/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Anoder
Fra : fleva
Vist : 655 gange
50 point
Dato : 11-03-04 21:34

Hvordan konstaterer jeg om anoderne stadig "virker"

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-03-04 21:42

Taler du om zink udenbords eller i motor??
Er båden af træ, jern eller glasfiber???
Du må lige uddybe lidt ellers bliver emnet for stort.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-03-04 21:50

Du kan sagtes se hvis f.eks. skruen begynder at få små "huller/fordybninger" i bladene. Det kan (også) godt skyldes kavitation men hvis anoderne er mere end ½ brugt/tæret skifter du dem. De virker ganske vis stadig, men en gang for meget er bedre end en gang for lidt. Det som de beskytter er LANGT; LANGT dyrere at udskifte!!!
Gem evt.resten af dem du udskifter og smelt dem om til "nye" når du har skiftet et par gange.

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 60 point
Dato : 11-03-04 22:15

->fleva
Zink udenbords:
Hvis zinken bliver tæret virker den.
Hvis den ikke tærer er der måske ingen forbindelse mellem zink og det den skal beskytte f.eks. ror, skrueaksel eller motor eller også er der ingen vagabonderende strømme og så er det jo ok.
Hvis anoden ikke er tæret må du måle om der er forbindelse mellem zinken og det den skal beskytte (evt. med et multimeter eller lignende).
Når zinken er tæret omkring 50% fornyes den.
Zink i motor:
Eneste mulighed er at skrue tæreproppen ud for at se tilstanden.
Kom igen hvis dette ikke er forklaring nok.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 12-03-04 06:13

->fleva
Glemte lige at sige følgende:
Hvis du kaster dig ud i omstøbning af brugt zink, skal du huske at fastgørelsesjernet skal være helt rent og have samme temperatur som zinken (under støbningen), da du ellers risikerer at få dårlig forbindelse mellem jern og zink.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 12-03-04 08:58

På denne adresse kan du se en oversigt over hvordan du selv tester dine anoders virkning og de forskellige metallers indbyrdes "hieraki" ift tæring.: http://www.vsb.dk/teknik/SEJLBAAD.html

Mvh
palle Jensen

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 12-03-04 22:56

Hvis der kun er lidt tæring på zinkanoden er det nok at slibe den helt ren.Hvis du støber selv HUSK så at male dem
på bagsiden da det indstøbe fladjern (rustfrit stål) sider lige indenunder.Uden maling tærers der lige meget på overfladen.
Spar ikke penge på zinkanoder da de tæringer di får ville have sat sig et andet sted.
God vind
TEAS

Godkendelse af svar
Fra : fleva

Dato : 13-03-04 16:24

Tak for svaret dabj.