/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Fonts / Spørgsmål
10  Bille1948 320
Intelligens
Fra : ghs0322
Vist : 437 gange
20 point
Dato : 17-03-04 12:36

Mange snakker om dette, nogle om syv forskellige og nogle ander nævner alm. viden som intelligens.
Nogle der kan præcisere dette for mig. Altså hvordan måler man intelligens?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 12:37

Intelligens er evnen til at løse et givet problem hurtigst muligt.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 17-03-04 12:49

Der findes flere forskellige former for intelligens

Spirituel intelligens

Emotionel intelligens (eller følelsesmæssig intelligens)

Og så er der Howard Gardners klassiske 7 intelligenser som deler intelligens op i forskellige arbejdsområder:

Den personlige intelligens
Den sociale intelligens
Den sproglige
Den musiske
Den matematiske/logiske
Den rumlige
Den motoriske (eller den kropslige)

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 17-03-04 12:50
Accepteret svar
Fra : Jin2k

Modtaget 30 point
Dato : 17-03-04 12:51

Ikke nødvendigvis.
Som ghs0322 selv siger kan der være tale om flere former for intelligens.
Howard Gardner definerer syv typer, som sikkert er dem du har hørt om.
Disse omfatter Logisk-matematisk intelligens, Sproglig intelligens, social intelligens, kropslig intelligens, musisk intelligens m.m.
Men mange mener nu også at der er tale om en mere generel intelligens, som refi skriver; "even til at løse et givent problem hurtigst muligt". Dog ryger dette jo meget ind under Logisk-matematisk intelligens...

Prøv at tjekke Howard Gardner's teorier ud. Han skrev den vist mest med hensyn til pædagogik i forhold til børn med særlige evner.

/Jin2k

Kommentar
Fra : tjantzen

Dato : 17-03-04 12:55

Tja..
Man plejede jo at måle intelligens i IQ.
Men nu om dage, mener man at det er et for snævret syn på intelligens.
IQ måler ens evne til at tænke matematisk og logisk, som afspejles i den form for opgaver der stilles.
Man har derfor udvidet begrebet og snakker nu bla. også social intelligens - evne til at fungere i sociale sammenhæng´, tilpasse sig og aflæse andre i gruppen.
Man taler om kreativ intelligens - evnen til at skabe noget nyt ud fra stillede eller ustillede forudsætninger
Man taler om fysisk intelligens - evnen til at udnytte og forbedre sin motorik
osv

I bund og grund, så er det jo bare en måde at sammenligne evner inden for et mere eller mindre begrænsede felt eller område.
mvh
Thomas

Kommentar
Fra : AndersTvede

Dato : 17-03-04 12:59

det her er intelligens

Godkendelse af svar
Fra : ghs0322

Dato : 17-03-04 14:24

Tak for svaret Jin2k.

Kommentar
Fra : Matthew

Dato : 11-06-04 17:12

Smart nok... Men hvor kan man tage denne tesst?

Kommentar
Fra : Matthew