/ Forside/ Teknologi / Udvikling / SQL / Spørgsmål
10  smorch 260
Hvor skriver jeg sql koden??
Fra : Nikolaus
Vist : 536 gange
50 point
Dato : 17-03-04 14:01

Hej webbere.

Jeg er fuldstændig grøn indenfor webprogrammering, og har kastet mig ud i (my)sql, apache og php.

Jeg har fundet en side på webcafe.dk http://www.webcafe.dk/artikler/sql/opretdatabase/ , der er en lille introduktion til brugen af sql. Men i artiklen står der ikke, hvor jeg skal skrive koden og se resultatet.

Kan nogen hjælpe en grøn?

Nikolaus

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 60 point
Dato : 17-03-04 15:02

Hej Nikolaus, det er en større mundfuld du har kastet dig ud i.

Hvis vi snakket om SQL vil jeg anbefale dig, at købe eller låne nogen bøger om emnet.
Det kan f.eks. være "Grundlæggende programmering i SQL" fra forlaget "Globe" - ISBN 87-7900-099-1.
Den er ret billig i indkøb - kr. 79,- og den giver en grundlæggende indsigt i SQL sproget.

Så vidt jeg husker omhandler den ikke (my)sql.

Jeg benytter selv Microsoft SQL.

Selve SQL statements gemmes i tekstfiler med extension .sql. De kan læses/skrives i Notebook o.s.v.
I MS SQL afvikles de eks. i "SQL Query Analyser" - der må findes noget tilsvarende i (my)sql.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : Jin2k

Dato : 17-03-04 15:16

Jeg vil anbefale du kørte en "PHP MySQL tutorial"-søgning på google eller sådan noget. Der er utroligt mange guides og tutorials på nettet. Eller kan jeg anbefale bogen "PHP and MySQL Web Development". Den kan købes på bl.a. amazon.com

/Jin2k

Godkendelse af svar
Fra : Nikolaus

Dato : 17-03-04 15:41

Tak for svaret IBM760.
            Jeg fandt ud af det. Jeg skal gå ind i DOS og skrive mysql -h host -u user -p og derefter mit password.
Jeg har taget jeres anbefalinger af litteratur til mig. Tak for jeres indlæg.
Nikolaus

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 17-03-04 15:50

Hej Nikolaus,

nu ved jeg ikke hvad du har tænkt dig i hvilken forbindelse, du har tænkt dig at benytte (my)sql.

Databaser i sql er en god opfindelse, men det kræver et grundlæggende kendskab til opbygning af relations databaser. Det vil i det lange løb være en fordel, at planlægge opbygningen - inden der kodes for meget.

Struktur er alt afgørende i fornuftig kodning.

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 17-03-04 15:52

Tak for rådet IBM760!