/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Biologiske nedbrydelige lorte poser
Fra : Frk_Laura
Vist : 2807 gange
96 point
Dato : 18-03-04 00:31

Jeg har set, at der er nogle der har biologiske nedbrydelige lorte poser. JEg synes det er rigtig smart, og godt for nature, så jeg vil gerne vide, om der er nogle der ved, hvor jeg kan købe dem? Det må gerne være på internetter, eller også i butikker på fyn.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 18-03-04 00:33

seriøs eller hvad ?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 00:38

Der er ingen grund til at ofre de store penge på sådanne poser.
Brug i stedet for papirsposer, de er fremstille af celloulose, og er fuldt nedbrydeligt i naturen.
Jeg kunne forestille mig at de poser du omtaler er noget nyt, og derfor koster en halv bondegård.

Hold naturen ren.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 18-03-04 07:42

Hej
Jeg har set dem i SPAR her i Københavns området.
De er grønne med hvid tekst. Og er ganske rigtigt nedbrydelige. Jeg kan ikke huske prisen eller antallet i en pakke. Men der var vist ikke den store forskel på dem, og så de almindelige sorte man ellers køber.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-03-04 09:00

Altså ellebællebye... hvordan tror du liiiige en stor bæ fungerer i en _papirspose_? Især hvis der er langt til nærmeste skraldespand. Adw.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 09:24

>skingur, punkt 1. jeg har sluttet fred med Ram og frida, punkt 2. bedes du under andre tråde som disse refererer til mit rigtige kaldenavn.
Hvad må spørgeren ikke tænke om dig.

For det tredje til spørgeren, kan man jo blot bære posen eller poserne hjem i en alm. bærepose, og genbruge den.

ellebye

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-03-04 09:28

Okay...

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-03-04 09:33

jeg formoder der i dit "okay" også ligger en undskyldning, vi befinder os ikke i smalltalk, husk det.

ellebye

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 18-03-04 09:49

Undskyld til frk. Laura for at jeg kort benytter denne tråd til at svare ellebye.

Eftersom du selv underskrev dig ellebællebye troede jeg egentlig bare du synes det var lidt sjovt. Jeg erindrer ikke at have et udestående med dig og hvad du har -eller ikke har- af skærmysler med ramses og frida er sådan set mig uvedkommende.

Grunden til at jeg bare satte en glad smiley og et "okay" ind var at jeg netop ikke ville benytte denne tråd til at smalltalke i. Min kommentar om bæer i papirsposer var sådan set ment præcis som den stod - at jeg synes det er ækelt at gå rundt med en bæ i en halvt opløst papirspose!

Du skal være velkommen til at betragte dette som en undskyldning hvis du synes du har brug for en!

De venligste hilsner, Chrisitna

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-03-04 17:47

Og hvor lang tid er så sådan en pose om at blive nedbrudt??
Hvis den bliver hurtigt nedbrudt, så mindsker man jo ikke risikoen for spredning af afføringsbårne sygdomme. Og hvis den bliver langsommere nedbrudt, så er det galt.
Det ser da ikke særlig kjønt ud med de der lorteposer med fyld, der ligger rundt omkring! Så foretrækker jeg da en naturlig lort i en naturlig natur! Hvis lorten kommer på et fortov, så er man da alligevel nødt til at bære den hjem. For det er da ikke rimeligt, at smide lorteposer i byområder. Heller ikke selv om de er nedbrydelige... Så kommer lorten jo bare ud igen.

Jeg spekulerer også lidt på, om spørgsmålet er seriøst ment?

Kommentar
Fra : k.j.k

Dato : 20-03-04 16:02

Fordelen ved sådanne poser er at alle dem der bliver "glemt" i naturen, ikke ligger der i mage år og forurener, men forsvinder af sig selv. Og en lort i pose, sætter sig ikke fast under skoene.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-03-04 18:19

Almindelige (miljøvenlige) plastikposer er da også mere eller mindre "biologisk nedbrydelige". Jeg synes stadigvæk, at det er væsentligt at sætte en tid på: hvor længe skal man gå og kikke på den der "biologisk nedbrydelige" plastikpose før lorten slipper ud af posen igen?

Og lorten bliver jo ikke spist af snegle, skader og andre skraldemænd så længe den ligger emballeret i plastic. Den bliver heller ikke nedbrudt af vejr og vind. Så den dukker op næsten uforandret, når posen begynder at nedbrydes.
Selve lorteplagen forsvinder jo ikke uden at man tager lort og pose med hjem!

Kommentar
Fra : Frk_Laura

Dato : 20-03-04 21:47

Spørgsmålet er seriøst, og jeg vil gerne vide, om der en nogle der har haft erfaringer med dem, eller om man kan købe dem på fyn??
Diskutionen om det er godt eller skidt af fjeren sit lort,og hvordan det gøres, kan vi vist diskutere i laaaang tid, og alle har deres meninger.
Jeg mener at man bør fjerne sin hunds efterladensskaber, og jeg tror at det måske var smart med nedbrydelige poser, så når de kommer ud på lossepladsen, at de så også forsvinder igen. Jeg kan godt lide ideen, med papir, men da jeg havde hørt om disse nye, så var det da værd at sørge- da der er mange mennesker der læser spørgsmålene i dette forum.
Jeg håber at I vil tage mit spørgsmål seriøst, og jeg håber på at få nogle "rigtige" svar, som svarer på mit spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : KSGP

Modtaget 96 point
Dato : 20-03-04 22:45

Hejsa.

Jeg har engang for et par år siden købt biologisk nedbrydelige affaldsposer. Det viste sig hurtigt at der var 2 store problemer med dem:
1. Efter ca 1 døgn begyndte posen at nedbryde, dvs hvis den stadigvæk hang med affald i, havde jeg lige pludselig affald i hele køkkenskabet istedetfor
2. Efter ca 1 måned begyndte de resterende poser der var tilbage i rullen at nedbryde så det hele "smuldrede"!!
Nu kan det godt være at de tilsvarende hundehøm poser man kan købe idag er noget anderledes, dette skete som sagt for nogle år tilbage (poserne blev iøvrigt købt i Prima).

MVH
ksgp

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 21-03-04 13:51

I stedet for at købe de specielle "lorteposer", genbruger jeg poser som alligevel tit bare smides ud. Det kan være de små bæreposer man får når man handler, brødposer, fryseposer m.m. Frem for bare at smide dem ud kan de lige så godt gøre gavn en gang til.
Når man tænker miljø, hvordan påvirkes miljøet så ved fremstilling af de fine nye "lorteposer"?

Lader man poserne ligge i naturen med indhold, ser jeg da ingen grund til at putte lorten i pose.

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-03-04 14:21

Fuldstændig enig med Helge!

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 21-03-04 20:22

Hej.

Ideen, er vist heller ikke at man skal lade pose og lort ligge i naturen, men tage den med hjem og måske kompostere den?
Jeg ved absolut intet om kompost, og derfor heller ikke om en hundelort må indgå i dette kredsløb, men hvis den må, så er det jo nok så smart hvis posen den bæres hjem i er nedbrydelig.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 21-03-04 21:07

Når jeg i min tidligere kommentar nævner, at der ikke er grund til at putte lorten i pose, refererer jeg til svarene fra Birgitta og k.j.k.
Meningen med lorteposer må være, at poserne tages med og smides i en affaldsspand. Hvis man alligevel "glemmer" posen, er det bedre at lade lorten ligge frit fremme så den kan nedbrydes naturligt.

M.h.t. kompostering, kunne jeg aldrig finde på at smide den i min kompost som senere skal bruges i haven. Nu har jeg godt nok ingen køkkenhave, men min hund graver da sine kødben ned i haven, så derfor: ingen lortekompost i min have.
Jeg vil ikke øge chancen for at min hund smittes med orm eller anden sygdom.

Lorteposer hører hjemme i dagrenovationen, som så vidt jeg ved, ryger i et forbrændingsanlæg.

Mvh
Helge

Godkendelse af svar
Fra : Frk_Laura

Dato : 22-03-04 15:43

Tak for svaret KSGP.