/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Skift af koblingsfjeder(trykfjeder)
Fra : chinabox
Vist : 5094 gange
30 point
Dato : 10-03-04 18:04

Hej!

Hvordan skifter man en koblingsfjeder(trykfjeder)
Jeg har fået købt en på 32 kg, den skal sidde i min yamaha neo's, hvor der lige nu sidder en standard!
Jeg har adgang til en trykluftnøgle..... skal der bruges andet værktøj til at afmontere den, og er det svært?
Tænkte på om 32 kg er for meget til mit tun?!
Malossi sport 47mm(70cc), 21 mm dellorto kab, rms racing plus krumtap, TP Nardo udstødning, Malossi variomatic med 3 grams ruller og powerfilter.
Lige nu tager den fandens mange omdrejninger uden rigtig at komme så meget fremad, topfart lidt over 80.
Nogen som kan give mig en vejledning i at skifte den trykfjeder?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 18:13

Du skal have koblingen af først.
Så skal du sætte koblingen fast så du kan skrue den store møtrik af. Men når møtrikken er ved at være af, skal du HUSKE at holde det hele samme med hænderne, ellers springer det hele op i hovedet på dig.
Så er det hele løs, så sætter du den anden fjeder i, og skruer det sammen.
Det er godt at have en hjælpende hånd der kan holde det samen.

Det med omdrejningerne kan løses ved at skifte de 2 eller 3 små fjedre til nogle der ikke er så stramme.

Mordex.

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 10-03-04 18:20

Okay tak skal du ha.... du skriver at jeg skal sætte koblingen fast...-hvordan? Kan jeg ikke bare bruge en trykluft nøgle til at få skruen løs? Er det svært at skifte?
Du skriver at jeg kan skifte de små fjedre i selve koblingen til nogle der ikk er så stramme, men efter min opfattelse skal de da være strammere, så den kobler til senere, eller hvad? :)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 18:29

Koblingen skal sættes fast i en dims der er fastmonteret på et arbejdsbord, som man kan skrue den fra hinanden og sætte noget imellem, og så stramme til, dreje på en lille metalstang så den strammes. Jeg ved sgu desværre ikke hvad den hedder.
Men koblingen skal sættes fast der, så du kan løsne den store møtrik der holder koblingen sammen. Møtrikken kan ikke løsnes med en luftnøgle da den for det meste er rigtigt stor. Du skal nok bruge en stor svensknøgle.
Det er ikke svært.

Jeg havde for ikke så længe siden nogle små stramme fjedre. Når jeg gav gas, gik der lige et halvt sekund inden den tog ordentligt fat. Det var meningen jeg skulle isætte nogle mindre stramme fjedre, men efter at have kørt lidt, blev de gamle og stramme løsnet selv, så nu køre den fint.
Men prøv med nogle mindre stramme, ellers må du prøve nogle andre. Du skal prøve dig frem.

Mordex.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 18:29

Nå jo.
32kg er fint nok.

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 18:30

Det med omdrejningerne, så har du prøvet med lidt tungere ruller?
Hvis de er for lette, vil den ikke tage fat.

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 10-03-04 18:32

Jamen skal selve koblingen skilles ad hvis jeg kun skal skifte trykfjederen? Sådan som jeg har forstået det sidder trykfjederen inde bag koblingen ik?! Og hvis jeg skal skifte trykfjederen er det vel kun koblingen jeg skal skrue af(og ikke skille den ad) og så skifte den org. trykfjeder ud med den nye? Eller er jeg helt forkert på den? :)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 18:35

Nej du har ret.
Jeg skriver forkert, selvom det er det samme vi tænker på.
Koblingen skal ikke skilles ad, men skrues af, for trykfjederen sidder mellem koblingen og remskiven......

Mordex.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-03-04 18:36

Du kører med meget lette ruller, og jeg vil først foreslå at gå ca 1 gram op, før du forsøger med en stærkere VARIOTRYKFJEDER.
Du skal skele mellem de 2 ting: 1: strammere fjeder til remskiven, og 2: strammere fjedre (3stk) i koblingen
Angående 1:
Remskiver fungere ved at når varioen presser remmen ud og op vil remmen blive trykket ned mellem remskiverne. Det vil ændre på gearingen og derved har man en meget bred udgearing. Trykfjederen sidder og trykker de to remskiver sammen så remmen ikke bare glider rundt i dem, men bliver presset ned imellem dem. Er fjederen for stram kan remmen ikke trykkes ned og er den for slap glider remmen bare. Så man skal finde den fjeder der passer bedst for optimal ydelse.
Men hvis du skifter
Angående 2: Koblingen er en slyngkobling, hvor 3 stk koblingsskiver slynges ud. Hvis koblingsfjederne skiftes til strammere, skal motoren op i flere omdrejninger, før den tager ved.
Men hvis du skifter opnår du lige det modsatte af hvad du vil, da en kobling med strammere fjedere, vil tage endnu flere omdrejninger, før den tager ved.
Rullerne.
Vægten af rullerne har betydning for hvor mange omdrejninger der skal til for at kunne skubbe remmen opaf på variatoren, i takt med at de bliver skubbet ud i kanten af den. For lette ruller og de ryger ud med det samme uden at remme kan nå at følge med. For tunge og det tager alt for lang tid for dem at komme ud i kanten. Derved får man en langsom acceleration. Det handler derfor om at finde den rigtige vægt for så for man maksimalt træk.
Når du er inde og skille ad, skal du efterse din rem, for slid, og indvendig(det inderste ef remmen) for revner i remmen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 10-03-04 18:40

Okay tak begge to! Glade for jeres svar! Godt at der er nogen som ved noget om scooter i stedet for så mange andre som ikke kommer med et svar man kan bruge til noget! :) Kunne godt være at jeg hellere må få 4g i, men vil lige prøve med en anden trykfjeder! Det vil hjælpe på at min rem ikke bare glider rundt ik? Eller hvad...

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 18:43

Hvis du stadig har den originale trykfjeder i med det tun du har på, synes jeg ikke det skader at skifte til en strammere trykfjeder.

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 10-03-04 18:45

det er stadig den org. som sidder i! Så for en ny imorgen og så over til en mekaniker hvor jeg kan låne en trykluftnøgle :) Håber jeg kan finde ud af at skifte den! :) Jeg siger tak for jeres svar!
Ha en fortsat go aften!!!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 10-03-04 18:48

Held og lykke med det......

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-03-04 19:41
Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 11-03-04 11:16

Okay nu har jeg fået skiftet den org. ud med en 32 kg fjeder.... men det hjælper stadig ikke, baghjulet kører stadig med rundt når den står i tomgang, altså hvis man løfter scooteren løber det langsomt rundt ligesom før!!!
Hvad kan der så være galt? Den nye trykfjeder hjælper jo ikke! Den har stadig et dårligt optræk!
Kan det være min org. kobling som skal skiftes eller min kilerem?(den er vist slidt)
Eller kan det have noget at gøre med at jeg kører med 3g ruller til mit tunsæt?(kig øverst)

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-03-04 13:35

Hvis kileremmen er slidt skal den selvfølgelig skiftes.
Nu kom jeg til at svare dig i det nye spørgsmål, men skift de små fjedre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 11-03-04 14:09

Ja det hjælper jo nok ikke meget, hvis du ikke læser hvad jeg skriver.
Citat: Du kører med meget lette ruller, og jeg vil først foreslå at gå ca 1 gram op, før du forsøger med en stærkere VARIOTRYKFJEDER.
Citat: Når du er inde og skille ad, skal du efterse din rem, for slid, og indvendig(det inderste ef remmen) for revner i remmen.
Hvis dit baghjul løber med rundt, skal du stille din tomgang ned med tomgangsskruen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 11-03-04 19:33

Har købt ny rem... men.... mit baghjul kører jo stadig med rundt ligesom da jeg havde org. trykfjeder i, men nu sidder der altså en på 32 kg i, skulle hjulet så ikke holde op med at køre rundt? Den står ikke voldsomt højt i tomgang!

Et andet problem: Da jeg var på vej ind til byen idag, begyndte min scooter pludselig at tabe gassen, somom den ikke fik benzin nok, den hakkede afsted et par kilometer og gik så helt i stå! Det var muligt at starte den efter mange forsøg på kickstarteren, men hver gang gik den ud efter at være gået i gang. En ven skruede bundkaret af og fandt ud af at benzinnålen var "hoppet" ud af sit sted! Så svømmeren vist lukkede for benzinen! Det fik han så ordnet, men nu vil den slet ikke starte! Når jeg har trampet et par gange i kickstarteren, lugter den meget af benzin! Den for vel for meget ik?! Kan min kab være beskidt så den hele tiden lukker benzin ind?
Og hvad kan jeg gøre for at få den til at starte igen og køre?!

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-03-04 19:37

Kig på tændrøret. Er der sort, skal det skiftes. Det er det første du skal kigge på.

Jeg vil stadig mene at de 3 små fjedre skal skiftes. Så skal du bare se at baghjulet stopper.......

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 11-03-04 19:43

Altså du mener at hvis tændrøret er sort, så skal det skiftes?! Kan det bare gå i stykker så hurtigt?!
Jeg skal bare skifte de fjedre i min kobling, til nogle strammere eller hvad? De skal ikke være lettere? Tror jeg køber en helt ny kobling, en 3 armet racing kobling fra top racing, er den ok?
Skal det være 105 eller 107 mm til en neo's?

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 11-03-04 20:44

Hvad er det for et tændrør du har?
Efter hvad jeg erfarer, skal du helt sikkert skifte de små fjedre, men om det er strammere eller ej det skal være, ved jeg ikke med sikkerhed. Der kan det være at Palle har ret, og at de skal være strammere. Men det bedste er at købe et sæt, og prøve sig frem.
Man kan få mange koblinger, du får hvad du betaler for, så en fra Top Racing er ikke så dårlig til prisen.
Om det skal være 105 eller 107 ved jeg ikke, men spørg i forretningen når du bestiller den. De ved det.

Mordex.

Kommentar
Fra : chinabox

Dato : 11-03-04 21:28

Okay.... prøver i første omgang at købe nogle strammere koblingsfjedre! Er denne her kilerem okay?
Tjek linket: http://www.protuna.dk/product.asp?c=14625631&n=19071158&pn=19071220
Og hvad med disse koblingsfjedre? : http://www.protuna.dk/product.asp?c=14625631&n=19071158&pn=19071217
kan de fjedre passe i en org. kobling???

Mvh Jakob

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 12-03-04 19:34

Hvor mange små fjedre har du i din kobling? Jeg mener der skulle side tre. Dem i linket er der kun to af. Kileremmen er vel ok, men jeg ville nok købe den her http://www.protuna.dk/product.asp?c=14659856&n=19071158&pn=19071226
Men prøv at kigge i denne forretning.
http://www.scooter-racing.dk/ eller http://www.west-import.dk/
Ring til dem og spørg om fjedrene og remmen.

Mordex.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:17

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-08-04 08:12

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 01-10-04 09:44

Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at trykke på accepter ud for det svar der kom nærmest.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : peafdir

Dato : 19-12-04 12:03

ruller skal op på 6g så for du mer topfart.