/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Stempelrefusion
Fra : godtraad
Vist : 5442 gange
200 point
Dato : 13-03-04 06:04

Jeg skal til at lave nogle pantebreve om - hvis debitor/kreditor - forholdet er det samme, kan man vist opnå stempelrefusion i forbindelse med tinglysning af de nye pantebreve. Kan I fortælle mig, hvor jeg finder reglerne for dette.
Birgit

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 13-03-04 06:35

I det tilfælde du nævner her, kan der overføres "stempelmærker" svarende til den restgæld der er på det/de gamle pantebreve, således, at du kun skal betale stempel af forskellen. Dvs. det beløb du skal betale stempel af er: NY RESTGÆLD minus GAMMEL RESTGÆLD = STEMPELPLIGTIGT BELØB.

mvh
Frank

Kommentar
Fra : godtraad

Dato : 14-03-04 18:40

Godt nok - Frank - men hvor finder jeg de eksakte regler for området?

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-03-04 21:19

Hej godtraad

Jeg skal prøve at huske at svare dig i morgen, når jeg kommer på arbejde. Det står naturligvis i tinglysningsloven, men jeg kan ikke huske hvor, fordi - når vi udskriver et pantebrev med stempeloverførelse - sker dette automatisk. Al den automatiske edb-teknik, gør at "man bli'r lidt dummere" I gamle dage kunne jeg huske det.
Jeg har lidt travlt i morgen, men jeg skal nok prøve at svare dig.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 16-03-04 15:01

Hej godtråd

Her har jeg svaret til dig. Svaret finder du i Lov om stempelafgift. Lov nr. 174 af 30/4 1969. § 62, stk. 3.

Du får linket til loven her:

http://www.folketinget.dk/Samling/19981/lovforslag_som_fremsat/L209.htm

Jeg har kopieret §62, stk. 3 til dig her:

3. lån i realkreditinstitutter og Dansk Landbrugs Realkreditfond eller i pengeinstitutter, for så vidt lånets løbetid er mindst 10 år og højst 30 år og lånet har direkte pant i fast ejendom inden for 80 pct. af den på lånetidspunktet senest meddelte offentlige vurdering af ejendommen, når lånet optages til indfrielse af tilsvarende lån eller lån omfattet af § 2 i lov om realkreditlignende lån m.v. Hvis et sådant lån optages i forbindelse med overdragelse af den pantsatte ejendom, gælder stempelfriheden, uanset om der er identitet mellem debitor for lånet og debitor for det eller de lån, der indfries. Stempelfriheden omfatter tillige dokumenter om overdragelse af pantebreve vedrørende sådanne lån til en af de nævnte kreditorer,

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 18-03-04 17:40

Hej godtraad

Er du tilfreds med mit svar?

De venligste hilsener
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-03-04 17:48

Hej godtraad

Har du helt forladt din egen tråd?

mvh
Frank

Kommentar
Fra : godtraad

Dato : 22-03-04 23:00

Hej Frank
Jeg er klar til at acceptere dit svar - men kan du ikke fortælle mig, hvor reglerne står beskrevet på mere alm. dansk.?
På forhånd tak!
Birgit

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 23-03-04 20:55

Hej Birgit

Prøv lige at beskrive lidt mere nøjagtigt hvad det er du vil vide. Jeg mener selv det står klart og tydeligt, men det er selvfølgelig også fordi jeg arbejder med det til hverdag. Jeg ved godt, at fordi jeg forstår det, er det ikke sikkert "KUNDEN" forstår det.
Vi har haft en "publikation" (en forklaring til kunderne), men jeg kan ikke finde den. Jeg ved, at en af mine kolleger har brugt den for nylig. Hun har fridag om onsdagen, så jeg prøver at vende tilbage på torsdag, men Birgit, prøv lige at skrive lidt om, hvad det er du vil vide.
I spørgsmålet beder du jo om, hvor du kan finde reglerne, og det har jeg jo fortalt dig.
Jeg venter på et indlæg/en kommentar fra dig.

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 07-04-04 06:29

Hej Birgit

Har du en mailadresse, så kan jeg sende et dokument til dig, son viser hvordan man kommer grem til beløbet der skal betales stempel af.
Det er det jeg nævner ovenfor. Jeg kan sende det som et Word-dokument.

Håber at høre fra dig
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-04-04 16:01

Hvor bliver du af?

Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-04-04 20:08

Hej godtraad

Jeg er lidt skuffet over at du ikke er her mere, og at du ikke har accepteret svaret, da jeg har brugt lang tid for at finde svaret til dig.

Med venlig hilsen og fortsat god påske
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 27-04-04 22:23

Hej godtraad igen, igen igen.

Hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 27-04-04 22:23

Hej godtraad igen, igen igen.

Hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 27-04-04 22:23

Hej godtraad igen, igen igen.

Hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 12-05-04 08:35

Hej godtraad, har du fået løst dit problem.

Mvh
Frank

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 28-05-04 21:32

Hej godtraad

Er du her ikke mere?

Mvh
Frank

Go' pinse

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 06-06-04 07:20

Hej godtraad

Er du "blevet væk".

mvh
Frank

Kommentar
Fra : Telethomse

Dato : 08-06-04 21:17

Frank du er da helt galt afmarcheret.
Lov om afgift af tinglysning har fra d. 01.01.2000 afløst den hidtidige stempelafgiftslov.
Her kan i se alt de spændende der er at vide om afgift ved lysning (gab).

Så det kan ikke betale sig at sidde og glo i resterne af den gamle stempel lov, medmindre man er meget lebensmüde ;)

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : Telethomse

Dato : 08-06-04 21:20

P.S. jeg håber da ikke frank til hverdag sidder og referere til lov om stempelafgift, i det tilfælde er det sgu da godt at "mekanikken" klarer sagerne, godt gået Frank ;)

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 08-06-04 23:15

Telethomse, fortæl mig lige hvad der er galt med mit svar. Jeg spørger kun fordi, du siger "jeg er helt galt afmacheret".
Hvad er der forkert i mit svar:

Jeg har kopieret §62, stk. 3 til dig her:

3. lån i realkreditinstitutter og Dansk Landbrugs Realkreditfond eller i pengeinstitutter, for så vidt lånets løbetid er mindst 10 år og højst 30 år og lånet har direkte pant i fast ejendom inden for 80 pct. af den på lånetidspunktet senest meddelte offentlige vurdering af ejendommen, når lånet optages til indfrielse af tilsvarende lån eller lån omfattet af § 2 i lov om realkreditlignende lån m.v. Hvis et sådant lån optages i forbindelse med overdragelse af den pantsatte ejendom, gælder stempelfriheden, uanset om der er identitet mellem debitor for lånet og debitor for det eller de lån, der indfries. Stempelfriheden omfatter tillige dokumenter om overdragelse af pantebreve vedrørende sådanne lån til en af de nævnte kreditorer.

Jeg håber du vil kommentere dette. Du kan da ikke bare kritisere, uden at komme med det rigtige svar.

Håber at høre fra dig snarest.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Telethomse

Dato : 09-06-04 10:49

Hej Frank,
jeg må indrømme jeg ikke har tid til at undersøge sagen nærmere lige nu, men du fortjener en tilbagemelding nu da det ikke var min hensigt at håne dig(var bare lidt overgearet) anywavy jeg forstår spørgernes spørsmål således at der spørges om overførsel af tinglysningsafgift og det har den nævnte § 62 altså ikke noget at gøre med, den taler derimod om stempelfrihed under visse forudsætninger.

Har jeg ret vil jeg lige kigge i tinglysningsafgiftsloven senere for at finde den rette bestemmelse.

MVH
Thomas

Kommentar
Fra : Telethomse

Dato : 09-06-04 10:53

Ok, kiggede lige lidt alligevel, den gældende bestemmelse er altså denne her i tinglysningsafgiften, da denne har afløst den bestemmelse du referer til pr. 1.1.2000, indholdsmæssigt er der lighed, men Frank du referede til en bestemmels som ikke har været gældende i 4,5 år ;) MVH
Thomas:

§ 5. For tinglysning af pant, bortset fra retspant, udgør afgiften 1.400 kr. og 1,5 pct. af det pantsikrede beløb. Det pantsikrede beløb er pantebrevets nominelle hovedstol. Indeholder pantebrevet bestemmelse om opskrivning af hovedstolen, er det pantsikrede beløb det højeste beløb, hovedstolen kan opskrives til. Hvis det højeste beløb, hovedstolen kan opskrives til, ikke fremgår direkte af pantebrevet, skal den afgiftspligtige i pantebrevet efter bedste skøn angive det højeste beløb, hovedstolen kan opskrives til inden for en periode af 10 år fra anmeldelsen til tinglysning. Afgiften beregnes herefter af dette beløb. Afgiver den afgiftspligtige ikke det omhandlede skøn, eller er registreringsmyndigheden i tvivl om rigtigheden af skønnet, oversender registreringsmyndigheden spørgsmålet om fastsættelse af værdien til afgiftsmyndigheden til afgørelse, når tinglysningsekspeditionen er afsluttet. Registreringsmyndigheden underretter samtidig anmelderen om oversendelsen til afgiftsmyndigheden. Afgiftsmyndigheden fastsætter herefter afgiften. 3.-8. pkt. gælder ikke for tinglysning af pant for indekslån, der ydes efter realkreditloven. Skal pantsætningen tinglyses i flere end én retskreds, svares ved den første tinglysning afgift efter denne bestemmelse og ved hver af de yderligere tinglysninger afgift efter § 7, jf. dog § 9.

Stk. 2. Ved tinglysning af pant i fast ejendom, bortset fra pant ifølge ejerpantebrev og skadesløsbrev, til sikkerhed for lån i realkreditinstitutter, Dansk Landbrugs Realkreditfond eller for lån i pengeinstitutter med en oprindelig løbetid på mindst 10 år og højst 30 år medregnes ikke til det pantsikrede beløb, jf. stk. 1, den del af lånet, som optages til at afløse et lån med tilsvarende pant i samme ejendom. Anvendelsen af reglen i 1. pkt. er betinget af, at anmeldelsen til tinglysning af det nye pant sker senest samtidig med aflysningen af det tidligere pant, og at det tidligere pant er aflyst senest 1 år efter anmeldelsen til tinglysning af det nye pant.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-06-04 20:22

Hej telethomse

Jeg overgiver mig. Jeg havde fundet den publikation, som vi medsender til kunderne, derfor skriver jeg således til Birgit: "Har du en mailadresse, så kan jeg sende et dokument til dig, son viser hvordan man kommer frem til beløbet der skal betales stempel af. Det er det jeg nævner ovenfor. Jeg kan sende det som et Word-dokument.
Jeg har jo aldrig fået det sendt, da jeg ikke har hørt fra hende siden.

med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : Telethomse

Dato : 09-06-04 21:42

Hej Frank,

Jeg tror vi er nået til enighed, og birgit er koblet af for længe siden :))

Uanset om man anvender stempellov eller tinglysningsafgiftsloven, så er den beregning du henviser til rigtig, så dit svar er jo sådan set godt nok og pantebrevet vil ikke blive afvist fra lysning (af den grund).

I øvrigt er dele af den gamle stempellov stadig gældende, men det er blandt andet noget med stempel på forsikringspolicer m.v. men det er jo en anden (kedelig) historie.

Tak for diskusionen.

Med venlig hilsen
Thomas