/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Metal som kan hindre skorstensbrand
Fra : jysch
Vist : 3585 gange
50 point
Dato : 14-03-04 14:01

Jeg har hørt noget om et metal, som man kunne lægge ind i brændeovnen.

Det skulle modvirke at soden sætter sig fast og udvikler skorstensbrænd.

Det er ikke noget miljørigtigt, så I behøver ikke at komme med indlæg om det, og det er ikke noget jeg tænker på at bruge, men vil bare gerne høre om nogen ved noget om det.

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-03-04 14:04

Det er zink.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-03-04 14:25

Det er bedst til oliefyr som ofte danner en fed sort sod.
Rent træ ved fuld forbrænding bliver som regel til en grå
tør sod, ikke behov for en zinkplade her.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 14-03-04 19:01

De har noget i Sverige som delægger i brændeovnen en gang imellem, hvis det er det du tænker på. Navnet husker jeg ikke, men de fleste byggemarkeder har det.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 50 point
Dato : 14-03-04 21:54

Det som gør at soden ikke sætter sig fast til "kager-/løbesod" i skorsten og røgrør er at zink brænder ved så høje temperaturer at den sod som måtte befinde sig i skorstenen nærmest bliver "grillet" og får en "kornflakes" -agtig konsistent. Det er ikke noget man skal til hverdag, men en gang imellem...det er hård kost for både brændeovn-/fyr og skorsten. Og det hindrer ikke skorstensbrand/stoppet skorsten/dårligt træk (på længere sigt) idet skorsten, røgrør og brændeovn regelmæssigt stadigvæk skal renses.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-03-04 04:26

Det allerbedste middel mod løbesod er at have ordentlig sekundær lufttilførsel til TØRT brænde, så tjæredampene blir forbrændt hvor de dannes. Fugtigt brænde og kniben på spjældet gir en blanding af kondensvand og tjære i skorstenen, og det er den, man kan fjerne ved at fyre kraftigt op, så der er masser af gløder og masser af primærluft, og så smide en meter eller to gammel zinktagrende ovenpå - efter at zinken er klippet i håndterlige stykker. Jeg har selv brugt det en enkelt gang,og skorstenen blev fin igen, efter at jeg havde skovlet en masse nedfald ud.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-03-04 06:36

Som jeg har nævnt skal man IKKE gøre det til hverdag da det er hård kost for ovn og skorsten, men man får en "ren" skorsten når man har renset den efterfølgende en sådan behandling.
Du kan som du spørger om også få noget pulver som kan anvendes istedet for ren zink, det kan købes i bl.a. SILVAN eller også her:
http://www.passat.dk/
hvor jeg har fået det fra i sin tid.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 15-03-04 10:13

Hej pallenoc!

Kan du give mig et navn?

Mvh. Jysch

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-03-04 10:20

Det som jeg købte hos PASSAT i sin tid hed (så vidt jeg husker) "ZINK-Pulver til rensning af fyr og skorsten".
Jeg har i de senere år brugt (gamle) zinktagrender som jeg køber hos en lokal blikkenslager.

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 15-03-04 18:28

Tak for svaret pallenoc.

Tak for den gode forklaring og henvisningen til købssted.

Mvh. Jysch