/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
konsol vs dykkercomputer til håndled
Fra : Mussekat
Vist : 1633 gange
100 point
Dato : 13-03-04 21:32

Jeg er i tvivl, om jeg bør investere mine hårdt tjente penge i en konsol med manometer, computer og kompas eller en computer til armen.
Jeg besidder i forvejen en konsol med manometer og bottomtimer, samt et kompas til håndleddet.

på forhånd tak

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-03-04 00:27

Hej.

I den sidste ende er det kun dig der kan afgøre det. Men der er et ordsprog der siger:

"Er du i tvivl, så lad være".

Hvis det ikke er et need to have, men nice to have, så udskyd indkøbet til du har råd.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Mussekat

Dato : 14-03-04 08:18

Så sandt, så sandt, men jeg ønsker faktisk at erhverve mig en af delene.
For at minimere risikoen for et fejlkøb, er jeg ude efter folks erfaringer. Fx: "hvis jeg var dig ville jeg vælge .... fordi..."

mvh
Mussekat

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-03-04 09:17

Undskyld, nu har jeg nærlæst dit spg. og du skriver et enten/eller.
Alle først. Du har i forvejen de basale ting man skal have når man dykker.

Og så er jeg lidt på herrens mark, da det er forholdsvis nyt for mig.
Hvilke funktioner er der i computeren, og hvor let aflæselige er de ?

Hvor dybt dykker du?, dette skal ses i relation til både manometer og ikke mindst bottemtimer, dvs. to funktioner du let skal kunne aflæse, jeg havde nær sagt helst begge to på een gang.

Accepteret svar
Fra : jakobh

Modtaget 100 point
Dato : 14-03-04 11:59

hejsa

Jeg har selv en håndleds-computer. hvilket jeg er meget godt tilfreds med! Jeg syntes det er trælst når det hele er i konsolen, men det er jo nok en "smags sag" og hvad man har vendet sig til! Min egen computer er en sunto gekko som er en rimelig ny model, men er rimelig bilig af en sunto at være fås til ca 2200kr. et par minuser ved den er at der er ingen lys i den og der er ikke pc interface, men den dækker mine behov langt og godt. Jeg syntes at alle data på den er let aflæselige, den har selvlysende display i stedet for lys hvilket virker ret godt. også i meget dårlig sigt og på natdyk. Men der er et lille minus ved alle håndleds computerer, de har en lille svaghed i remmen som man hr rundt om håndledet, jeg her hørt om et par stykker som har mistet en computer fordi remmen er knækket eller gået op ect. det sker ikke for en som sider i konsolen. så der er nok mange ting man selv skal tage stilling til, men alt i alt er jeg bedst tilfreds med en som sidder på håndledet.

jakobh

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-03-04 12:14

Jeg har lært, at man først og fremst skal holde sig til det sikre, men det er selfølgelig et stykke tid siden, men blot for at drage en parralel lærer søfolk stadig at bruge en sekstant, i det tilfælde at al andet navigationsudstyr svigter.

Så set i relief til computerbaserede dykkerudstyr ville jeg nok vælge det "gammelkendte", men som du kommer ind på >jacobh, er der andre faktorer der spiller ind, og ikke mindst "tegnebogen".

ellebye

Kommentar
Fra : Mussekat

Dato : 14-03-04 14:40

Jeg spekulerer på, om man ikke bliver forvirret af, at skulle skifte mellem manometer og computer, når de befinder sig 2 forskellige steder?
Jeg vægter meget enkeltheden. Derfor læner jeg mig lige nu mest op ad løsningen med konsol. Med mindre der er nogen der kan overbevise mig at det modsatte er bedre ;)

Mine tanker har sværmet om følgende produkter.

Dacor Darwin
Manometer + computer + kompas:
2607 kr.

Dacor Darwin
Manometer + computer
2157 kr.

Dacor Darwin eller SUUNTO, VYPER
Computer
1617 kr. - 2500 kr.

PC-kit til Darwin computeren
687 kr.

Dacor Darwin produkterne fandt jeg hos: www.diveshopone.com/dso-dk/content/index.html

mvh
Mussekat

Kommentar
Fra : Mussekat

Dato : 14-03-04 14:42

Jeg glemte at skrive, at Pc-kittet også kan anvendes til konsollerne.

mvh
Mussekat

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 14-03-04 19:37

Jeg må lige spørge dig, er du medlem af en dykkerklub, eller blot fritidsdykker?

Hvis du var medlem af en klub, kunne det være de bedre kunne vejlede dig i valg af køb.
Det er lidt svært for os at give et definitivt råd, og hvis det alligevel viser sig at være ej brugbart. Kunne man blot låne forskellige til afprøvning inden man bestemte sig, men det kunne jo være en forretning ville acceptere en bytteordning.

ellebye

Jeg regner med at du ved, at den store tryktank befinder sig i Frederikshavn i dag, man at man stadig har et par små eenmands på holmen.

Kommentar
Fra : revisor1

Dato : 15-03-04 10:48

Jeg foretrækker en dykkercomputer til armen, idet man så også kan bruge den, når en lungeautomat måtte svigte (fryse eller blive utæt), og man derfor dykker på sit reserveudstyr. Men et godt råd ovenfor: Snak med dem du går i dykkerklub med eller dykker sammen med; den direkte kontakt til en amn også kender på "bunden" er det bedste - siger min erfaring.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 21-03-04 15:50

Hej.

Hvis du mener du har fået svar på dit spørgsmål, kan vi så venligst bede dig om at lukke det.

Hvis du ikke ved hvordan, finder du det svar der kommer tættest på det du syntes er det rigtige, lukker det ved at taste på accepter svar ovenover svaret, og godkender det forneden.

Mvh
Ellebye

Godkendelse af svar
Fra : Mussekat

Dato : 21-03-04 19:20

Tak for svaret jakobh.

Jeg tror det ender med en konsol. Så har jeg det hele samlet og behøver ikke fumle med at spænde både kompas og computer om håndleddene.

Kommentar
Fra : jakobh

Dato : 21-03-04 21:03

Hejsa mussekat

Det var jo så lidt med svaret, og held og lykke med det nye konsol som du skal ud at købe! Og god held med strøm, sigt og brændmænd i den kommende dykker sæson.

Jakobh