/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Hvad er vigtigt v køb af symaskine?
Fra : Marejka
Vist : 5187 gange
80 point
Dato : 08-03-04 09:06

Tænker på at købe min første symaskine - kan ikke sy, men mon ikke jeg kan lære det. Men hvad skal jeg være opmærksom på? Kan det godt være en Bilka-billig model? Hvilke faldgruber er der? Hvad er gode mærker?

Tak!

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 08-03-04 09:09

Undskyld

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-03-04 09:15

Bernina får jeg at vide af konen den er nem at betjene stærk og kan købes brugt hvis det skulle være Og så siger hun hold dig væk fra bilka eller andre varehusmodeller *
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 08-03-04 09:17

Jeg vil så sige hvis det er ligesom Feks Bilka's og andre varehuscykler kan jeg kun give hende ret der ser jeg meget for billigt L... Mvh sune

Accepteret svar
Fra : nullerfras

Modtaget 90 point
Dato : 08-03-04 09:21

undskyld jeg blander mig
jeg har lige købt aldi modellen (medion) til min kone, som heller ikke kan sy, vi snakkede med en syerske som for sjov ville se symaskinen. hun blev faktisk meget overrasket over dens kunnen og det tilbehør som var med,,og den kostede kun den nette sum af 499.- og der er jo stadig 2 år's garanti,, såå tænk over det !!

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 08-03-04 09:23

Jo, selvfølgelig kan du lære det, for der er ingen, der ikke kan sy - såfremt der er en god instruktionsbog til symaskinen kan alle sy.

Så er det bare lige, hvad man ønsker at sy - det er her ud fra, man kan have forskellige ønsker til, hvad symaskinen skal kunne. Men en Bilka-billig model skulle der ikke være noget i vejen for, såfremt du skal prøve dig frem med lidt forskelligt.

Hvis du ikke har nogen i din nærhed, der har erfaring med symaskiner, så er det en fordel med en detaljeret instruktionsbog.

Herudover kan det være et problem, at nogle maskiner er alt for lette, sådan at de ikke kan stå fast når maskinen kører, samt at det ved lidt kraftigere eller større arbejder kan volde lidt problemer, at få arbejdet sat i maskinen uden, at maskinen rykker sig.

Men selvfølgelig, hvis du vil være helt sikker, så gå i en forretning, hvor du kan prøve forskellige modeller - her vil du også kunne drøfte og få vejledning i forhold til lige netop dit behov - du vil også løbende kunne få vejledning, hvis der undervejs er problemer med brug af maskinen.

Du kan jo evt. orientere dig nærmere sådan et sted, så får du derigennem selv en fornemmelse af, hvad der har betydning i forhold til lige netop dit behov.

Den viden kan du jo så bruge, når du kigger på Billigmaskiner.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-03-04 09:54

Det var så alle sy-kravene
Husk at købe et mærke som ikke udgår samme år eller næste år. Du skal tænke på reservedele senere, og så er det jo ikke sjovt, hvis man ikke kan skaffe dem mere - man kan købe for billigt.
Nu skal man altså ikke kimse af Bilka og andre, de har da af og til Husquarne maskiner på hylderne.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 08-03-04 09:56

Ups! Husquarna

Kommentar
Fra : Marejka

Dato : 08-03-04 10:10

Tak for alle svarene
Kan godt se der er både for og imod maskiner fra varehuse.
Men ok, jeg bilder mig ikke ind at jeg kan gå og købe en maskine som jeg er glad for de næste 20 år, når jeg nu er totalt "grøn" på området. Mit foreløbige formål med maskinen er jo netop at prøve mig frem med lidt enkel syning, og jeg kommer næppe til at blive den nye Isabel Kristensen ...
Så vil jeg måske hellere have fejlinvesteret 500 end 2000 kroner... og er der ikke 14 dages returret på varehusmaskinerne?
Endnu en gang tak - hav en god uge

Kommentar
Fra : ockendon

Dato : 10-03-04 07:56

Prøv og køb en god, gammel brugt Bernina med instruktionsbok. I regelen giver forretningen returret, og så kan du prøve den en stund og se om det er noget for dig. Grunden til at jeg vælger Bernina, er at den er nem, tung (står godt på bordet), har en kraftig motor som kan lægge et par cowboybukser op, og så har den en god instruktionsbog.

Lykke til

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 13-03-04 16:58

Så skal du bare lige huske at lukke spørgsmålet hvis du ikke kan komme videre
Hav en god dag
Mvh Sune

Kommentar
Fra : kenzos

Dato : 18-03-04 14:22

hej marejka
nu ved jeg ikke hvor du bor, men hos GULDAGER i Århus, får du god vejledning og de har også gode brugte maskiner, jeg har selv købt en der og det er 5 år siden nu og den syr bare der ud af og jeg syr enormt meget.
Og når du skal i gang med din første kreation, så er det en god ide at den syvejledning der følger med mønsteret er en du syntes er nem. I Ingelise sy og strik, et blad du kan købe de fleste steder, er der nogle meget nemme opskrifter.
mvh kenzos

Kommentar
Fra : Marejka

Dato : 18-03-04 20:57

Tak for svarene,
jeg har faktisk risikeret at købe billigmodellen i Bilka - den stod lissom der og hviskede:"Tag mig med hjem, vi bliver gode venner!"... og det er vi blevet - indtil videre i hvert fald

Så skal jeg bare lige finde ud af hvordan man lukker spørgsmålet...

Godkendelse af svar
Fra : Marejka

Dato : 18-03-04 21:02

Tak for svaret nullerfras.

Kommentar
Fra : nullerfras

Dato : 18-03-04 22:38

det var så lidt Marejka, og min kone er stadig meget glad for hendes billig model pøj pøj med det og tillykke med maskinen

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 06-04-04 17:53

hej til marejka ! må jeg gi' dig det råd mht. symaskine ! køb ikke for dyrt til og begynde med - ideen med en Bilka model er fin - syn's jeg ! ta' dig et kursus hvor du får lært lidt om syteknikken og så bare sy derudaf jeg er ikke så dygtig selv .... men mine to piger er gode bag ved sådan en fyr - og de tør !!
mange hilsner Karin og god påske !