/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Olieskift
Fra : Mithrandir74
Vist : 699 gange
50 point
Dato : 15-03-04 12:57

Jeg skal have skiftet motorolie på min bil.
Det er en Citroen AX 1.1 fra ´92.
Den hverken taber eller forbruger olie.
(på min gamle bil, en passat fra ´76, behøvede man ikke at skifte olie, blot fylde efter en gang om ugen...)
Hvilken type olie skal jeg bruge?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 13:05

Den der foreskrives i instruktionsbogen en syntetisk 15 40 vil jeg mene ellers kan det også læses på oliedunken hvad det egner sig til
Mvh Sune

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-04 13:10

DK Benzin har en dejlig helsyntetisk Castrol olie på bud for 275 for fem liter. Bilka og de forskellige har ofte Mobil 1 og shell Helix på bud for omtrent det samme. De vil alle være egnede. Giv den en af de gode helsyntetiske olier. Merprisen er minimal.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 60 point
Dato : 15-03-04 13:44

Rådfør dig med instrukstionsbogen hvilken type der skal på...og hvilken type den rent FAKTISK har kørt med! Det er UKLOGT at hælde (fuld)syntetisk olie på en motor som ellers har brugt mineralsk olie.
Jeg kan oplyse om en forhandler som sælger både alm. mineralsk, del- og fuldsyntesiske smøreolier fra det engelske firma ROCK-OIL til en SÆRDELES FORDELAGTIG PRIS.
Hvor bor du henne i landet?

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-04 15:11

Der må jeg sige at jeg er informeret modsat dig Palle Jensen. Spørg Jan, Bilnyt 75 61 69 33. Læs motorbrevkassen Carl J Buus i Jyllandsposten. De siger samstemmende = fuldsyntetisk motorolie.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-03-04 15:22

Hvis en motor har kørt eksempelvis 150.000 km på en mineralsk olie (hvilket nok er sansynligt i det aktuelle tilfælde) er det IKKE hensigtsmæssigt at skifte over til syntetiske produkter...det vil give forringet smøreeffekt pga den tyndere og "renere" oliefilm en syntetisk olie arbejder med. Men jeg er godt klar over at der er MEGET delte meninger om dette emne. Jeg har netop fået oversat en artikel til vores klubblad i Norton-klubben (hvor jeg er redaktør) om dette emne og det giver allerede nu anledning til debat.

Jeg vil gerne sende dig et kopi af bladet når det udkommer i april.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-04 15:28

Skal ikke kunne sige det, men jeg skiftede til fuldsyntetisk i min sidste bil ved ca 180 000km. Den stoppede herefter med at bruge olie og skulle kun have skiftet olie pr 15000 km. Bilen kørte 130000km herefter på fuldsyntetisk olie.
Bilen var en Fiat, olien Mobil1. Bilen blev skrottet pga det sædvanlige Fiat problem - rust. Motorproblemer oplevede jeg aldrig.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-03-04 15:39

Jeg havde en Nissan Sunny 1,7 d som havde kørt 230.000 på alm. olie. jeg skiftede også til en syntetisk olie. Den begyndte kort efter at bruge olie, kompressionen faldt markant på 3 af cylinderne, trækkraften blev værre og værre og til sidst "døde" den helt efter ca. 15.000 km.
Om det er en tilfældighed ved jeg ikke men det var påfaldende at det skete efter mit skift til syntetisk olie. Jeg kan komme med mange eksempler men det vil ikke tjene noget formål overfor spørgeren.
Jeg vil give dig fuldstændig ret i at syntetiske produkter er kommet for at blive, ingen tvivl om det. Men som nævnt er der MANGE meninger og erfaringer med omtalte emne...så jeg trækker mig ud af dette spørgsmål, for ikke at komme til at virke vildlende frem for at vejlede.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-03-04 15:51

Min var en Croma 2,0ie, der levede et drønhårdt liv på motorvejen.

Har ligeledes ikke flere kommentarer.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 16:37

Det er ellers meget sjovt kategori du har valgt olie til linuX Mvh Sune Ps og der kon godt nok en masse snak men sum og sumarum det er jo ca hvad jeg skrev til at starte med
Hav en god dag
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : Mithrandir74

Dato : 16-03-04 13:51

Tak for svaret pallenoc.
Efterfølgendekan jeg godt se at det ikke er sådan lige til.
Men jeg havde jo håbet at få et kort klart svar, så derfor "kun" 3 stjerner.
Instruktionsbogen er væk, men som du siger,
er det nok også bedst at finde ud af hvad der er på nu.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 16-03-04 14:03

Jeg håber i hvert fald at du fik den afklaring på dit spørgsmål som du efterlyste, og ja, det er et emne med mange meninger,svar og løsninger.
Jeg takker for din accept...og du er selvfølgelig velkommen til at spørge alt det du vil.

God fornøjelse

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 16-03-04 14:32

Underligt jeg syntes egentligt at det er det samme jeg svarede før palle men Hmm

Kommentar
Fra : Mithrandir74

Dato : 18-03-04 12:31

Jo Sune, det var lidt det samme.
Men én skulle jeg jo vælge, så på baggrund af nedenstående sætning valgte jeg Palle.
Men tak for dine indlæg også!

"og hvilken type den rent FAKTISK har kørt med! Det er UKLOGT at hælde (fuld)syntetisk olie på en motor som ellers har brugt mineralsk olie"