/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
E-mail virus?
Fra : maya123
Vist : 415 gange
50 point
Dato : 17-03-04 15:47

Hejsa
Min svigerinde har et sikkerhedsprobem, som jeg håber I kan hjælpe med, hun vil også gerne vide om man kan finde afsenderen, I får lige et uddrag af en mail hun har sendt mig, det er vigtigt at I forstår at hun er helt ny som computerejer.
Hun skriver:
Kære maya
På (min brors) e-mails adresse fik vi i går en e-mail fra postmaster, at der var
> en der hed denrodebaron@mail.tele.dk, der havde prøvet at sende en virus der
> hed Albert, men at postserveren havde slettet den. Derfor ville jeg prøve og
> finde ud af hvem det er. Nu i dag har jeg fået en mail fra hvidovre kommunes
> sikkerhedssystem har afvist en e-mail fra mig (min brors adresse), ang. Albert,
> jeg har ikke sendt nogen e-mail til hvidovre kommune. Har vi en virus på
> maskinen, jeg mener det ikke da serveren har slettet e-mailen inden vi fik
> den.
> Knus (Svigerinde)

Hvad gør vi her? Hvis der er råd om virus112.com, er det så gratis at bruge deres scanner?

MVH maya123

Kommentar
Fra : basil28

Dato : 17-03-04 15:51

ja det er gratis at bruge deres scanner på www.virus112.dk ...

visse mailvirusser kan på serveren tjekke logfilen og sende til alle de afsendere den kan finde og derfor sende til nogen du evt har sendt til før, men nogen af dem kan også bare bruge dig som afsender og det er derfor ikke sikkert du har sendt til modtageren før...

desværre tror jeg ikke du finder afsenderen, da det er en større process...

mvh
Basil

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 17-03-04 15:56

Det er typisk en virus der kommer via en vedhæftet fil! Den checker addresselisten i mailprogrammet og bruger disse navne som afsender, når den så sender videre via sin indbyggede mailserver! På den måde optræder du f.eks. som afsender af en virus! Oprindelsen er meget svær at spore!

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-03-04 16:07

Tak for svarerne, men hvad gør vi nu, jeg tør ikke åbne mails fra min svigerinde, lige nu sender hun sms eller mail fra hotmails, indtil vi har løst problemet.
MVH maya123

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 16:30

Du kan roligt modtage mails fra din svigerinde.
Hvis noget pludselig står på engelsk eller hun ikke direkte har skrevet i mailen at der er vedhæftet et eller andet, skal du selvfølgelig ikke åbne den.
Sørg for dit virusprogram er opdateret så er der ingen risiko.
Og du kan med sikkerhed nemt se om det kommer fra en du kender.
Det er de vedhæftede filer der er de farligste. De må under ingen omstændigheder åbnes uden du er helt sikker på hvad det er.
At læse teksten i en mail kan i skræmmende tilfælde indeholde virus, men det er meget sjældent.
Så læs og send i bare mails til hinanden.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 60 point
Dato : 17-03-04 16:33

De mennesker der bruger Outlook eller Outlook Express, bør have, jeg vil hellere sige skal have et antivirusprogram, det er simpelthen en nødvendighed, og en fornærmelse af alle de mennesker man har i sit adressekartotek, hvis man ikke har.
Man må da også få røde ører, når feks. dine venner ringer dig op og siger at du har ødelagt deres computer, fordi de tror du har sendt dem virus.
Det er slet ikke sikker at virusen kommer fra dig (Din broder), men bare mistanken .....
En helt anden ting, er hvis man ikke har nogen i sit adressekartotek, eller ikke har installeret ovennævnte programmer, men kun har en e-mail ude på nettet, hvor man har slået scanning for virus til.
Hun/din bror kan ikke finde afsenderen, da de fleste virus, bare udvælger en tilfældig i adressekartoteket som afsender.
Men om i har virus, ja måske, men hvis i henter det gratis antivirusprogram AVG, og holder det opdateret med de nyeste sporingsfiler, vil i være beskyttet. Det eneste i skal gøre at at angive en e-mailadr. så i modtager en kode der får programmet til at virke.
Når AVG-antivirus er installeret, skal i lade den gennemsøge hele harddisken for virus. Hvis den finder nogen, skal AVG bare slette dem, men hvis AVG siger at den har fundet en virus i feks. filen Win32.exe, skal i bede AVG reaparere filen.
http://www.grisoft.com/us/us_dwnl_free.php
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : grausen

Dato : 17-03-04 16:35

Hejsa
Prøv at gå ind på www.spywarefri.dk og scan jeres computere med panda, det er ganske gratis.
Finder panda ikke noget skulle i ikke have virus på jeres computere, men er i stadig i tvivl så opret jer som bruger i deres forum og stil dem samme spørgsmål, så er jeg sikker på de kan hjælpe hvis der skulle være noget.

Det du nævner med at din svigerinde har fået en mail fra kommunen og ikke har sendt til dem, har jeg også oplevet flere gange, simpelthen fordi at virus ligger på en computer hvor jeres email adresse også ligger, og så bruger jeres mailadresse til at sende sig selv videre med fordi sikkerhedssystemet jo ser det er jeres email adresse der er brugt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 16:38

I har da forhåbentlig allerede et antivirusprogram på jeres computere.
Ellers er det kun en stakket frist inden den næste virus kommer.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 17-03-04 18:56

Tak for alle de gode svar og jeg kan jo ikke dele point ud til alle. Ja, vi har begge garderet os i H... og R.., men der kommer åbenbart altid noget ind, vi ved dog at vores nevø har haft "noget" via mail og han tog det ikke så nøje om han sendte hele adresselisten. Jeg gør det af princip aldrig, har heller ikke haft brug for det. Den funktion kunne som godt for mit vedkommende være helt væk, i sær i disse tider
Der er atså ret mange mennesker der ikke har fattet det endnu, desværre.
Virussen må jo komme fra en udenfor, så vidt vi ved, da jeg har scannet alt igennem flere gange.
Måske meget smart at lade dette spørgsmål åbent, så flere kan læse det uden at skulle give point, jeg lukker det nok en gang i morgen og håber ikke på miner, når jeg bare må vælge en herfra. I skal vide at jeg er glad for alle svarerne, tak tak og VH maya123

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 19:04

Selv tak. Du bestemmer da selv hvornår du vil lukke et spørgsmål.
Sålænge jeres anti-programmer er opdaterede kan I roligt skrive til hinanden.
Personligt får jeg selv 5-10 virusmail pr.dag, men de bliver automatisk afvist.

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 18-03-04 01:48

Tak for svaret pallebhansen. Tak til alle der har været med her. Mange hilsner fra maya123