/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Agurker gået amok!
Fra : Hugos
Vist : 544 gange
50 point
Dato : 10-03-04 17:40

Plantede agurker i minidrivhus i vindueskarmen i søndags. I går kunne man ane at der var ved at ske noget. Da jeg kom hjem i dag onsdag,
altså 3 dage efter plantningen, var spiren cirka 10 cm høj med 2 sammenlukkede blade. Hvis de fortsætter meget mere, bliver minidrivhuset for lille inden uden er omme.

Mit spørgsmål er: Hvad er den normale spiringshastighed på agurk? Minidrivhuset står mod vest, så de ikke skal blive så rangelede, men lige nu ser de meget ranglede ud!!! Er der grund til bekymring?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-03-04 17:57

Ja der er vist god grund til bekymring, hvis du da ikke har et opvarmet drivhus at sætte den i. I koldt hus kan de ikke klare sig før sidst i maj, vel. Slaget er nok tabt men der er tid til at vinde et nyt, vent med at smide den ud, og se hvad der sker, som sagt der er tid til at så en anden, går det nu helt galt, så køb en færdig plante omkring første juni. Det kan da godt være der er for lidt lys i vinduet, så bliver de jo tynde og ranglede, men vent endelig med at smide den ud, den er jo i god grokraft.
mvh,Valde,

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-03-04 17:59

man kan da måske også styre den ved at nappe toppen af når den bliver for stor! Valde.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-03-04 18:03

Kan du styre bæstet får du tidlige agurker på de nederste fogreninger

Kommentar
Fra : Hugos

Dato : 10-03-04 18:13

Kunne godt være lyset. Vi har et stort udhæng, der tager en del lys. Har lige sat en lampe med lysstofrør op.

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 60 point
Dato : 10-03-04 18:30

Jeg tror det hjælper med lyset, agurker gror jo hurtigt, når de har det godt, så det viser sig hurtigt om den bliver kraftig eller tynd og ranglet, held med det pøj.
mvh. Valde.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 10-03-04 18:54

Hej Hugos

Du spørger om spiringshastigheden på agurk - den afhænger af jordens temperatur.
Agurk skal have en temperatur på ca. 18 gr. C for at spire.

Mvh
2603ph

Godkendelse af svar
Fra : Hugos

Dato : 21-03-04 11:18

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 21-03-04 12:04

Selv tak mvh. Valde.