/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Den kongelige fødselsstiftelse
Fra : kipumi
Vist : 1190 gange
20 point
Dato : 18-03-04 18:21

Min mor er født på den kongelige fødselsstiftelse apil 1904. Jeg kender min mormors navn og også min morfars. De var flyttet fra hinanden påtidspunktet for min mors fødsel, men de var ikke skilt. Ved henvendelse til Rigshospitalet får jeg den besked: At min mor ikke er noteret i udsætterprotokollen, da hendes mor som gift, ikke modtager økonomisk støtte fra plejestiftelsen. De bliver udskrevet til Hørsholmgade, men adressen findes ikke i 1904.
Jeg har en udskrift af ministerialbogen med et folienummer og et løbenummer¨, og også et fødenummer på min mor.
Barnedåben (som jeg også har spurgt til) får jeg at vide dengang foregik uden faddere, da det var personalet der bar børnene til dåb !! Men hvorfor var hendes far og større
søskende og familie ikke med ikke med, og hvorfor har min mormor født på Fødselsstiftelsen ? Jeg kan godt finde min mormor og hendes 2 ældste børn på folketællingslisterne fra 1916 - men ikke ellers finde hende. Min mor er død for 5 år siden, og ville blive 100 år i år, men jeg har hørt at arkivernes lukketid er blevet yderligere forlænget, da folk bliver så gamle. Men hvad er det for en hemmelighed, hun har båret med sig et helt liv ?
Håber nogen kan hjælpe mig.

Accepteret svar
Fra : LisBJensen

Modtaget 30 point
Dato : 18-03-04 18:32

Jeg ved ikke om jeg kan hjælpe aå meget.
Du kan prøve at tage ind på Københavns Stadsarkiv og kigge i Politiets registerblade, det kan være der står noget der omkring din mor og hendes ophold i København for 100 år siden.
Tillykke med hende.

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : senta

Dato : 18-03-04 18:57

Fra denne adresse
http://www.sa.dk/ra/brugearkivet/RAsaml/foer1848/danskekanc/B0259.htm
din mor var måske patient og barnet født fortidlig og derfor
døbt uden at familien var tilstede.
Senta
Patienter, fødsler: Fødejournaler 1763-83. Protokoller over fødende 1787-
1826. Protokoller over indlagte fødende 1825-52. Fødejournaler 1842-52.
Patientjournaler 1788-89, 1837,1839-94. Patientprotokol 1846-50. Protokoller for
poli- klinikken for gynækologiske patienter 1870-1901. Patientprotokoller for
gynækologisk afdeling 1894-1912. Gynækologiske journaler 1895-1910.
Fødselsjournaler 1895-1910. Div. patientjournaler, 19. årh. Patientregister ca.
1900. Protokol over fødende 1904-15. Fortegnelser og tabeller over fødende,
fødte og udsatte i pleje -1800-. Kontrollørens daglige opgørelser over patienter
mm. 1807-48. Protokol over patienter i selvvalgte lokaler (19. årh.). Protokol
over de til forplejning hos jordemødre fra stiftelsen afviste patienter 1844-

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 18-03-04 20:11

Tak for svaret LisBJensen.