/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Arbejdsgiver skal da indbetale til pensi~
Fra : Bragesvej
Vist : 4043 gange
10 point
Dato : 06-03-04 20:34

Jeg er startet i job (Industri) af min lønsedel fremgår det ikke at de indbetaler til en pensions ordning? Skal man ikke det ved lov?
De indbetaler til Atp, er det min pensions ordning?

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-03-04 20:42

Der er desværre ingen lov for, at der skal indbetales til pension.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-03-04 20:43

Hvis du ellers arbejder i en virksomhed der er medlem af DA, så er svaret ja, denne skal ved lov indbetale til en pensionsordning.

Din atp er også en pensionsordning men har intet med den anden at gøre.

Pt. er man i fuld gang med at forny overenskomster, så lige et indskudt spg. hvilken gren er du under??

ellebye

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-03-04 20:45

Nu ser jeg lige qfha svar, så lige nu er jeg i tvivl om det er en lov, eller om det ligger i overenskomsten, hvis da, kan man godt betragte det som en "lov".

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-03-04 20:47

Det er et overenskomstspørgsmål. DA er jo en af overenskomstparterne.

Kommentar
Fra : pertho

Dato : 06-03-04 20:48

Det er ikke lov,
men er en del af overenskomsten.
Og der er mange overenskomster, hvor der ikke er nævnt ordet Pensionsordning.
Bortset fra den ene procent, som bliver indbetalt til ATP.

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 06-03-04 21:09

Der er kun et svar - mandag morgen ringer du til fagforeningen og får det rigtige svar - der er stor forskel på overenstkomsterne - men langt de fleste indeholder en klausul om at såfremt du tidligere har været omfattet af arbejdsmarkedspension, er du det fra første dag - ellers skal du optjene retten efter f.eks 9 mdr.

Hvad står der på din ansættelseskontrakt? - ar du husket at skrive der om du tidligere har været omfattet.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 06-03-04 21:25

Det er kun nogle få faggrupper, der indenfor de allerseneste år har fået pensionsordninger for deres ansatte, nogle af dem - måske dem alle, skal have være ansat i en årrække, før ordningen træder i kraft. Indtil nu har arbejdsgiverne kunnet lade staten betale pensionen til deres udtjente medarbejdere(folkepension). Hvis du vil være sikker på at få noget udover din folkepension, når den tid kommer. må du selv tegne dig for en ordning Det kan du gøre gennem for eksempel: banker, sparekasser eller forsikringsselskaber.mvh. Valde.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-03-04 21:35

Men Bragesvej, hvis du fortæller hvilket specifikt forbund du er medlem af, kan vi også sige om der er tilknyttet en pensionsordning.

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-03-04 21:45

På bagsiden af Ansættelsesaftalen så der "Ansættelse af industriens overenskomst" Ude hjørnet står der DI/Co industri?

Men der fremgår intet af min lønsedel at der bliver indbetalt til pension

En medarbejder sage at han mente ikke virksomheden hade en overenskomst med nogen ( Han var dog ikke sikker) tænker han mon på en fagforening eller overnævnte? (DI CO)

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 06-03-04 21:50

prøv at kigge på
http://www.industripension.dk/
eller
http://www.pension.dk/

og ring så mandag morgen til din fagforening

Kommentar
Fra : Bragesvej

Dato : 06-03-04 22:13

Hedefelt, der fremgår ikke på de sider om virksomheden indbetaler eller ej, skal en virsomhed inbetale ved lov?
og kan jeg se om de gør det, nogen steder?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-03-04 22:24

Her kan du se hvem der ejer denne pensionskasse

http://www.industripension.dk/Index/liste.asp?o=32&n=1&m=0

da det er selvejende er der ikke tale om lov, men om hvilket forbund man tilhører hvor der indbetales til ordningen.

Kommentar
Fra : hedefelt

Dato : 06-03-04 23:52

Der er ingen lovbefalte pensionsordninger ud over atp - falder til udb. når du går pp folkepension, så er er mp og SP begge administreres af atp og kaldes også 1% skat.

(du er vel ikke tjenestemand - for de har også pension iflg. loven)

alle andre pensioner er aftalt via overenskomster og den slag og derfor aftale mellem arbejdsmarkedets parter - så derfor se din ansættelseskontrakt og kontakt din fagforening

kan du ikke huske tlf nr. så find den evt. her:
http://www.sid.dk/apps/pbcs.dll/oversikt?kategori=afdelinger
http://www.kad.dk/apps/pbcs.dll/oversikt?kategori=afdelinger

Accepteret svar
Fra : joker

Modtaget 10 point
Dato : 07-03-04 00:25

Hejsa

De skal kun indbetale pension, såfremt dette er gældende for overenskomsten. Hvis du ikke er medlem af en fagforening, så er der nok ikke så meget at gøre, da du ikke kan få noget hjælp der. Virksomheden skriver under på en overenskomst enten gennem deres arbejdsgiverorganisation eller via en tiltrædelsesoverenskomst. Overenskomsten gælder efter min forståelse kun for organiserede medarbejdere. Hvis der er sådan at du er ansat gennem et vikarbureau, så er det deres overenskomst, som er gældende. Vikarbureauer prøver tit på at undgå at betale pensionen, da der typisk er tale om et kortere ansættelses forløb og dermed også en mindre sandsynlghed for at det bliver opdaget. Jeg skal dog tilføje at jeg ikke fører denne politik!

Med venlig hilsen
Dansk Håndværker Udlejning

Kim Christensen

Godkendelse af svar
Fra : Bragesvej

Dato : 12-03-04 08:04

Tak for svaret joker.