/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Multiplader/fugt!
Fra : kpm10
Vist : 3025 gange
100 point
Dato : 11-03-04 19:14

Hej allesammen!

Vi har et gammelt hus fra 1850 hvor vi er ved at få renoveret badeværelse.

Efter at have banket de gamle klinker ned har mureren fundet ud af at de var sat op på almindelige gipsplader, han har derfor revet gipspladerne ned da de og lægterne inde bagved var meget medtaget af fugt.

Nu vil han så isolere og opbygge det i multiplader! Det syntes jeg lyder som en rigtig god ide'

MEN så havde jeg lige min far på besøg(der selvfølgelig mener at have forstand på den slags!) han mente at han skulle bruge Lega istedet da ydermuren skulle have lov til at ånde, det ville den ikke kunne igennem multiplader.

Hvad siger i?

Kommentar
Fra : annali

Dato : 11-03-04 19:27

Hej...

Der findes i byggerbeskrivelser faste regler for, hvad man må/skal bruge når det drejer sig om badeværelser.

Din murer skal følge disse regler, ellers er han ansvarlig for evt. skader

Kommentar
Fra : mayday

Dato : 11-03-04 19:46

Multiplader er ligeså anvendelig til formålet som Leca, og tilmed nemmere at tildanne/opsætte.

Uanset hvilket produkt skal de områder der er udsat for vandpåvirkning påføres en vådrumsmembran inden opsætning af fliser eller lignende.

Du kan finde vejledninger m.v. her: http://www.ceresit.dk/

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 11-03-04 20:54

annali > Nu er han godt nok en af dem hvor man vist ikke får en kvitering. Men det er ikke ensbetydende med at han ikke ved hvad han snakker om, han er en de der gamle rotter i faget!

mayday >der bliver opsat vådrumsmembran uanset hvad, det skal der jo, selvom den godt er lidt smådyr, men den er købt!

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 11-03-04 22:24

Tja en skønnedage har ørene vel også taget skade af alt det man hører. Grunden til at der er fugt inde i huset kan være mange - men som udgangspunkt kommer fugten udefra-
derfor er den første opgave at undersøge soklens beskaffenhed, evt isoleres - samt nedlægge drænrør, sørg for at alle fasadesten er intakte defekte sten leder vandet ind i huset - sørg for korrekt isolering og murbindere korrekt monteret - hvis der er både formur og bagmur vil det mes korrekte være at koncentrere sig om korrektheden idet samt at udbedre disse forhold evt pille bagmuren ned, for derefter at erstatte den med en ny mur af enten ny sten - multiplader - leca eller for den sags skyld plader FØRST NU taler vi om det indvendige.... så afsted til håndværkeren eller byggemarkedet....

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 11-03-04 22:24

Tja en skønnedage har ørene vel også taget skade af alt det man hører. Grunden til at der er fugt inde i huset kan være mange - men som udgangspunkt kommer fugten udefra-
derfor er den første opgave at undersøge soklens beskaffenhed, evt isoleres - samt nedlægge drænrør, sørg for at alle fasadesten er intakte defekte sten leder vandet ind i huset - sørg for korrekt isolering og murbindere korrekt monteret - hvis der er både formur og bagmur vil det mes korrekte være at koncentrere sig om korrektheden idet samt at udbedre disse forhold evt pille bagmuren ned, for derefter at erstatte den med en ny mur af enten ny sten - multiplader - leca eller for den sags skyld plader FØRST NU taler vi om det indvendige.... så afsted til håndværkeren eller byggemarkedet....

Kommentar
Fra : technic

Dato : 11-03-04 22:49

slemmert>> Ved du hvorfor man sætter en dampspærre på indvendig side (varme side) det er fordi man vil forhindre fugten indefra i at trænge ud i konstruktionen. Udvendig skal overfladen være diffusionsåben for at tillade dampene at slippe ud. På et badeværelse er det endnu vigtigere at sikre mod fugt indefra, og derfor skulle de tidliger gipsplader være monteret med specielle plader i dobbelt lag med membran. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 11-03-04 23:50

Hvis det forholder sig således at der skal gipsplader op så ville jeg gennemgå vejledningen fra danogips og ud fra den træffe en beslutning, men det forekommer mig svært at se dampspærrens placering i en konstruktiom som består af en facade af mursten samt bagmur af bagmursten eller multiplader / men når vi taler dampspærre vil jeg ta producentens vejledning

Kommentar
Fra : smut

Dato : 12-03-04 00:03

>slemmert<
en dampspærre skal ALTID ligge på den "varme"side dvs indvendig dog kan man pladsere den 1/3 del inde i isoleringen fra den varme side dvs 100mm udvendig og 50mm indvendig

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 12-03-04 13:31

rigtig for såvidt man vælger en brædde eller pladeløsning.

Kommentar
Fra : ivan153

Dato : 16-03-04 23:03

Lige for at slå fast med dampspære ved gipsvægge plaserer man dampspæren mellem første og anden lag,altså et lag vådrumsgips plastik05.m/m et lag vådrumsgips,derpå priemer man for fugt samme måde som ved murværk.
Når det nye klaplag bliver lagt kommer man dampspære i først,så er fugt problemet også løst.
Hilsen Tømren