/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Mystik omkring Exchange-server
Fra : Ole_kjestrup
Vist : 825 gange
50 point
Dato : 01-05-02 14:55

Jeg løber ind i problemer på en exchange server med ca. 15 brugere og rigeligt med disk-plads.....Problemet er, at den enkelte klient ikke ser alle sine ulæste mails, når de klikker på indbakken. Det betyder, at der kan ligge ulæste mails, som så pludseligt dukker op efter ca. 1 uge som ulæste. Det medfører at kunderne ikke får svar på afsendte mails uden at få informationer om, at de ikke har nået os....(mailen bounch'er ikke)

Vi taler om klienter, der alle anvender MS Outlook 2000 og på serveren er der installeret Exchange 2000.

Tidligere problemer er løst ved genstart af exchange-serveren - men det betragter jeg som en work-around og ikke nogen løsning....

Er der nogen derude der kan hjælpe mig med denne lille udfordring...

På forhånd tak

Ole

Kommentar
Fra : dimmerdk

Dato : 01-05-02 15:21

Ting som kan have betydning :

-Hvor meget ram, disk m.m.
-hvilken netforbindelse ...direkte til Internet eller ?
-MX record på DNS
-postrelay ??? hos udbyder
-hvad har den lavet før, er den også fil & print server
-har du prøvet med en nyinstalleret maskine....

prøv evt. at lave et natligt AT-job som stopper og starter din exchange (MS har lavet en bat fil) ....->

start på stopall.bat----------------------------------------------------------------
rem v2.1-1026b
cls
@echo Off
echo.
echo ---------------------------------------------------------------------
echo Microsoft Exchange Server 5.5 Series
echo Concepts and Administration - 1026B
echo.
echo Microsoft Official Curriculum (c) Microsoft Corporation, 1998
echo ----------------------------------------------------------------------
echo.
echo Stopping all Exchange Services.....
Echo Stopping the Event Service.
net stop msexchangees
echo.
echo Stopping the cc:Mail Connector
net stop msexchangeccmc
echo.
echo Stopping the Free/Busy Connector
net stop msexchangefb
echo.
echo Stopping the MS Mail Interchange
net stop msexchangemsmi
echo.
echo Stopping the MS Mail PCMTA
net stop msexchangepcmta
echo
echo Stopping Directory Synchronization (DXA)
net stop msexchangedx
echo.
echo Stopping the Internet Mail Service
net stop msexchangeimc
echo.
echo Stopping the Internet News Service
net stop msexchangeins
echo.
echo Stopping the Message Transfer Agent
net stop msexchangemta
echo.
echo Stopping the Information Store
net stop msexchangeis
echo.
echo Stopping the Directory Service
net stop msexchangeds
echo.
echo Stopping the System Attendant
net stop msexchangesa
echo.
echo Stopping the DNS Service
net stop dns
echo.
echo Stopping the World Wide Web Publishing Service
net stop w3svc
echo.
-------------------------------------------------------------------------
det var så stopall.bat

her er startall.bat--------------------------------------------------
rem v2.1-1026b
cls
@echo Off
echo.
echo

---------------------------------------------------------------------
echo Microsoft Exchange Server 5.5 Series
echo Concepts and Administration - 1026B
echo.
echo Microsoft Official Curriculum (c) Microsoft

Corporation, 1998
echo

---------------------------------------------------------------------

-
echo.
echo Stopping all Exchange Services.....
Echo Stopping the Event Service.
net start msexchangees
echo.
echo Stopping the cc:Mail Connector
net start msexchangeccmc
echo.
echo Stopping the Free/Busy Connector
net start msexchangefb
echo.
echo Stopping the MS Mail Interchange
net start msexchangemsmi
echo.
echo Stopping the MS Mail PCMTA
net start msexchangepcmta
echo
echo Stopping Directory Synchronization (DXA)
net start msexchangedx
echo.
echo Stopping the Internet Mail Service
net start msexchangeimc
echo.
echo Stopping the Internet News Service
net start msexchangeins
echo.
echo Stopping the Message Transfer Agent
net start msexchangemta
echo.
echo Stopping the Information Store
net start msexchangeis
echo.
echo Stopping the Directory Service
net start msexchangeds
echo.
echo Stopping the System Attendant
net start msexchangesa
echo.
echo Stopping the DNS Service
net start dns
echo.
echo Stopping the World Wide Web Publishing Service
net start w3svc
echo.
------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : Ole_kjestrup

Dato : 06-05-02 12:44

Jeg har prøvet at indsætte dine gyldne råd så min exchange genstarter hver nat, og det virker selvom det er skrevet til Exchange server 5.5. og ikke 2000....

Jeg er meget taknemmelig for din hjælp og kan oplyse dig om, at serveren kun kører Exchange og fil og print ligger på PDC'en...der mangler ikke Ram (1GB), diskplads (18 GB fri), MX recorden host'es hos cybercity og den er installeret 1.9.2001.

Men desværre er mit problem ikke løst, idet det stadig forekommer og nu også lige efter en genstart..

De klinter der fx har 120 emner i deres indbakke, får pludselig kun visuelt de 55 frem og hvis de så navigerer til deres kalender i Outlook 2000 og tilbage til indbakken i samme program eller afslutter programmet og starter det op uden log-off.....så er alle emnerne tilbage i indbakken...

Jeg ved ikke om der er tale om et Microsoft spøgelse, men dine råd løste desværre ikke min lille udfordring...

Håber du har andre work-arounds...

Håber at høre fra dig igen....

/Ole

Kommentar
Fra : dimmerdk

Dato : 06-05-02 13:07

Flere forslag:

Tjek performance, hvis din server bruger mere en 50% cpu gennemsnitligt, skal du nok finde årsagen, måske bliver du brugt til "spam" ... prøv evt. at kig på performance på netkort!
-hvor mange netkort har du i den ?
-bruger i NAT'ing eller den direkte på internettet ???
-er alle andre porte en 25 på det "eksterne" netkort lukket ?
Hvilken sevice pack kører du ? denne sp2 ??
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?ReleaseID=34302&area=search&ordinal=2

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-05-02 06:17

Hej "Ole_kjestrup" <Ole_kjestrup.news@kandu.dk>

>Jeg løber ind i problemer på en exchange server med ca. 15 brugere og
>rigeligt med disk-plads.....Problemet er, at den enkelte klient ikke ser
>alle sine ulæste mails, når de klikker på indbakken. Det betyder, at der
>kan ligge ulæste mails, som så pludseligt dukker op efter ca. 1 uge som
>ulæste. Det medfører at kunderne ikke får svar på afsendte mails uden at
>få informationer om, at de ikke har nået os....(mailen bounch'er ikke)

Det kan være en visning af indbakken. Check det først. Den mere
alvorlige mulighed er at der er korruption i databasen. Backup og brug
isinteg og eseutil.

Den korrekte gruppe for dit spørgsmål er:

news:dk.edb.system.ms-windows.server

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 50 point
Dato : 15-07-02 18:13

Hvis spørgsmålet er besvaret, er du så sød at lukke det ?