/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
HFI røg tre gange
Fra : bv32
Vist : 1534 gange
50 point
Dato : 19-03-04 17:26

Hej. Lige pludseligt røg HFI relæet hos mig. Så tændte jeg for det igen. Så røg det igen et minut efter. Så tændte jeg igen. Så røg det igen et minut efter. Begge gange mens jeg indstillede uret på ovnen (så begynder den at køre når man gør det, jeg er ved at lave mad). Så tændte jeg igen og nu er alt tilsyneladende iorden igen. Har nogen en teori om, hvad det kan være? En fase der er for tæt på jordingen et eller andet sted? Et HFI relæ der er i uorden? Noget andet? En fase der er tæt på at røre metallet på et eller andet brugsapparat?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 60 point
Dato : 19-03-04 17:37

Mulige fejlstrømme som HFI / HPFI (nye type) registrerer:
Fugtighed fra gryde der har været løbet over.
Fejl i kogeplade.
vaskemaskine / tørretumbler
kombination af flere småfejl som tilsammen udløser fejlstrømsrelæ.
Du har sansynligvis "tørret" fugtigheden væk ved gentagen indkobling.
Fortsætter fejlen bør du lade en elektriker kontollere for fejl.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-03-04 17:41

En fejlmulighed til er i vægkontakten.
Også der kan det være fugt/madolie.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-04 17:44

Der er stor sandsynlighed for at det er indmaden i varmelegemet der rører det udvendige og derved skaber overgang til kabinettet og dermed jord.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-03-04 18:23

Her er det helt skkert at det er Emsen der der har fat i den rigtige ende.
Ofte samler der sig fugt i kogeplader, ved at man sætter en kold gryde på pladen inden man tænder den. Mange putter også salt i vandet inden dette koger nor de sætter kartofler og ris over. Det første skaber kondens vand der kan trænge ind i pladerne. Det andet skaber ir (saltet) hvis det kommer ind i pladen når vandet koger over.
Når fejlen forsvinder ved brug af kogepladerne er det helt sikket at det er disse der er afledning på, grundet i fugt når fejlen forsvinder under brug.
Menkanisk kontakt i pladen er denne kontroleret imod ved fremstillingen. Fugt i vægkontakten var ikke forsvundet ved brug af kogepladerne.
Hvis fejlen kommer igen kan du kontakte din elektrikker der kan skifte den defekte kogeplade.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 19-03-04 19:18

Kommer fejlen igen kan du gøre dette for at indkredse hvor fejlen ca. er. Ude ved din sikringsgruppe slår du dine lys og kraftgrupper fra. Derefter indkobler du din HFI/HPFI relæ. Dernæst slår du en gruppe af gangen til, der vil nok være en af disse grupper som udkobler din HFI relæ. Slå den defekte gruppe fra og kobbel de andre ind. Nu har du en mulighed for at se hvor du mangler strøm. Derefter kan man så prøve at koble ting fra hvor der mangles strøm, for at se om en af disse ting kunne være årsag. Dette her kan man jo prøve i første omgang, og man er jo så heller ikke helt uden strøm.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 19-03-04 19:42

Ja - 2100 - men da der godt kan være flere afledninger er din metode ikke helt sikker.
Eks.:
Oliefyr eller andet fejlstrøm 11 mili amp.
vaskemaskine fejlstrøm = 10 mili amp.
Tørretumbler fejlstrøm = 12 mili amp.
kogeplader fejlstrøm 8 mili amp.
Nu er fejlstrømmen oppe på 31 mili amp. som udløser HFI/HPFI relæet.
Derfor kan udløsningen skyldes den samlede fejlstrøm, men den enkelte brugsgenstand udløser ikke, da den er under grænsen på 30 mili amp.
(håber jeg husker rigtigt)
Men sansynligheden taler for komfuret/kogepladen.
Emesen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 19-03-04 19:55

Plejer man ikke at sige alle gode gange 3, så tilkalder man en elektrikker???

Selv om meget taler for at det er kogepladen, KUNNE det ikke afvises at det skyldes andre årsager.

ellebye

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 19-03-04 19:59

Jeg foreslog varmelegeme, men jeg glemte at skrive i ovnen da jeg netop har oplevet det samme fra en ovn, og jeg forstod at dette var under brug af ovn.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-03-04 20:17

Hej
Dette kan vist give en god debat.... Ja men hvis man som spørger godt ved hvad man har gang i... Hvilken brugsgenstand er lige på udkoblingstidspunktet er aktivt. Behøver man jo ikke lede 100 steder. Selve håndværker og deri balandt også elektrikere har ting der behanles med følelse. Ved ved jo hvor skoen trykker eller hvor fejlen er . Så de gyldne regler med at genindkoble relæet efter 3 gange skal oftest se i sammenhæng med at man er helt uvidende om hvad fejlen er.
Hvis Emsen og Undertegnets enigheder om kogepladen er helt korretk. Vil der være tale om en meget kendt fejl som mange hustande i danmark lever ude mærket med. Mange har en kogeplade de ikek benytter fordi denne slår relæet fra.... Det er der intet nyt i.

Jeg kunen måske ved denne lejlighed - tippe med at hvis man har det problem med en enkelt plade vil det være god hvis man i en periode benytter denne til at køle gryder og især stegepander med. Dette vil få pladen til at afgive den fugtighed der står bundet i pladen. Efter et par gange hvor den er blevet opvarmet med en anden varmekilde, vil fejlen med 90 % sansynlighed være afhjulpet for en rum tid.

Men lad os se hvilke erfaringer spørger returnere med.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Penyz

Dato : 20-03-04 14:06

Det skal lige siges at de fleste Hfi/Hpfi -relæer vi bruger idag er på 40 mili A.... ved godt det ikke hjælper meget ville bare lige informere

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 20-03-04 16:48

Spørgeren kunne godt give en tilbage melding om han kunne bruge nogle af disse svar, så ved man jo at det ikke er helt spild at svare så hurtig til spørgeren.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 21-03-04 09:15

Til Penyz !
Hvad er det for nogle HPFI-relæer vi bruger idag som tillader en fejlstrøm på 0.04 A, før det udløser ?

Til BV32 !
Der er overhovedet ingen tvivl om at det er emesen der skal have nogle points !
Det ved alle der har den mindste forstand på el

Mvh Michael

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 21-03-04 11:55

Tak for svaret emesen.