/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
plat krone tælletræ.
Fra : karstenhou
Vist : 7066 gange
100 point
Dato : 15-03-04 15:32

Er der nogen der pædagogisk kan fortælle hvorledes et tælletræ med 3 mønter eksempelvis kan forklare sansynligheden
for
1.alle mønter viser krone
2.netop en mønt viser plat

hilsen Søren

Kommentar
Fra : kka123

Dato : 15-03-04 16:03

spm 1:
0,5x0,5x0,5=0,125 eller 12,5% (der er kun 1 kombinationsmulighed)

spm 2:
3x(0,5x0,5x0,5) = 0,375 eller 37,5% (der er 3 kombinationsmuligheder, som hver især har samme sandsynlighed som spm 1)

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 110 point
Dato : 15-03-04 16:51

kka123 har helt ret i sine udregninger, men den efterspurgte pædagogik - hvor er den?

karstenhou, du skal tegne dit træ (det er lidt svært her, men jeg prøver - du må tænke dig til bedre streger - se det som en pyramide):

Mønt1 har 2 udfald - krone eller plat. 1 ud af to muligheder = 50% eller 0.5
Så kommer mønt2, der for hvert udfald af mønt1 har to udfald. Igen 0,5 for hvert udfald for mønt1 = 0,5 * 0,5
Osv. med mønt3. Du kan så tælle, at der er 8 udfald.

Træet kan du nu bruge til at finde den ENE rute der giver krone alle steder
1 ud af de 8 er alle krone => 1/8 = 12,5% eller 0,5 * 0,5 * 0,5

Ligesådan kan du finde TRE ruter, hvor netop EN mønt viser plat.

Håber det hjalp!

mønt1

/ \

krone plat
mønt 2 mønt2

/ \ / \

krone plat krone plat
mønt3 mønt3 mønt3 mønt3

/ \ / \ / \ / \

krone plat krone plat krone plat krone plat

Kommentar
Fra : myg

Dato : 15-03-04 16:55

UHA - det er jo ikke ligefrem et grafikprogram, der bliver anvendt her, men jeg håber du kan tyde stregerne selv om de har skubbet sig lidt - ellers spørg igen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 16:56

kkklppp
kkplppk k betyder krone p betyder plat
kpplpkk mine kundskaber i maskinskrivning sætter mig ikke i kpklpkp i stand til at tegne et tælletræ
der er 8 kombinationsmuligheder som kka123 viser matematisk1
var det, det du ville vide?
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-03-04 17:37

Pædagogisk vil det nok hedde matematisk modelering. I øvrigt er det indledende kombinatorik, og dermed statiskik, som det også fremgår af ovenstående.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 15-03-04 18:01

qfha
Pædagogisk? Mon ikke der er noget der hedder overpædagogisk. nå jeg forstod ingenting!

Godkendelse af svar
Fra : karstenhou

Dato : 15-03-04 20:34

Tak for svaret myg.
Jeg forstod det fuldstændig
Hilsen Karstens søn Søren