/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Hvordan skriver man til en database når ~
Fra : crha
Vist : 644 gange
20 point
Dato : 26-04-02 01:04

Hejsa

Hvodan skriver man til en database hvis en bruger lukker browseren....?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 00:31

On Thu, 25 Apr 2002 23:04:25 GMT, "crha" <crha.news@kandu.dk> wrote:

>Hvodan skriver man til en database hvis en bruger lukker browseren....?

Det gør man ikke.

Hvad er dit problem?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 08:14

"crha" <crha.news@kandu.dk> wrote in message
news:QU%x8.3187$kp3.314207@news010.worldonline.dk...
> Hvodan skriver man til en database hvis en bruger lukker browseren....?

Det er lettere sagt en gjort, hvis du vil have det til at virke skal du have
en skjult frame som holder øje med om brugeren forlader dit site, hvis han
gør skal der åbnes et popupvindue der udfører databasehandlingen og lukker
igen. Det er ikke særlig smukt.

--
Jakob Andersen

Kommentar
Fra : crha

Dato : 26-04-02 09:43

Det jeg skal bruge det til er, at når en bruger logger ind skriver den i en database; ONLINE og når brugeren går væk fra siden, logger ud eller lukker browseren skal det ændres til OFFLINE....

Nogen der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 26-04-02 10:36

> Hvodan skriver man til en database hvis en bruger lukker browseren....?

I princippet kan man vel bruge on-session-end-event i global.asa, men det
kræver selvfølgelig, at de data, du vil have lagt i databasen er
tilgængelige derfra (sessionsvariable etc).

Alternativt kunne jeg forestille min en mere syret løsning med javascript
via <BODY onunload="...">... - noget med at sende data til en popup, der
autosubmitter formulardata til en asp-side, der behandler dem og svarer med
en side der lukker popupvinduet igen. Ufint, syret og helt sikkert til
undren for de besøgende!

Kim

Kommentar
Fra : crha

Dato : 26-04-02 14:34

Ja, ok, det kan måske bruges, men hvordan laver jeg så sådan en?

Kommentar
Fra : Stulle

Dato : 30-04-02 10:40

Du skal bruge koden

<body onUnload="window.open('logoff.asp','Logoff','width=100,height=100')">

Som kalder logoff.asp når vinduet lukkes.

logoff.asp skal så lukke sig selv når det er udført. Fx med koden:

window.close();

Håber du kan bruge dette.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 30-04-02 15:27

Tak Stulle, det vil jeg prøve...

Og undskyld jeg afvisede dit svar, men jeg forståd vist ikke helt hvordag man gør det :o\

Kommentar
Fra : crha

Dato : 01-05-02 17:59

hehe, grunden til jeg afviste det var fordi jeg ikke fandt ud af hvordan man gjorde... Jeg synes den metode med sessions lød godt, men hvordan laver man sådan en?

Accepteret svar
Fra : Tumlehund

Modtaget 20 point
Dato : 02-05-02 12:18

Ahaaa... det kunne du bare have sagt...

Jeg vil hellere give dig nogle links, frem for at skulle opfinde den dybe tallerken en gang til.

Her er lidt at gå igang med:
Info om global.asa
http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel1/globalasa.asp
http://activedeveloper.dk/aspdigital/2001052201.asp
Uden global.asa
http://activedeveloper.dk/aspdigital/2001060701.asp
http://activedeveloper.dk/julekalender/julegaver/whoson.asp
Med global.asa
http://activedeveloper.dk/aspdigital/kapitel1/countusers.asp

Håber det kan bruges.

Kommentar
Fra : crha

Dato : 02-05-02 15:08

Tak for det, men kan du svare mig på hvordan man så logger hvad brugeren laver på sitet og hvad brugernavnet er?

Kommentar
Fra : Tumlehund

Dato : 02-05-02 15:49

Ja, jeg vil foreslå du laver en ASP-side som skriver i en tabel i din database. Denne side inkluderer du på dine andre ASP-sider.

Tabellen kunne se sådan ud:
TABLE_LOG
ID (PK*) - Datatype Autonummerering
Brugernavn - Datatype Text(100)
Tidspunkt - Datatype Date/time
URL - Datatype Text(255)
*Primary Key

I din ASP-side har du en forspørgsel som indsætter en række i ovenstående tabel hver gang siden bliver kaldt. Det kunne se sådan ud:
<%
userid = "nisse" 'kunne f.eks. også være en værdi hentet fra en session variabel eller fra din querystring
sql = "INSERT INTO TABLE_LOG (brugernavn, tidspunkt, url) VALUES ('" & userid & "'," & now() & ",'" & request.servervariables("URL") & "');"
strcon = 'din connection string
set con = server.createobject("adodb.connection")
con.open strcon
con.execute sql
con.close
set con = nothing
%>
Ovenstående er skrevet frit efter hukommelsen, så det er muligt at der er sneget en fejl ind her og der... :P

Der er masser af løsninger på dit problem, og ovenstående er ikke nødvendigvis det bedste, men det illustrerer hvordan du kan bære dig ad. Om ikke andet så kan du komme igang :)