/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Index over postnumre fordelt på amter
Fra : pallenoc
Vist : 7228 gange
100 point
Dato : 16-03-04 17:28

Jeg skal bruge et index over samtlige danske postnumre fordelt på amterne...altså hvilke er hjemmehørende i Fyns Amt, i Ribe Amt osv.

På forhånd TAK!

Mvh
pallenoc

Kommentar
Fra : bws16

Dato : 16-03-04 17:31

søg på krak der findes der alt sådan noget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-04 17:36

Enhver telefonbog indeholder alle postnumre.

De svarer groft set til de gamle områdenumre

Altså Fyn 5000-
Sjælland 1-2-3000- osv.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-03-04 17:40

Jeg skal helst bruge dem on-line

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-04 17:50
Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-04 17:55

Følgende oplysning fra PostDanmark

Findes der en liste over relationen mellem kommuner og postnumre? Eller hvilke postnumre, der ligger inden for hvilket amt?

Det gør der ikke, for postnumrene følger ikke kommunegrænserne. Måske kan du få de nødvendige oplysninger på den pågældende kommunes bibliotek – eller hos Vejdirektoratet.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-03-04 18:02

Jeg har prøvet at være inde og søge på dine links, refi, men jeg kan ikke finde noget index der svarer på mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-04 18:10

Nej - Du skal bare læse hvad der står lige ovenover.
Det findes ikke.
Du kan søge på byer på linket - ikke andet.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 17-03-04 09:26

www.krak.dk kan du gå ind og sige hvilket amt du ønskerat finde alt inden for en bestemt ting f.eks. møbelhandlere, og du får alle adresser. skal du derimod finde antal kontorer, sommerhuse eller husstande, er postdanmark mest interessant.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-03-04 09:34

Jeg har prøvet at søge på postnumre inddelt efter amter på ovennævnte links, men jeg får desværre IKKE en liste over hvilke postnumre der hører ind under et specifikt amt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 12:17

Man må gå ud fra at når PostDanmark siger det ikke findes er der nok noget om snakket.
Du kan kun søge bymæssigt.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-03-04 12:52

Ja det har du nok ret i...nu lader jeg den lige stå "åben" lidt endnu hvis der nu var en eller anden som ligger inde med et sådant index... eller kender et "skjult/ukendt" on-line arkiv. Ellers accepterer jeg dit svar refi.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 12:55

Problemet er jo som P&T selv siger at postnumre ikke følger kommune-/amtsgrænser, men er områdeinddelt.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-03-04 13:23

Det er ikke fordi jeg betvivler dig men hvis jeg forstår dig rigtigt, så kan det iflg. Post Dk godt være tilfældet at f.eks. postnr. for Nyborg (5800) kan "krydse" en amtsgrænse?!
Jeg mener at der findes så og så mange kommuner i et amt med dertil hørende postnr. Så må der jo også være tilsvarende lige så mange postnumre i et amt!...eller har jeg misforstået det?

Mvh
palle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 13:31

Det har du misforstået.
Postnumre er opdelt efter byer xx00 og går derfra i en ring om denne by.
Derfor har du også postnumre på GADER i københavn og mange flere postnumre i de store byer en i de små.
Odense har f. eks 5000 C samt en del andre. Du har dog aldrig samme nummer med forskellig bogstav.
Ligeledes har alle større byer specielle numre til postbox.

Således kan et firma beliggende igen Odense have 5000 C og 5100 C på samme adresse. Det sidste er blot postbox.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 13:33

00 numre vil nu aldrig krydse en amts eller kommunegrænse da det altid er centrum.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-04 13:35

Postnumre er iøvrigt fra start af lavet ud fra de gamle tlf. områdenumre.
Derfor Kbh noget med 1000 (01)

Odense 5000 (05) osv.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-03-04 14:12

Ok..ja, man lærer noget nyt hver dag...og man er jo aldrig for gammel til at lære.
Mange TAK for dine kommentarer. refi. Jeg forhøjer den lige med 25 point så jeg får den forrest i køen igen.
Så hvis der ikke er nogen som kan give mig det forespurgte index (et eller andet sted fra?) til imorgen accepterer jeg dit svar...du behøves ikke bruge mere tid på mig i denne sag ved at komme med flere kommentarer.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-04 14:17

ok

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 18-03-04 08:10

Tak for svaret refi. Jeg fik jo ikke lige det index som jeg havde håbet, men du gav nogle gode hints til at jeg kom videre, samt nogle fine forklaringer som ihvert fald gav mig en "lidt bredere horisont".

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-03-04 11:18

selv tak

Kommentar
Fra : sandvand

Dato : 08-04-04 09:18

http://www.vdodayton.dk/drive_in/download/navigation/Kortopdeling_DK_zipcode.PDF
Under denne adresse findes sammenhængen mellem postnummer og kommune og herefter kan man gå ind på kraks hjemmeside og undersøge amter, hvor det her bliver opgivet hvilke kommuner der der samlet set udgør det enkelte amt

MVH Gitte Larsen & Bente Troelsen