/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lægter - afstand, nyt tag
Fra : zomp
Vist : 3916 gange
100 point
Dato : 10-03-04 08:36

Hvor stor afstand kan jeg lave mellem mine lægter, jeg regner med at putte tagplader eller blikplader på. Taget er næsten fladt, det falder 30 cm på de 4 meter det er langt.
Hvis der er nogen der kunne poste afstanden i de to tilfælde ville jeg blive meget glad.

MVH Kasper

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-03-04 08:54

Med den (meget) lille hældning du har på dit tag vil der være stor sansynlighed for at komme "bagfald" på hvis du anvender alm. eternit tagplader. Mit råd er derfor at anskffe nogle (blik)tagplader i fuld længde til at dække så du ikke får (horisontale) samlinger...det forhindrer at få vand og sne denne vej ind.
Lægteafstanden til stålplader er 400 mm.

God fornøjelse!

Mvh
Palle

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 110 point
Dato : 10-03-04 08:59

300 mm i afstand til begge dele så er du sikret et stabilt tag du kan gå på Mvh Sune

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 10-03-04 09:06

Når du nu skal skrue tagpladerne fast i lægten så sørg for at få (selvborende) skruer til bølgedalen på pladen IKKE til bølgetoppen...du får herved den absolut bedste fæstelse. Brug ca. 8-9 skruer pr m2...så kan selv det stærkeste vindpust ikke rive pladen af.

Mvh
Palle

Godkendelse af svar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 09:19

Tak for svaret Sunowich.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-03-04 09:53

Husk at det skal være lægter som er godkendt til tag. Der er færre knaster i, og de er testet til kunne holde en hvis styrke. De hedder T21 (så vidt jeg husker ?)

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 09:56

kan alm. trykimr. ikke bruges? heller ikke med den korte afstand på 30 cm? det er bare til et brændeskur, jeg skal ikke rende rundt oppe på taget.....

MVH

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-03-04 09:58

Ok jo de sku fine nok Mvh Sune

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 10:04

Jeg takker og bukker!

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : penelope

Dato : 10-03-04 13:20

Hej
Selv om spørgsmålet er lukket vil jeg sende en kommentar. Jeg er enig i at tilråde metalplader i fuld længde men det er ikke nok. Der skal også være dobbelt overlæg i siden, hvis man er nede på helt lave taghældninger. Du kan gå i en tømmerhandel og få vejledninger fra firmaet Lindab, det er gratis og de er meget detaillerede, også med lægteafstand, løsningsforslag for typiske problemer som skorsten, vinduer, udluftningsventiler mm. De har også en konsulentafdeling/kundeservice som man gratis kan ringe til. De leverer tagplader på mål inklusive alt tilbehør som skruer, skiver mm. Du skal tage en pladetykkelse så det kan tåle at man går på det, det kan man ikke undgå når det skal lægges op.

Kommentar
Fra : zomp

Dato : 10-03-04 13:24

det er som sagt et BRÆNDESKUR, så jeg er ret ligeglad om jeg kan gå på det, eller det drypper lidt ned en gang i mellem, det skal bare ikke brase sammen når der kommer 30 cm tøsne.

MVH Kasper