/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Kan ikke finde Mandrake installation????
Fra : tbayj
Vist : 459 gange
130 point
Dato : 11-03-04 22:00

Nu har jeg installeret Mandrake på min computer. Men når jeg skal boote den op sker der intet. Partition Bootmagic kan godt finde den anden partition, men jeg kan ikke få Mandrake op at køre...ØV
Please hjælp mig!

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-03-04 22:13

den står bare ved boot linux eller ikke
hvis den gør det kan du prøve at trykke enter nogle gange det kan godt hjælpe

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 11-03-04 22:16

Hej Poul.
Hvad betyder boot linux? Er det der istarten hvor den bare står stille. Jeg kan ikke skrive noget på tastaturet!

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-03-04 22:18

når mandrake starter op kommer der en menu på skærmen hvor du kan vælge hvilken tilstand din maskine skal køre i kommer den op

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-03-04 22:19

har du andre operativ systemer liggende på din maskine

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 11-03-04 22:21

Ja jeg har Xp. Jeg lavede en ekstra Partition i partition magic. Der installerede jeg Mandrake. Jeg booter med Bootmagic, men når jeg trykker på Linux står den bare stille og skriver at den finder den. Men der sker intet!

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-03-04 22:24

jeg mener at linux skal boote din maskine for at det kommer til at virke
men det står der mere om på http://www.linuxbog.dk i friheden til at vælge installation

Kommentar
Fra : poul_from

Dato : 11-03-04 22:32

du kan også bruge www.sslug.dk postlister, der er vikrelig nogen der kan hjælpe dig

Accepteret svar
Fra : linuxrules

Modtaget 140 point
Dato : 11-03-04 22:52

Installerede du linux med eller uden opstarter (lilo eller grub)
Mandrake har nemlig en indbygget opstarter med som klan boote flere systemer op.
Hvis jeg var dig
DEL1 :::::vil jeg først boot op på en diskette og skrive fdisk /mbr
Den komando sletter den emsisterende bootrecord som er det sted hvor opstartoplysninger står.
DEL2 ::::: Derefter vil jeg smide cd1 fra mandrake i og trykke F1 ved starten og taske komandoen rescue dette får din computer i en redningstilstand fra linux.
Derunder er der en mulighed for at "locate linux and fix the MBR"
PS Du kan prøve st gøre del 2 først inden du skriver fdisk /mbr

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 11-03-04 22:55

Tak det vil jeg lige prøve at gøre. Jeg vender tilbage!

Kommentar
Fra : tbayj

Dato : 11-03-04 23:20

Hej, det hjalp. Nu er jeg på. Lavede en ny bootdiskette som jeg nu booter op fra. Jeg skriver inde fra Linux nu. Det er første gang så det er stort. Brugerfladen er flot og det er nyt og spændende..

Godkendelse af svar
Fra : tbayj

Dato : 11-03-04 23:21

Nu skal jeg bare lære det hele at kende.