/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Spørgsmål
10  CLAN 640
ny internet form.......
Fra : mvoigt
Vist : 390 gange
100 point
Dato : 06-03-04 19:23

(jeg vidste ikk hvor jeg skulle lægge det her spørgsmål) kan det passe at jeg engang har hørt i radioen, at nogle forskere er ved at lave en server, og kun en server, som skulle være bedre end internettet...... det er så enkelt at man bare har et specielt stik i væggen, hvor man stikker stikket ind. hvis der er nogle der har hørt noget lign. og kan huske hvad det hedder så må i gerne skrive det......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-04 19:29

Det lyder sjovt og må være en vittighed.
Men en skønne dag - hvem ved.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-03-04 20:21

Det er faktisk rigtigt refi, jeg har også hørt/læst om det samme, men om det færdigudviklet tror jeg ikke.

Jeg beklager kun at kunne huske det, men ikke hvad det reelt er og hvordan det fungerer og har heller ikke kunne finde nogen links.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-04 20:28

Derfor siger jeg også en skønne dag.........
Alt det der udvikles idag er jo først hverdag om 10-20 år.
Og så kommer prisen mange gange og ødelægger det.
De har i 10 år snakket om internet i elnettet og først nu begynder det at køre som forsøg.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-03-04 23:04

Internet i elnettet har eksisteret i en lidt anden form, i en lang årrække. - Elselskaberne har brugt det i mange år til interne funktioner og fjernstyring af fjerntliggende transformator stationer, som kunne fjernreguleres og sende information tilbage til styrecentralen.
Men selvfølgelig har der hele tiden været en udvikling på dette område, da det i dag kræver langt højere kapasitet og hastighed, hvilket ikke var af den store betydning, da man brugte det selv til styringen.
Denne udvikling var også et spørgsmål om det var økonomisk ansvarligt, og konkurrencedygtigt.
Der er ingen tvivl om at det nok skal komme ud til os brugere på et tidspunkt.
Selv DSB talte om lignende projekter med deres kabling langs jernbanelinierne. - Men her har elselskaberne den fordel, at de allerede har "snablerne" ude hos folk.

Kommentar
Fra : Fredison

Dato : 07-03-04 00:18

Hey

læste den anden dag at du rent faktisk kan køre netværk over din stikdåse!!
ret smart...
men det har vist været ude før! desværre uden at slå igennem da det var meget ustabilt..

#12

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-03-04 00:40

I princippet kan det lade sig gøre med at koble sig direkte til stikkontakten. - Det er jo lidt af det samme princip man bruger til samtaleranlæg, som kom frem for en del år siden. Her skulle man dog holde sig til den samme fase i lysnettet for at det virkede, og man kunne ikke køre ud over måleren, da der her ligger nogle spoler, som strømmen skal igennem. De virker som en spærring. Og det er da også en af de ting der skal lægges et led ind over, for at man kan få et data signal til at gå ud på nettet.
Det samme gælder jo for de transformatorstationer der er på elnettet.
Her ud over skal datasignalet filtreres fra lysnettet inden du tilslutter det din PC, ellers kan det være at det bliver en farlig erfærre at røre ved PC'en, når der er 220 volt på kabinettet. Det er ikke så smart.