/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
Fradrag for Kreditforeningslån efter ski~
Fra : TheRipley
Vist : 1992 gange
200 point
Dato : 18-03-04 10:19

I forbindelse med min mands fraflytning og efterfølgende skilsmisse lavede vi en skriftlig aftale om, at jeg mod at betale alle udgifter til kreditforening, forsikring, ejendomsskat + de løbende forbrugsudgifter, skulle blive boende i vores fælles hus indtil det blev solgt. Vi aftalte også - men desværre mundtligt- at jeg så selvfølgelig skulle have fradragene i den periode, hvor jeg betalte alene.
Huset er desværre efter 8 måneder stadig ikke solgt, og min exmand har lige pludselig ikke lyst til, at tale selvangivelse med mig.
Hvordan står jeg - jeg har en skriftlig aftale omkring betalingen og kan bevise at de 2 ud af 4 terminer er betalt af mig alene, jeg mener derfor, at jeg har ret til 75% af fradraget - det mener skattekontoret egentlig også, men de vil gerne have en erklæring fra min exmand om at han er indforstået, og den bliver måske svær at få, så hvordan står jeg.
Håber nogen kan hjælpe - Hilsen Bente

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 210 point
Dato : 18-03-04 10:22

Måske dette kan hjælpe:
http://www.skat-uret.dk/sag_renter_skilsmisse.html

Mvh. Cooper

Godkendelse af svar
Fra : TheRipley

Dato : 18-03-04 10:45

Tak for svaret dscoop80.
Det var lige hvad jeg manglede, for ikke at være afhængig af min exmands underskrift - selvfølgelig, vil det være nemmest, hvis jeg får den, men kan se andre muligheder nu, Så tak for den hurtige og præcise hjælp.
Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 10:50

Udgangspunktet er selvfølgelig hvad I har aftalt skriftlig.
I så vid en udstrækning er dette bindende og spørgsmålet er om det så ikke også er juridisk bindende. Du skriver at ligningen skal bruge en udtalelse fra din ekx. mand, men hvis jeg var dig ville jeg søge advokatbistand (der er steder hvor man kan få gratis råd), for at høre, om det skrevne juridisk ikke er nok i sig selv. I så tilfælde har kommunen ikke behov for nogen udtalelser.

Mvh
Ellebye

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 18-03-04 11:00

Den skriftlige aftale er klokkeklar - jeg betaler og har alene betalt de sidste 2 terminer i 2003. Det er sikkert en god ide, at kontakte en advokat, for jeg er ikke så vild med at det hele ender ud i en diskussion med min eksmand om, hvorvidt han vil skrive den udtalelse eller ej - burde have fået det skriftligt, da vi lavede den anden aftale, men det er jo for sent nu.
Tak for rådet - hilsen Ripley

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 11:03

Det var også det jeg tænkte på. Hvis du går hårdt på ham, går han formentlig helt i "hårknude".

Held og lykke.

ellebye

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 18-03-04 11:06

Tak, og ja, han går nemlig i hår"knude", hvis jeg ikke er åh så diplomatisk og sød, så hellere have styr på reglerne.
Hilsen Ripley

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 18-03-04 11:40

et lille pip fra een der har været i samme situation, og som IKKE havde nogen skriftlig aftale....

Du har krav på HELE fradraget!

Det kræver dog at du, som du jo kan, kan dokumentere at du rent faktisk AFHOLDER udgifterne!

Jeg havde et slag med Herlev Kommune, hvor jeg måtte overbevise dem om at for at have et fradrag er man NØDT til at have en udgift!!

Hvis du vil vide mere, så giv lyd

Mvh og held og lykke
Bent

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 18-03-04 11:47

Tak for svaret Bent
Da min exmand og jeg sammen har betalt de 2 første terminer, må jeg jo nok nøjes med de 75%, men det lyder da mere og mere som om, jeg kan undvære hans underskrift - dejligt
Hilsen Bente

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 18-03-04 14:43

Tak for hjælpen allesammen,
Jeg har lige talt med skattekontoret igen og vi er blevet enige om, at jeg fører de 75% af fradraget på min selvangivelse, og at min ex-mand hvis han så fører 50% på - ikke står særligt godt, fordi han selv har skrevet under på, at det var mig, der skulle betale.
Mange hilsner Bente

Kommentar
Fra : Hvidtfeldt5056

Dato : 07-10-04 18:08

Hej allesammen

Hjælp venligst, min nu exkone og undertegnede gik fra hinanden d. 7 Feb. 2003, siden den dag har hun ikke betalt en krone til huset, Separeret 11 Aug. 2003, under samtalen med statsamtet, fik vi begge 2 oplyst at man det år man blev Separeret kunne trække det fulde rentefradrag fra begge 2, det har jeg så gjort, men nu vil skattefar ændre min selvangivelse med det ½ fradrag fra 60000 kr. til 30000 kr., jeg har købt exkonen ud af huset ca 1-11-2003, og har selvfølgelig handlet i god tro over for skattevæsnet, men er selvfølgelig ked af at jeg pludselig får sådanne et brev, er der nogle der har erfaring i diise sager .....

Mange Venlige Hilsner Arne

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 07-10-04 18:38

Hvis du kan bevise, at din exkone ikke har betalt siden 7/2, bør du i følge de svar jeg har fået kunne gøre krav på i alle tilfælde størstedelen af fradraget for 2003, mit blev godkendt uden kommentarer og hele fradraget for i år står også hos mig. Men prøv at stil spørgsmålet i et større forum, for jeg ved ikke, hvor mange der læser kommentarer til de gamle spørgsmål. Jeg tror kun, jeg fik din kommentar, fordi det var mig, der havde stillet spørgsmålet.
Held og lykke - hilsen Ripley