/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP vil ikke acceptere min Harddi~
Fra : johnnylars
Vist : 563 gange
230 point
Dato : 14-03-04 09:36

Hej Allesammen.

Jeg har en Maxtor 30 GB Harddisk som jeg gerne ville have til at køre Win XP på.
Den er kun delt op i to drev.
Men når jeg har harddisken i låser den computeren under opstarten.
Jeg kan køre Win XP på min anden HD en 1.6 GB Maxtor problemfrit dog med pladsproblemer til følge
Sætter jeg den anden HD (30 GB) i låser den igen under opstart.
Selv om jumperne er ændret til Slave.
Har prøver med Maxblast 3,06 men uden succes.
BIOS står til Autodetect og finder begge harddiske.
Maxtor 30 GB fejler intet hvis jeg kører Win 98.
Er der et kendt problem med Win XP og harddiske ???

De venligste hilsner

Johnny Larsen

Kommentar
Fra : Luxman

Dato : 14-03-04 09:54

Hej
Kan du køre win98 på harddisk? Sidder den alene når den låser. Er der styresystem på HD. Hvad er det du vil? Skal den lille HD blive siddende? Du må lige uddybe dit spørgsmål.
Mvh

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-03-04 09:55

Hvad med at sætte Maxtor til Master og lade dan anden blive ude af kabinettet

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-03-04 09:57

Altså den store Maxtor Mvh sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 14-03-04 10:08

Der er vist også noget med om filsystemet er fat eller nifts elle sådan noget
Mvh Sune

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 14-03-04 10:39

Du skriver"Maxtor 30 GB fejler intet hvis jeg kører Win 98"--------- men hvor?? Afinstall du 98 ogsætter den i?

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-03-04 10:42

Hejsa

Hvis der på harddisken har været et nfts filsystem før,så kan det give proplemer,her er en fremgangsmåde,som kan giver dig en total ren harddisk.

sådan får du formateret din hardisk hvor der er installeret windows xp ( fat32 eller med ntfs)
her er en windows 98 boot disk med cd-rom driver
og denne diskette kan bruges til at formatere sin harddisk med , og det er især hvis man har windows xp ( fat32 eller ntfs)
og gerne vil have andre styresystemer ind istedet . ( F.eks windows 98)
så gør du sådan her.
download filen her win98boot.exe
og nu skal du have en diskette klar og den putter du i dit diskette drev
nu vil der blive lavet en windows 98 startdisk , og når du er færdig så genstarter du din maskine med disketten i drevet (a:)
nu vil der blive bootet op på drev a: ( husk at stille din bios til at boote først fra drev a:
hvis du vil slette alt på din harddisk og starte helt forfra med fdisk og det hele ( f.eks du har windows xp men vil have win98 )
så du sådan her
når der nu står a:> skriver du LOWLEVEL tryk på enter
følg det der kommer på skærmen " det der sker , er at du nulstiller din harddisk ligsom om at du fik den fra fabrikken , dvs. at disken er totalt tom
og når du er færdig med lowlevel genstarter du din maskine igen med disketten i drevet
og når der står a:> skriver du FDISK
og når du har været igennem fdisk så er det først her man kan begynde at formatere sin harddisk
dvs. igen genstarter du maskinen med bootdisken i drev a: og når der nu står A:> skriver du FORMAT C:
( : laver du med at trykke på shift + Æ )
nu begynder du at formatere din harddisk
Vil du have din harddisk delt op-skal du selfølgelig huske at gøre det under fdisk
Husk også at begge partioner SKAL formateres først.
Vil du have xp installeret,så genstarter du og går ind i din bios og sætter den til at boote fra cd rom drev.herefter genstarter du med din XP i drevet,og så vil den gå i gang med at installerer XP.

Mvh Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-03-04 10:43

Tillæg
Jeg kan se at linket til bootdisketten ikke kom ordenlig med,så jeg prøve lige igen

win98boot.exe

Brian

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-03-04 10:46

Tillæg

Det vil åbenbart ikke som jeg vil

Så må du hente den herfra

http://www.bootdisk.com/

Mvh Brian

Kommentar
Fra : johnnylars

Dato : 14-03-04 16:03

For det første tak til alle for indlægene.

Luxman : Computeren låser uanset om den er der alene eller som master eller slave. Det er meningen at Maxtor 1.6 GB skulle ud at computeren.
Sunowich : Har prøvet at lade den være alene i kabinettet, men den låser under opstart alligevel. Har også prøvet begge filsystemer (NTFS + FAT32).
Ofa : Det er uanset om jeg kører Win98 og forsøger upgrade på Maxtor 30 GB eller som ren installation så snart jeg prøver låser computeren.
Briani : Muligheden du nævner er med Low-Level format er prøvet, desværre med samme udfald. Computeren låser.

Har også prøvet at kigge inde ved Maxtor.com men der var ingen problemer beskrevet.
Det er også underligt at den at den vil acceptere den ene Maxtor HD men ikke den anden.

Mvh Johnny

Accepteret svar
Fra : Luxman

Modtaget 230 point
Dato : 14-03-04 17:34

Hej igen.
Er endnu ikke klar om du når at komme ind til boot af Win xp eller hvad. Nå jeg har fundet lidt om at ACPI kan prøves slået fra i Bios. http://www.google.dk/search?q=cache:Y3AFRSCOoS8J:www.hardwareanalysis.com/content/topic/13533/+maxtor+win+xp+install+freezes&hl=da&ie=UTF-8
Mvh

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 15-03-04 10:00

Hej Johnnylars...

Prøv følgende:

1. Start din computer op med en bootdisk og brug programmet "FDISK" til at slette din nye HD!
ftp://ftp1.fkkt.uni-lj.si/bootdisks/bootme.exe

2. Prøv at sætte jumperen på harddisken til "Cable Select" = "CS"

3. Evt. opdater din BIOS-version...
Kan downloades fra motherboard-producents hjemmeside!

Mvh. Cooper

Godkendelse af svar
Fra : johnnylars

Dato : 09-11-05 16:52

Tak for svaret Luxman.