/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ændre en engelsk Win98 til dansk?
Fra : briani
Vist : 415 gange
100 point
Dato : 19-03-04 09:48

Hejsa

En af mine venner har på sin hjemme pc windows 98 installeret,dog i en engelsk version
Kan man ændre denne version til dansk?

Der var ingen seperart windows 98 med
Kun en restorer cd-som gendanner hele styresystemet plus alle de programmer der hørte med da han fik den.

Mvh
Brian

Accepteret svar
Fra : kaos_kristian

Modtaget 110 point
Dato : 19-03-04 09:52

Hejsa
Det korte svar er desværre nej...
Hmm... Jeg ved ikke hvorvidt det bør uddybes, men det er ligesom mange andre programmer der forefindes i både danske og engelske (og tusind andre versioner). En af grundende er at det simpelthen ville fylde alt for meget hvis alt skulle lægge i windowsversionen på hvert sit sprog. Så desværre.
Kaos

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 09:55

Det eneste du kan gøre er at gå ind i windows update og se om der er en dansk sprog pakke du kan Downloade... hell der er til så mange andre sprog, så hvorfor ikke dansk?? Prøv ..

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 09:56

kaos_kristian>har ret,det ville ødelægge GUI/fonts,og ville komme til at ligne noget være volepyk,med efterfølgende kuminikations problemer i systemet.
Manse9933

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-03-04 10:03

Hejsa igen

Tak for de hurtige kommentarer

Jeg sidder lige og tænker på om man kunne installerer en dansk udgave af windows98,som jeg har liggende oveni den engelske ?

Brian

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 10:07

Kan du godt..

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 19-03-04 10:14

Ja du kan vel godt - men lad være!!!
Generelt er der ingen fordele ved at opdatere styresystemer til et nyere eller at lægge et styresystem oven i et andet (og her snakker jeg ikke om dual-boot). Så mit råd er, at du brænder de ting du gerne vil beholde (her mener jeg dokumenter mm.), hvorefter du formaterer harddisken og installerer windows 98 DK (helst SE).

Kaos

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 10:15

Det kan du godt men du vil få problemer,det er jeg overbevist om,jeg har læst om problematikken et eller andet sted men jeg kan ikke lige huske hvor,den vej ville jeg ikke gå,hvorfor ikke tage en kopi af dine data og lave en clean install.

Manse9933

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 10:16

hmm.. jeg har sQ aldrig haft problemer med at installere nyt system oveni et gammelt..

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 10:16

to sjæle samme tanke

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 10:18

Zerg911>det var vel også samme sprog?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 10:20

Nix..

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 10:22

Har installere en Engelsk win98(ved en fejl) her på arbejdet, og derefter installeret en dansk i bagefter.. ingen probs..
Har også installeret en Engelsk win2k og derefter en dansk oveni ingen probs der..

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 10:25

Nå så må de kloge hoveder på Microsoft ikke være så kloge alligevel,jeg kan i hvert tilfælde huske jeg har læst om de problemer der vil opstå på microsoft's hjemmesider,og det var en anbefaling og at det ville skabe uoverskulige problemer.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 10:27

om,jeg ville ikke gøre det,men hvis du tager en kopi at dine data så kan du jo prøve

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 10:28

Stoler du på alt producenterne skriver?

Er det ikke lidt allà det emd den reklame omkring parabol licens ting, at de kører rundt i diverse byer og kan spore en? haha dem der falder for den

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 19-03-04 10:36

Jeg har det sådan at jeg ikke kan se grunden til at smide et nyt styresytem oven på et andet (igen ikke dual-boot som mange bruger). Mit synspunkt bunder i, at der ingen fordele er ved at der kommer til at ligge nogle filer som ikke længere skal bruges. Derudover tager det jo ikke meget længere tid at brænde de nødvendige filer som man vil gemme (eller smide dem over på en anden partition), hvorefter man kan formatere sin windowspartition (oftest c:\) hvorefter man har glæden ved en fuldstændig clean install, hvilket aldrig har skadet hastigheden. Jeg siger ikke at der nødvendigvis kommer uoverskuelige problemer ved at lægge en install oven i en anden, men på den anden side hvad er fordelen??? - for unødvendige filer kommer der til at lægge tilbage (tro mig, microsoft er IKKE fejlfri )

Kaos

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 10:46

Stoler du på alt producenterne skriver?
nej ikke altid,men vis deres support sider ikke fortæller sandheden i de fleste tilfælde,så skyder de sig selv i foden,og det tror jeg ikke er
i deres intresse(omdøme)jeg tror også at du har fået løst mange
af dine problemer på deres support sider,ik.
Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 10:51

uoverskuelige problemer,man kan ikke forudse problemer der vil opstå på de enkelte/indeviduelle system opsætninger.

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 19-03-04 11:16

OK. Jeg tænkte på uoverskuelige problemer, som problemer jeg ikke er i stand til at løse. Men det kommer jo an på om hvorvidt man definerer det uoverskuelige ud fra spørgerens eller hjælperens synspunkt...
Kaos

Kommentar
Fra : briani

Dato : 19-03-04 11:34

Hejsa igen

Der kan vel ikke ske noget ved at prøve at installerer den danske version jeg har oveni.
Går det helt galt,kan jeg jo altid komme restorer cd i og køre den.

Jeg mener at kunne huske da jeg selv have win 98.
At under installationen er der et tidspunkt hvor windows skriver-noget med
De nuværende instillinger er på dansk-vil du beholde disse.

Mvh
Brian

PS-Den der med at formaterer og så ligge en clean windows ind,den er jo altid god.
Men ikke her,da der jo som sagt ligger en masse af alskens programmer på recover cd,og dem bruger han en del.

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 11:38

Næ... Har aldrig brugt deres support sider..
Som et ordsprog siger "Manualer er for tøZer"

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 11:46

så er det godt at en tøzze dreng som mig læser manualer/support artikler,og sikkert derfor har et perfekt kørende system som aldrig skaber problemer,selv om der er tweaket i krogene

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 11:53

hæhæ..
Min går da kun kold... ja 2-3 gange om dagen.. Men sjovt nok kun når jeg spiller DAoC

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 19-03-04 11:55

det er på tide at du finder dine tøzze'de sider frem

Godkendelse af svar
Fra : briani

Dato : 19-03-04 11:58

Tak for svaret kaos_kristian.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : kaos_kristian

Dato : 19-03-04 12:18

Det var så lidt - held og lykke med det.
Kaos

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 19-03-04 12:47

Nevah!