/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
cylinder tilkørsel!!
Fra : trytter
Vist : 5548 gange
5 point
Dato : 15-03-04 12:12

hej er det rigtigt at en støbejerns cylinder kun skal køres 60 km til...det har jeg læst inde på www.jogamok.dk der ståe at alu cylinder skal køres 300 km til men støbehjern kun skal køres 60 km til...er det sandt??

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 15 point
Dato : 15-03-04 12:33

Det skulle man mene ellers sku de nok få klar besked hvis de skrev noget forkert
Mvh sune

Godkendelse af svar
Fra : trytter

Dato : 15-03-04 12:45

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 15-03-04 14:14

Det passer IKKE!

1. Jo man kan godt kører cylindere til på 60km, både aluminium og støbejern, MEN støbejern skal behandles mere forsigtigt undertilkørsel og skal varmes grundigere op og køles længere tid ned.
2. Hvis der skulle være forskel på tilkørsel af de to matrialer, så ville den klart være omvendt så støbejern skulle kører længere til end aluminium.
3. Selvom det står på nettet kan det godt være forkert sunowich, lad for guds skyld være med at tro på alt hvad der står på nettet...!

Jon - Moped.dk

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-04 16:09

Jon, det hjælper ikke altid med fornuft, lad du bare trytter tro på Sunowich!
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trytter

Dato : 15-03-04 16:14

nej jeg tror bare jeg kærer 300 km for at være på den sikre side

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-04 16:47

Her er lige noget jeg har har hentet fra en hj. side, men som er udemærket:
Cylinder tilkørsel:

Jern cylindre er generelt en god ide at køre til. Og der anbefaler jeg at følge det der er skrevet herunder
Din cylinder er det vigtigt at du kører det ordenligt til. Hvis ikke du gør det, kan du være uheldig at ødelægge dit tun. Du mister helt sikkert noget ydelse, ved ikke at gøre det.

De første 300 km køres med 1/4 gas. Sørg dog for ikke bare at køre ved samme hastighed, da det kan lave en lille rille i din vario, hvis det er standard variator.

De næste 200 med 1/2 gas. Stadigvæk undgår du at kører ved samme hastighed.

Derefter skulle det bare være at give den noget gas
VH Palle Hansen
NB: Det som kan gøre at en cyl. sætter sig er når den får for stor varmeudvikling, derfor er det utrolig vigtig at have stor nok dyse i, da benzinen køler.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 17:42

Øhh Hvordan undgår man at kører samme hastighed ved halv gas ellr 1/4 gas
Og palle hvad er det for noget at lukke ud prøv lige at læs hvad jeg skriver
Du ka jo bare se her der er straks en masse meninger skriv dog til den der har lavet den side der henvises til og belær vedkommende
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-04 18:18

Her er da ikke en masse meninger, både siden fra en tunimportør, Jon, og jeg er helt enige. Det er forresten også de knallertmekanikere jeg kender, men hvis du vælger at tro på et par drenge der har lavet en hjemmeside, såå for mig ingen alarm.
Jeg har da også af og til skrevet kommentarer til folks hj. sider, men kun hvis der var åbenlyse fejl, og de må da havde deres mening, ligesom jeg har min. Derfor skriver jeg da ikke til alle jeg ikke er enige med, så kunne jeg og andre, få nok at gøre.
Derfor skal du jo ikke tage det for gode varer, hvis nogen skriver at de kan køre et tun af støbejern til på 60Km, det er jo noget træls at ødelægge en dyrt tun, og de ærgelser det giver, desuden er fabrikscylindere kørt en del til på fabrikken, og skal desuden køres yderligere til af køberen.
Jeg kan kun tilslutte mig jon der skriver: "Selvom det står på nettet kan det godt være forkert sunowich, lad for guds skyld være med at tro på alt hvad der står på nettet...!"

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 15-03-04 20:52

Ok såp er der lige det med halv gas og kvart *SS*

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-04 21:08

OK, det skal ikke tages så bogstaveligt, men man kan jo ikke holde præcist feks. 1/4 gas, for hvor er det lige, og selvom vi teoretisk sagde at man kunne holde den der, ville der jo være bakker, dale, lyskryds, der fik knallerten til at køre mere eller mindre stærkt, og dermed varierede i omdr. tal. Og det er hele pointen, at man skal køre varieret, så delene ikke slides til ved et bestemt omdr. tal.
I det hele taget, ved vi jo alle at man ikke kan lade være, lige at give bundgas, men det er også i orden at gøre det meget kortvarigt (få sekunder), specielt hvis det er koldt, og hvor motoren således køles bedre. Ligeledes kan en vandkølet motor også tilkøres lidt hårdere, da den aldrig kommer helt op i de voldsomme temperaturer, som en luftkølet, der både får sin varme fra eksplotionen, og samtidig fra den øgede friktion i nyt stempel/cylinder.
Ved du forresten at et stempel skal være lidt ovalt i kold tilstand, og ved drifttemperatur gerne skal blive rundt. Senere bliver det slidt ovalt når det har kørt meget, på grund af de vuggende bevægelser som plejlstangen laver, eller rettere af eksplotionskraftens overføring til et skævt modtryk af krumtappen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 15-03-04 22:25

Hmm... Lad os lige få slået nogle ting på plads:

1. Jeg har virkeligt dybt respekt for gutterne bag jogamok.dk, de ved virkeligt hvad de snakker om. Jeg kan derfor heller ikke lige forstå at en sådan kommentar er at finde på deres hjemmeside, så du må meget gerne sende et link!
2. Faktum er at 300km tilkørsel er fint, men efter min mening spild af tid, da der ikke er nogen god grund til det overhovedet (hvis i har en, skriv den endeligt!).
3. Faktum er at under tilkørsel af stempel/cylinder er opvarmning og nedkøling klart en af de vigtigste dele, hvilket de "normale" 300km's tilkørselsguide aldrig lægger vægt på.
4. Tilkørsel er en ting der bliver diskuteret konstant, ingen kan sige hvad der er bedst det er jo alt efter hvordan man har sat sin maskine op, hvordan man kører til osv osv., jeg kan kun sige hvordan jeg selv gør det, og det er jeg ikke bange for at anbefale, da jeg har kørt adskillige cylindere og stempler sammen på den måde!
5. Pallebhansen: Jeg er ikke helt enig med dig i det med bundgas, i teorien ville det jo være smartere at give fuld gas når motoren er varm, da metallerne der er varme og derfor i stand til at gi sig mere end hvis de er kolde. Hvis de er kolde ville jeg da mene der var større chance for at en fx. åd en stempelring ol. det er rigtigt nok, den varmesætter sig nok ikke, men der kan ske så meget andet grimt. <- Ret mig hvis jeg tager fejl!

Til sidst vil jeg da lige skrive hvordan jeg kører cylindere og stempler sammen:

1) Montér cylinderkittet og smør stemplet godt ind i 2-takts olie!

2) Start scooteren og lad den stå i tomgang i ca. 10 minutter så den er nogenlunde varm

3) Sluk motoren igen og lad den køle af i ca. 10 minutter

4) Start motoren og lad den stå i 5 minutter. Kør derefter de første 2 km med meget lidt gas....det vil sige max. 10-15 km/t

5) Kør de næste 10 km med ca. 30-40 km/t

6) Kør de næste 5 km med op til halv gas!

7) De næste 10 km må du max give 2/3 gas

8 ) De sidste 10-15 km må du ikke køre med bundgas ret længe af gangen...jeg vil sige max bundgas i 20-30 sekunder.

9) Så er din cylinder ved at være tilkørt, og du kan nu roligt blæse den af!

Især nedkøling og opvarmning er meget vigtigt!!!

Jon - Moped.dk

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 15-03-04 22:27

^^ Skal lige siges at ovenforstående er skrevet med henblik på aluminiums cylindere, op og ned kølingen skal være længere hvis vi snakker støbejern, ellers ingen forskel...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-03-04 23:12

1. Jeg har ikke set at de skriver det, men hvis de gør, skulle de se at få det rettet.
2. Jeg tror de 300km er givet godt ud, men du kommer op på ca 65km med din tilkørsel, og vi er helt enige om at de første km er vigtigst. En anden ting: Overdrivelse fremmer forståelsen, dvs. hvis du skriver at folk skal køre 65km, før de må blæse den af, så kører de 10, og gør det så. Hvem har tolmodighed, når de har fået nyt tun, så skal de lige se om de kan overhale ham foran, ikke?
3. Nej det burde de lægge vægt på, helt enig.
4. Ja det er rigtig, og der er nu heller ikke mange der ligger vægt på at en sammenbrænding sker med megen større sandsynlighed med en lille dyse. (Nu er de fleste så heldige at de automatisk har en størrer dyse i en tin-medfølgende karburator.
5. Jeg siger ikke man skal give bundgas på en kold motor?, hvor rivning langt lettere sker. Det er en af grundende til at lastbilchauffører lader deres godt tilkørte diselmotor gå i 10 min, inden de kører. Men en knallertmotor er også driftvarm på 1 min, den har jo ikke oliesump, og kæmpe motorblo der skal varmes op.

1. Ja en lille sjat olie, men ikke så det sætter sig i tændrør, for øvrig kan stempelet "trække" lidt olie, derfor siges det at det er godt at lade den stå 24 timer i 2-takts inden montering.
Enig i de næste punkter.
8. Ikke enig, 20-30 sekunder er alt for lang tid, den kan sagtens nå at varmesætte/sætte sig, men efter min menig sker der ikke noget ved at lege lidt med fuld bundgas i pkt. 5-6-7-8 i højest ca 7 sek. (Jeg forudsætter at krumtap mm. er kørt til)
9. Ja det er også vigtig at få spændt "topstykket efter", efter en tid.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 16-03-04 06:42

1. Tja, men det sker nok desværre ikke, jogamok.dk er godt og grundigt død tror jeg..
2. Ja det er sikkert rigtigt, men det er jo et spørgsmål om respekt for sin motor, og behandle den ordentligt...
3. ...
4. Helt enig.
5. Ok, så er vi enige..

1. Altså jeg mener bare at man inden man montere stemplet skal dyppe det i et olie bad, og lade olien løbe af igen. Og når det så er monteret på krumtappen, så smøre lidt olie på ydersiden af stemplet.
8. Hvis du har fulgt den første del af tilkørslen, så sker der ikke noget ved at give den længere bundgas, grunden er jo at det er vigtigt som du også selv påpegede at tempo skift er vigtigt under tilkørsel, men igen en ting der er forskellige fra person til person. Sådan her gør jeg det, og det anbefaler jeg klart!
9. Helt enig.

Det var vist lige hvad jeg havde på hjertet...

Jon - Moped.dk

Kommentar
Fra : scooter_boy1615

Dato : 16-03-04 09:20

giv den noget GAS

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-03-04 17:30

Jon, rart at skrive med erfarne mennesker, der ved hvad de snakker om, og du er en af dem jeg tager hatten af for.
Her er også en der ved hvad han snakker om: http://www.stalkerzone.dk/?id=tun
scooter_boy1615: ja lattergas, men udstyret så jeg et sted koster omkring 15000kr, lige til montering på knallert, men så skal den i hvert fald være tilkørt først. Ha Ha
Men ellers en god bemærkning, hvis du var forhandler af tuncylindre. Ha Ha
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 16-03-04 21:13

I lige måde Palle, rart at finde nogen man kan diskutere lidt med, og på den måde blive klogere, håber på mange flere hyggelige disukssioner !

Omkring lattergas kan jeg da lige indskyde at det kan skaffes for 8000 kr. for et komplet kit til en scooter. Men der er meget få der har fået det til at spinne perfekt i verdenen, og ingen dokumenterede tilfælde i danmark. Det skal lige siges at en af danmarks dygtigste tunere Michael Heegaard (af nogen bedre kendt som Velo) i sammenarbejde med SRK ikke kunne få det til at spinne, men det så da meget blæret ud med sådan en lille flaske NOS!

Men det bliver jo også snart urealevant da vi skal til at lave firtakter scootere, og så snakker vi jo helt andre former for tuning, bare tænkt hvad en god gang turbo osv. kan gøre ved en lille tohjuler

Jon - Moped.dk

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-03-04 10:52

Ih altså,nu havde jeg lige gået og glædet mig til at få min nye scooter(PGO-Rex 110) sidst på måneden,men nu tør jeg slet ikke købe den,når det er så svært at køre den til(Palle og Jon).Ahr det går nok lige med det.Meeen---
jeg ville godt ha`haft en ny 30km scooter,og så optimeret den, så den ville noget(med asistance af "kan du`s"
intiligente "Knallert" læsere)alle "knallert"læsere er intiligente!!
Der er bare det problem,at i det område jeg bor, er politiet utrolig aktive.De har et lille rullefelt med i vognen,og alt
på 2 hjul ryger op på det,det er virkelig en sport for dem.Rovmordere og lystmordere,brandstiftere og alle de slemme,
de går fri,men vogt dig,hvis du kører 31 her.
Så derfor bliver det nok 110ern,eller Hondas 4takter eller O.S.V. O.S.V.Ellers nogen forslag?

Kommentar
Fra : SqUaSh

Dato : 22-09-04 15:56

Har hørt at der er forskel på hvordan man skal køre til... Hvis man tit kører ret lange ture, skal man køre den godt til (ca 300 km).. Men hvis den kun bliver brugt til at køre korte ture, så den ikke når at blive helt så varm, skal man ikke køre mere end 80.. Hvis man køre mere "kører man cyl. død" har jeg hørt.. Passer det?

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 22-09-04 21:57

squash > Nej... Tilkørslen er den samme uanset hvordan du har tænkt dig at køre din cylinder fremover..

I øvrigt kan jeg da lige indskyde til min kommentar ovenfor omkring NOS i danmark, at til dette års Scooter Træf på als, havde RallySpeed og MSP Tuning 2stk. scootere monteret med NOS anlæg der virkede fuldt ud! Førstepladsen blev igen i år RallySpeed....!

Meeen, vi har jo stadigvæk et pænt stykke vej før vi kan følge med fx de gæve hollændere!