/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Plæneklippermotor Kobling?
Fra : rasmusbuh
Vist : 1634 gange
50 point
Dato : 11-03-04 16:01

Hvis man nu ville bygge sin egen knallert med en plæneklippermotor, hvordan skal man så lave en kobling? Lad os forestille os det er en plæneklippermotor uden hjælpehjul (eller hvad det nu hedder). Kan man sætte en f.eks maxi kobling på uden de store problemer?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-03-04 17:02

Det kan du ikke, men hvis du vil ofre mange tusinde kr. kan alt jo lade sig gøre.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-04 17:54

Det er en dårlig ide du skulle måske helre bygge en gokart og så kan man monterer noget der hedde en slyngkobling der tager fat ved hjælp af centrifugalkraften på motorens aksel og så skal det også være en motor med vandret aksel for at få trækket i den rigtige retning og så skal der også tandhjul på akslen kædetræk osv. Sååe det er et større projekt
Mvh sune

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 11-03-04 17:57

Prøv lige at kikke her engang!
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=3051
Der ser ikke ummidelbart så tough ud?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-04 19:23

Ok den ser sku da ellers fed ud Man skal altså aldrig sige aldrig Jeg trækker fluks mine ord i mig igen om at det er en dårlig ide Det er en Briggs & Stratton en 5 hp tror jeg med vandret aksel man kan desværre ikke rigtigt se koblingen men vil umiddelbart skyde på at det er en centrifugalkobling
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : JuHiSt

Modtaget 50 point
Dato : 11-03-04 22:27

dette der bliver brugt på den knallert er ikke en plæneklippe mortor.... Dette han bruger der er en motor til en pumpe tror jeg.. jeg har også haft en motor magen til.. Hvis du vil lave en knallert til brug på vej... Så vil jeg ikke råde dig til at køre med sådan en motor.. En motor fra en puck vil være meget bedre.. eller en fra en yamaha 4g vil være det bedste. Der er kopling og gear og det er meget tæt pakket. den fylder ikke så meget og så er den stærk... Men hvis du vil have en plæneklipper motor så skal du pruge den kopling Sunowich fortæller om.

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 12-03-04 13:10

Ja det er vel nemmest med en knallertmotor, som i forvejen ligger rigtigt og har kobling og det hele. Jeg kunne bare godt lide ideen. Og så troede jeg den "briggs og stratton" der var en plæneklipper. Men så må jeg vel finde mig en gammel knallertmotor istedet. Eller hvad?

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 12-03-04 14:07

Ja det vil jeg sige.... Og man kan jo købe sådan en mortor for næsten ingen penge...

Kommentar
Fra : rasmusbuh

Dato : 12-03-04 14:09

Ny eller gammel? Jeg bor på sjælland! Jeg har set et par stykker til ikke så mange penge

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 12-03-04 15:36

En ny er jo bedre end en gammel....!!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 12-03-04 17:49

Det er sådan en moteor der sidder på en havefræser bla men kan også sidde på en generator eller vandpumpe
Mvh sune

Kommentar
Fra : JuHiSt

Dato : 16-03-04 22:09

Ja jeg har fundet ud af at den koplings type der er på den knallert, er en udslyngs-kopling, der er indbykket i motoren.... Men hvis du vil have sådan en motor så ring til et værksted der laver have maskener.. de har sikkert sådan en motor

MvH
Mads Larsen / JuHiSt

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 26-03-04 15:47

Hvis du har fået det svar du ønskede så husk at lukke spørgsmålet
Hav en god dag
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : rasmusbuh

Dato : 26-03-04 17:14

Ikke lige de svar jeg ledte efter, så JuHist for æren... Tak for svarene til jer andre også