/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
sokkel til drivhus
Fra : jette
Vist : 2202 gange
150 point
Dato : 11-03-04 17:40

Vi skal stille et nyt drivhus (Halls 9,9 m2) op i haven.
Vi har tænkt at bruge 4x4 stolper sat fast i støbte hjørner i nogle beslag - hvilke beslag skal der støbes ned til disse stolper - da der jo skal samles to til 90 graders vinkel. I byggekataloger m.v. ser der ud som der kun kan være een stolpe i disse stolperbærere.
Gode ideer og forslag efterlyses -
også gerne hvis nogen ved noget vi skal passe på for ikke at gøre tingene forkert o.lign.

Mange hilsner
Jette

Accepteret svar
Fra : krakgt

Modtaget 160 point
Dato : 11-03-04 17:47

Hej Jette - Gør jer selv den tjeneste at sikre jer, at i kan stå op inde i "huset", dvs. det er en god ide at i lægger en sokkel hele vejen rundt af f.eks. knækfliser, derved får i mulighed for kapilærvanding ( plads til dette ) uden at skulle grave en masse jord ud af jeres drivhus, de gør også at i kan få en højde hvor jeres afgrøder kommer op i en højde, som er menneskevenlig, når de skal høstes - lues eller på anden måde gøres noget
Stolperne kan sagtens 4x4 sat ned i en gang cement - husk bare at vær dødnøjagtig når i lægger remmen, da der ellers kan komme spændinger i jeres glas og i får problemer med knækkede ruder og skæve "lukke" op vinduer
Een stolpe kan sagtens bruges det kan kræve lidt udskæring at få det til at passe
God fornøjelse med mange hyggelige timer forude
mvh
krakgt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 11-03-04 18:07

Jeg tror jeg ved hvad du mener med det beslag der kun har plads til en bjælke.
De beslag bruger du til f.eks. de to lange 4x4 de andre to fæste du med 4 såkældte hængebeslag som passer i de førstnævnte. Begge dele fås i byggemarkedet. Hængebeslag bruger man hvis man skal sætte en vandret 4x4 mod en mur, og din tværgående (den lange) bjælke er i dette tilfælde muren.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 11-03-04 22:09

Hej Jette

Jeg har et af samme størrelse. Jeg kan anbefale at I bruger sokkelelementer - og ovenpå
dem placeres en træplanke på højkant, hvor profilerne med glasset kan hvile på - her er det
let at fæstne dem til underlaget.
Træplanken er med til at give det en større højde, som krakgt har peget på er vigtig.
Sokkelstenene løfter træfundamentet op, så det ikke rådner så hurtigt - og det er let
at give det en gang imprægnering emd mellemrum.

Mvh
2503ph

Kommentar
Fra : ivan153

Dato : 16-03-04 22:47

Få nogle gamle fortovsfliser,grav en rende,køb noget støbemix på trælasten fyld noget i rende sut derefter fliserne ned i det.Ovenpå læger man en 50*50m/m trykimpreneret lægte lægten fastgør man med nogle 100m/m karmskruer som man også køber på trælasten sirka 40 cm mellem dem.Derpå sætter man huset ,borer nogle huller i bunden og skruer aluprofilet fast.På den måde kan man lave en gang der er lavere end de bede man vil have.PS læg evn en silikonefuge mellem træ og allu profilen.
Hilsen Tømren

Godkendelse af svar
Fra : jette

Dato : 05-04-04 20:21

Tak for svaret krakgt.