/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Hvem forkromer og hvordan...?
Fra : Viktor_PM
Vist : 4989 gange
125 point
Dato : 15-03-04 20:26

Hej alle sammen...

Jeg kunne godt tænke mig at få mit maxi-stel forkromet. Men hvem og hvordan laver det. Jeg har fået at vide at det ikke er auto-lakerer der gør det. Men hvem er det så? Og hvordan er hele processen? Hvis nogen evt. ved hvem der gør det, må i meget gerne hjælpe mig. Men jeg har også fået at vide, at det er temlig dyrt. Men kan man ikke bare købe en gang krom-lak over fra thansen, og male den med? Og evt. give den klarlak bagefter... Hjælp tak... Det haster!

På forhånd mange tak...

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-03-04 20:28

Det bedste ville være at sand- eller glasblæse stellet.
Det krommaling holder ikke for godt.

Mordex.

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 15-03-04 20:30

>>mordex

Okay... Men det bliver jo ikke krom af at sandblæse det. Hvad skal jeg gøre for at forkrome stellet?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-03-04 20:33

Jo.
Jeg mener (men er ikke sikker) at det bliver forkromt af sig selv, når det bliver glasblæst.
Jeg kender en der lige har fået sine motorblokke glasblæst, og det er blevet pænt forkromt, eller hvad det nu hedder.

Mordex.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 20:36

Her er nogle der forcromer
http://www.danmarks.net/indekser.phtml?idxno=1416&id=599
Mvh sune

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 15-03-04 20:36

Jeg bor i Middelfart, der er det en auto-lakerer der gør det, så det forstår jeg ikke helt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 20:38

Det er noget med at efter emnet er sandblæst kommer det ned i et bad og så er der et eller andet i der sætter sig fast på emnet når der tilsættes strøm ???? tror jeg nok
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 15-03-04 20:39

>>Mordex

Jamen man kan jo godt slibe det på almindelig vis. Altså først med sandpapir/stålbørste, og bagefter blank polerer det. Men det bliver metal farvet, og måske lidt flottere. Men forkromet er jo mega blankt, helt sølvblankt. Det er en hammer fed farve. Og der er ikke ret mange Maxier med den farve.

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 15-03-04 20:43

>>SEPPE

Okay... Det kan jo være jeg tager fejl. Prøver lige at spørge ham autolakeren jeg kender imorgen. Men tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 15-03-04 20:44

Du slår op i tlf bogen under forkromnings anstalter,det er ikke noget man står og laver på et autoværksted
Så spør du ham om forbehandlingen,han vil sikkert have du kun skiller den ad.Det er en større historie at forkrome.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-03-04 20:44

Det har du ret i.
En forkromning er som et spejl, (har selv haft en Nokia 8810 for 6 år siden), og der er forskel på metalfarve og krom.

Få i første omgang stellet sand- eller glasblæst, så et eller andet rustbeskyttelse, så få det malet i krom, og en rustbeskyttelse igen. Så skulle det blive pænt og holdbart.

Mordex.

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 15-03-04 20:48

>>Mordex

Endnu engang tak for hjælpen. Men jeg ved ikke hvor jeg skal købe denne krom maling. Men jeg tror altså at jeg vil lade en profesionel om at gøre det.

Kommentar
Fra : SEPPE

Dato : 15-03-04 20:49

Nå så må jeg jo tage fejl, synes bare jeg havde haft en samtale med ham omkring det, i forbindelse med en restaurering af en Puch MS50 for nogle år tilbage..

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 135 point
Dato : 15-03-04 20:50

Helt klart det er forcromningsanstalter med store kar som de nedsænker emner i og som jeg har lagt et link til Og ikke noget autolakeren lige klarer i sin garage
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-03-04 20:52

Det vil nok blive det bedste resultat af lade en fagmand klare det. Det holder nok længere.

Held og lykke med det, og husk, smid lige et billede ind når den er færdig.......

Mordex.

Godkendelse af svar
Fra : Viktor_PM

Dato : 15-03-04 20:55

Tak for svaret Sunowich.

>>Mordex

Skal nok ligge nogle billeder ind. Men jeg regner med at den kommer på www.scootergalleri.dk eller www.mopedgallery.dk

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 15-03-04 20:58

Ok.
Vi venter spændt.....

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-03-04 21:01

Der ligger et firma i Odense som hedder GALVANO som laver alle former for forchromning, fornickling osv. Det ligger lige bag ved jernbanemuseet. Jeg kan godt finde adressen for dig.
Det er rigtigt som sune siger at det kommer ned i et (syre/vædske)kar som tilsættes strøm. Alt efter hviken syre der anvendes dannes den ønskede overflade på emnet.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 15-03-04 21:20

Følg Sunes link ,eller find en forkromningsanstalt(det hedder det) i nærheden af hvor du bor.
Og ikke noget med at slibe eller noget som helst andet,det klarer de på anstalten.
Det skal maskinpoleres til det er helt glat,så skal det forkobberes og til sidst forkromes eller fornikles--forsølves eller endog forgyldes.det er ikke noget man smører på med en pensel,men elektrogalvaniske prosesser,og husk at tage
penge med,godt med penge,men det er herrefedt,har prøvet det,det er jo så glat ,så blankt og ja ,gør det.
Min kammerats far var forkromer,derfor,men fortæl os hvad det koster idag,når du er kommet så langt.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 17-03-04 11:58

>>keldd

OK. Hvor meget koster det? Bare sådan ca.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 17-03-04 13:46

Prøv at ringe til dem Viktor
hav en Solrig dag Mvh Sune

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-03-04 15:10

Følg Sunes forslag,og fortæl os det her.
Men et slag på tasken:Mellem 2 og 4000.
Nu,skal jeg ud og så græs.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-03-04 18:58

Fik du ringet,så vi kan se hvad det koster idag,
eller blev du forskrækket for prisen?
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Viktor_PM

Dato : 18-03-04 21:31

>>Kelld
Jeg blev sku lidt overraket... 1700,-.... Det har jeg ikke lige penge til.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 19-03-04 00:10

Det var billigt,ud og løb med aviser,så er den hurtig klaret.
Der kommer en godnathistorie:
Min kammerat og jeg,havde fået sat vores nyforkromede tank og forgafler på,(kammeratens far var forkromer),det var forår ligesom nu,og vi havde gået hele vinteren og kysset og krammet vores knallerter,nu skulle vi ud at køre,ny læderjakke,nye cowboybukser,flyt jer lidt ikke.
Vi strøg op på hovedgaden(det var hen under aftenen,ved biograftid ,alle dem der var noget var der, også pigerne).
Den fik ikke for lidt,der var fuld roulade på,kom forbi de store vinduespartier,som man ku`spejle sig i,nej hvor så vi
godt ud,vi førte os frem,jeg havde nok lidt for travlt,med at nyde mig selv,pludselig tonsede jeg op i en bil,alt var kaos,og selvfølgelig ikke en almindelig bil,men en COPCAR.
Godnat- Keldd.