/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Blodprøve og terminologier
Fra : Nikolaus
Vist : 1963 gange
50 point
Dato : 15-03-04 06:43

Godmorgen i det danske land.

Jeg skal på laboratoriet for at få foretaget et par blodprøver.

Er der et sted på nettet, man kan få en forklaring på, hvad de forskellige betegnelser dækker over og hvilke opgaver de har i kroppens kemi?

Vh
nicolaus

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 15-03-04 06:48

Hej Nikolaus.

Der er nogle informationer om blodet på www.bloddonor.dk.

Håber du kan bruge dem.

Godmorgen og god dag til dig.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : Nikolaus

Dato : 15-03-04 06:52

Hej Rita

Jeg har kigget på siden og brugt deres søgefunktion. Men der er tilsyneladende ikke den information jeg har brug for. Bl.a. ønsker jeg at kunne se den latinske terminologi, så jeg kan sammenligne med de ord der står på blodprøve skemaet.

Men tak for dit indlæg.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 15-03-04 07:36

Prøv at søge på Google. Søg på de latinske betegnelser med dansk som søgesprog.

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 15-03-04 07:36

Prøv at søge på Google. Søg på de latinske betegnelser med dansk som søgesprog.

Accepteret svar
Fra : lyhne1

Modtaget 50 point
Dato : 15-03-04 08:00

Hej Nikolaus.

her er en ordbog.. Den er ikke fantastisk...Men den fungerer...

http://www.bioweb.dk/biolex.php

VH
Lyhne1

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 15-03-04 11:09
Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 15-03-04 11:12
Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 15-03-04 19:19

Hej Nikolaus.
Jeg har været inde på www.sundhed.dk for at kikke på Vejle sygehus
her fandt jeg noget der hedder laboratorie vejledning der prøvede jeg det der hed
klinisk biokemisk.
Jeg er temmelig sikker på at det er det du søger.

Hilsen Rita.

Godkendelse af svar
Fra : Nikolaus

Dato : 16-03-04 09:12

lyhne1:
Som du selv skriver, er den slet ikke dækkende. Men indtil videre det bedste bud på en forklaring og afdækning af de prøver der bliver taget ved blodprøvetagning.

dscoop80:
God side, men dækker ikke over de terminologier der skrives på laboratorieskemaet.

lillespir:
Nej, desværre. Hvis du søger på f.eks. "Glukose", får du en forklaring på, hvordan laboratoriepersonalet skal behandle testen. Dvs. rettet mod laboratoriepersonalet.
Men jeg får næsten lyst til, at give dig point for dine indlæg Men jeg kan jo kun give point til én.

Tak til dig lyhne1.

Kommentar
Fra : lyhne1

Dato : 16-03-04 09:30

Selv tak Nikolaus..

hvis det er, kan du jo også investere i "Biologisk minilex" fra Gyldendal. jeg mener den koster 185,- jeg kan ikke helt huske hvor dækkende den er.. Men det kan du nok se i en velassorteret boghandel..

jeg faldt forresten lige over denne.. Den er på engelsk, men tror den indeholder mere..

http://bioresearch.ac.uk/search/search.html?hub=biome&hublet=bioresearch&stemming=true&fieldname=all&titles_only=false&uk_only=false&sort_by=title&limit=10&maxrecs=200&category=any&is_simple=false&query=haemoglobi

Lyhne1