/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Stålspær eller træspær
Fra : Britta.kjaer
Vist : 11120 gange
50 point
Dato : 11-03-04 09:05

Hejsa

Er der nogen der kan fortælle fordele med hensyn til stålspær og træspær. Vi skal restaurere vores garage, og den er bygget sammen med huset. Den skal forsat være bygget sammen med huset. Vi mener selv der er nemmest og billigst at lave en mur uden om det gamle og ligge nyt tag på (der skal tagsten på) og bruge træspær. Der er dog andre de mener vi skal bruge stålspær, men vi tror det bliver for dyrt og besværligt.

Er der nogen der har nogen forslag til hvad der er billigst?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 11-03-04 09:10

Brug Træspær det er mere elastic billigere og passer sig bedst til alm huse det er jo ikke en kornlade i er ved at restaurere Mvh Sune ps så er det også lidt lettere at sætte et søm i hvis i sku få brug for det Hav en god dag

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 11-03-04 09:10

Stålspær er efter min mening til fabrikshaller og den slags. Fordelene ved træspær synes jeg er ganske mange:

Du kan selv lave dem vha almindelig håndværktøj.

Du kan forarbejde dem vha almindelig håndværktøj.

De er lette.

De har gode brandmæssige egenskaber, forstået således at godt nok brænder de, men de bevare intrigriteten længere end stålspær, der meget hurtigt mister styrke ved opvarmning og kollapser.

Træ er pænere.

Træ er et organiskmateriale.

Træspær vil jeg gætte på er billigst (ved det faktisk ikke, men gætter).

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 60 point
Dato : 11-03-04 09:15
Kommentar
Fra : penelope

Dato : 11-03-04 11:33

Hej
Stålspær er velegnede til haller af en vis størrelse: Man opsætter typisk spærene med 4 til 6 m afstand og spændvidden kan være ganske stor 25 m eller mere. På tværs af spærene lægger man åse, enten af træ eller stål. Her kommer så fidusen: Man kan lægge åsene med 1 m afstand og lade eternitplader eller stålplader dække denne afstand.
Hvis man skal lægge teglsten eller betonsten bruges der jo lægter i stenenes længde.
Hverken spærafstand på f.eks. 4 m eller åseafstand på 1 m kan jo passe til tagstenene så her må lægges en mellemkonstruktion f.eks. en tagkasette. De problemer slipper du for ved at bruge træspær med ca. 1 m afstand, som lægterne så lægges op på. Du kan finde vejledning på Ringsted Spaerfabrik, som leverer gitterspær mm. på mål men du skal købe dem i en tømmerhandel. Husk også at lægterne skal være rigtige taglægter som har en lidt bedre kvalitet end umærkede lægter.

Kommentar
Fra : bse1537

Dato : 04-04-04 12:04

Det er mest "normalt" at bruge træspær i forbindelse med garager og carporte til enfamiliehuse. Det er også rimeligt nemt at fremstille disse. En pjece fra Træbranchens Oplysningsråd (Træspærfag Træ 28) beskriver hvilke dimensioner og samleplader der skal benyttes.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 04-04-04 14:13

Gud lever dette spørgsmål endnu ?? har i fået bygget ?? husk at lukke spørgsmålet
mvh Sune

Kommentar
Fra : ymot

Dato : 13-06-04 21:15

det bliver for dyrt med stålspær da du skal have en lægteafstand på ca 330mm og du skal bruge reglar som lægter fordi der er støre spænd mellem stål spær end træ spær.

Glem stål!!!!brug træ!!!!

Træ er da også kønnere stål og det skulle da nødigt ligne et maskinhus!

go arbejdslyst!!!

M.v.h Ymot

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-06-04 23:44

Husk nu at lukke spørgsmålet i må da have besluttet jer
Mvh Sune

Godkendelse af svar
Fra : Britta.kjaer

Dato : 19-08-04 11:52

Tak for svaret Sunowich. Ja vi har bestemt os. Det bliver træspær.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-08-04 15:25

Takke og bukker

Kommentar
Fra : peterjyde

Dato : 02-03-05 20:31

jeg vil gerne vide målene på spær der skal bærer et tag med cement tegl, en kvadrat meter vejer 35,6kg. der er i øjeblikket eternit på og det vejer ikke så meget, så det ville værer rat at vide om de gamle spær kan bærer det, der er en taghældning på 45 grader. håber at det er beskrevet fyldest gørende nok

Kommentar
Fra : peterjyde

Dato : 02-03-05 20:34

det var vist et forkert sted jeg fik sendt mit spørgsmål, undskyld