med spor der passer til remmen. Denne akse er forbundet med motoren og vist også kondensatoren, men omkring plasthuset, der omslutter motoren er det efter min mening umuligt at komme fordi. Er det muligt at komme ind forfra med remmen eller hvad?
Håber på snarlig hjælp. Vasketøjet hober sig stadig op!
mvh Vaskekonen

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-03-04 19:58

Kan du ikke komme til oppefra. Det kunsttofhjul eller muligvis metalakslen med spor kan være spændeanorningen til remmen, prøv om en af dem kan justeres og løsn den så du kan få remmen på og derefter stramme remmen igen. . Hvis du ikke kan komme forbi plasthuset må du igang oppefra. På min skifter man oppefra

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 80 point
Dato : 20-03-04 23:07

Du skal starte med at sætte remmen om akslen på motoren og du kan sikkert skubbe den sidelæns ind under plastkappen eller også skrue den af Det mellemhjul af kunstfiber skal muligvis kun skubbe på remmens ene side og virke som opstrammer og så rundt om tromlen til sidst og så skal tromlen jo være lidt svær at dreje da du skal trække motoren med når der er rem på
Mvh sune

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 21-03-04 13:07

Foreløbig tak for rigtig god vejledning: remmen er på og strammet op. MEN! der er stadig problemer med tromlens friktion. Man skal nærmest bruge vold for at trække den rundt manuelt og motoren kan derfor heller ikke trække (og den lyder faretruende). Mellem tromlen og bagpladen er der to pakninger, Den ene af filt og den anden af gummi. Kan disse være årsagen til den megen friktion? Eller er der tilsvarende pakninger fortil (der har den jo godt nok ikke været åbnet). Jeg synes at alt er skruet på som oprindeligt, men kan der alligevel være opstået en skævhed og hvor mon?
M.v.h Vaskekonen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 13:14

slæk remmen

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 21-03-04 13:26

Hej Refi
Det er ikke remmen. Den er løs nok.
M.v.h Vaskekonen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 13:33

Hvorfor går tromlen så pludselig strammere?

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 21-03-04 13:52

Hej Refi.
Efter at maskinen blev samlet igen. Derefter skilte jeg den af igen for at forsøge finde fejlen, men jeg synes ikke rigtigt at der er noget at se. Måske noget med pakningerne :Se ovenfor.
M.v.h
Vaskekonen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 13:59

Hvis den pludselig går strammere fordi du skifter drivrem kan det jo kun være remmen.
Har du haft tromlen skilt ad?

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 21-03-04 16:37

Hej Refi
For at få remmen på måtte jeg fjerne bagpladen med det beslag hvor tromlens bagaksel går ind (og derimellem er der de to pakninger -en af filt og en af gummi) For at kunne udføre den proces måtte maskinen ligge på fronten -og altså med en betydelig vægt på den pakining, der må formodes at være fortil. Kan den mon være blevet beskadiget ved den lejlighed? Eller det stadig bagsiden den er galt med? Jeg synes ikke der kan være andre muligheder, da det helt sikkert ikke er remmen.
M.v.h
Vaskekonen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 16:55

Naa mon dog.
En tørretumbler er jo ikke det tungeste.
Går tromlen ligeså trægt uden rem?

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 21-03-04 17:05

Svaret er ja.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-04 17:11

Tja så er det vel et spørgsmål om hvor meget man vil ofre på en 12 år gammel tumbler.

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 21-03-04 17:22

Der er bare det at den ikke var stram FØR jeg begyndte at pille ved den ( dvs skruede bagpladen m.v af), så det må jo være noget jeg har gjort forkert.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-03-04 17:26

Hvis motoren ikke kan trække tromlen rundt er der jo noget galt.
Min tromle er meget hård at dreje rundt, men motoren klarer det.
Du må skille dt bageste beslag ad igen og se om du har samlet det korrekt, evt. smøre med lidt madolie eller lignende.
Skil den ad igen og tænk dig om når du samler den, måske er det et justeringsspørgsmål, tromlen kan være centreret lidt skævt hvis du ikke har sat beslaget lige på, prøv dig frem.
Gí aldrig op.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 21-03-04 21:19

Hvis remmen sprang er det jo garanteret lejet i tromlen der er gået

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 21-03-04 23:08

Der var jo ikke noget galt før demonteringen, altså må den være samlet forkert, skulle jeg mene

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-03-04 00:18

Ja der er vi enige
Mvh sune

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-03-04 13:23

Det med lejer er lidt svært, nogle er lukkede og kan ikke smøres, andre kan renses i benzin og derefter fyldes med fedt, men der må ikke være nævneværdigt slør i dem og der må ikke være mislyde når du drejer det rundt.
Prøv at skil skidtet ad igen og se på lejet og tænk dig om når du samler igen. Prøv om den kan rulle ubesværet uden rem først.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-03-04 22:16

Har du fået den til at kører ???
Mvh sune

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 28-03-04 13:04

Ja, den kører. Friktionen fremkom en pakning havde forskudt sig. Desværre kører maskinen nu kun den ene vej (mod uret) og hver gang den skal til at køre modsat hyler og hviner den og remmen får ikke fat (Manuelt kan den fint drejes begge veje). Dette varer ca. et halvt minut hvorefter den igen kører uret. Jeg har en mistanke om at remmen ikke sidder rigtigt på drivaksen (den lille jernstang med riller) og plasticspolen ovenover ( remstrammerhjulet?).
Et andet nyopstået problem er at kondensvandet ikke når frem til kondensvandsbeholderen, men må vel skyldes, at der må være noget der ikke er blevet samlet rigtig.
Jeg føler dog at jeg er tættere på målet end nogensinde før, så jeg VIL have den maskine til at køre.
Mvh Vaskekonen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-04 15:28

Tromlen er sikkert ikke rettet ordentlig ind,kig ordentlig på de beslag du har haft fat i.
Kondensbeh.har du ikke forb. rigtig.
Keldd.

Kommentar
Fra : mollebakken

Dato : 28-03-04 17:02

Nu sidder remmen perfekt og maskinen kører både med og mod uret. Termostat og blæser og alt hvad jeg ellers kan forstille mig fungerer som i de gode gamle dage. MEN kondensatoren virker bare fortsat ikke, dvs. der kommer ingen vand i vandbeholderen og heller ikke så meget som en dråbe vand i de slanger der er forbundet. Der er ingen synlige knæk på slanger og ingen tilstoppede huller.
M.v.h
Vaskekonen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-03-04 17:25

Om igen,du har overset noget mht.kondensatoren.
hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : mollebakken

Dato : 28-03-04 19:21

Tak for svaret Sunowich.
Min maskine kører nu som aldrig før, men der var mange forhindringer undervejs. Forhindringer, der blev løst med mange brugeres hjælp og opmuntring. Tusind tak for det! For de der får samme problem som mig ville det være en fordel at kunne læse flere af svarene. Men det kan vel ikke lade sig gøre.
M.v.h Eks-vaskekonen