/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Fastlås bredeforhold i 800x600 ?
Fra : CLAN
Vist : 408 gange
200 point
Dato : 09-03-04 08:27

Hejsa
Hvis man vil lave en hjemmeside, eller flere. Hvordan sikre man sig så, at disse ALDRIG overskrider en skærm opløsning på 800 x 600. Her tænkes kun på bredeforhold af siden, længden er ligegyldig / variabel?? Det kan oplyses at siden SKAL være venstrestillet og ikke centreret på skærmen (i din browser).
Helst ikke i Java, men i ren HTML. Kan man låse breden, og hvordan gøres det??
Hygge...
Søren

NB: Ved godt at 800 x 600 efterhånden tilhøre stenalderen, men det er altså det jeg skal bruge.

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 09-03-04 08:30

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="800" height="600">

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-03-04 08:32

Så låser du også højden ??

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 09-03-04 08:33

Det er selvfølgelig din hoved tabel der skal hedde dette..... alt andet skal skrives inde i denne...
Hvis du fylde så mehget på at du overskrider de 600 px i højden, skal du benytte dig af 'iframes'.

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 09-03-04 08:34

Nej du kan ikke rigtigt låse højden. Der bliver du som sagt nød til at benytte 'iframes'

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-03-04 08:37

Jeg har netop ikke interesse i at låse højden, den skal være flydende. Det er KUN bredeforholdet som skal låses på 800.
Iframes... ? Fortæl Ved det sikkert godt, men er ikke helt klar i tagetagen (influenza)

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 09-03-04 08:39

En iframe kan se således ud:

<iframe src="xxx.html" width="100%" height="600" scrolling="auto" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0">
</iframe>

xxx.html er det dokument du kalder... Altså det dokument du vil have vist i iframen. Hvis du sætter en dokument ind der fylder mere end 600 px dannes en scrollbar i højre side af iframen!!!

Bredden vil altid være 800 for det har du tidlige defineret i din hoved tabel!!!

Accepteret svar
Fra : dscoop80

Modtaget 210 point
Dato : 09-03-04 08:43

Hej CLAN...

Her er din løsning:

<HTML>
<BODY>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="800" height="*">
<td align="left" valign="top" width="800" height="*">

Det du skriver her bliver venstrestillet og bliver ikke bredere end 800 pixels... <br>
og højden tilpasser sig med hvor meget tekst du nu skriver her!

</td>
</table>
</BODY>
</HTML>

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 09-03-04 08:43

align="left" i din hovedtabel for at venstrestille din side

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-03-04 08:43

Ups! Det er meget godt, men der må ikke opstå endnu en scrollbar, kun den eksisterende fra din browser.
Det er vist lettere at styre med Java ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-03-04 08:46

dscooper... tester lige
Kan godt tage et par min. da huset er som hovedbanegården + jeg snøfter i tastaturet

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-03-04 08:55

Jow' jow... det fungere efter hensigten. Det burde jeg nu ha' opdaget selv - skyldes sikkert min snotnæse, for lidt kaffe og stirren blind på det skrammel jeg havde kreeret.
Altså burde I dele points, men da det var Cooper som kom med den oplåste højde (width="800" height="*">), så kommer points raslende i din retning.
Takker jer begge for hjælpen
Søren

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 09-03-04 08:55

Det er jo overflødigt at skrive at <td> skal være "left", hvis bare du skriver det i hovedtabellen.

<td align="left" valign="top" width="800" height="*">

så slipper du for at skrive det tusind gange!!!!

Godkendelse af svar
Fra : CLAN

Dato : 09-03-04 08:55

Tak for svaret dscoop80.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-03-04 08:56

guldknas... der kommer 200 til dig også - kig efter under de seneste 25

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 09-03-04 09:08

Næste gang så skriv at du ikke har den store kendskab til html.... Det er da for nemt at høste point bare ved at levere hele koden!

Kommentar
Fra : guldknas

Dato : 09-03-04 09:08

Næste gang så skriv at du ikke har den store kendskab til html.... Det er da for nemt at høste point bare ved at levere hele koden!

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 09-03-04 09:11

-> Guldknas:
Nej det er ikke overflødigt! hvis du kun skriver align="left" i <table> og ikke i <td> bliver kun <td> venstrestillet! og ikke teksten i <td> ...

-> CLAN:
Det var så lidt! Spørg mig om alt med <tables>, <td>, <tr> osv. og jeg kan garantere jeg kan svare på 99% ...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 09-03-04 09:13

-> Guldknas: Tro mig! jeg R på hjemmebane med HTML...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 09-03-04 09:45

dscoop80

Skriv lige på min mail CLAN@pc.dk måske har jeg lidt "godt" til dig.