/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
xp slukker og format slukker bærbar medi~
Fra : mogens6
Vist : 1473 gange
370 point
Dato : 05-03-04 04:53

Hej folkens.

Jeg har lige købt en brugt bærbar. En medion md 6100.

Jeg har købt den af èn,(har fået navn og adresse,tlf.)+(underskrevet fri og ubehæftet.o.s.v)

Det jeg fik med var kun èn brændt cd med alle drivere på.Blandt de filer der er af drivere på cd`en er:(bios;winflash) (hotkey;win2k og winxp) + mange flere.

Jeg købte den bærbar med installeret windows xp proffessinal, han havde ikke slettet sine ting på den og havde meget installeret.

Han havde password til bios, for at komme ind i bios (har fået password)

Så havde han 2 bruger konti,en til ham selv og en til kæresten. Han stod selv som administrator.(Jeg fik hans password til for at kunne komme ind i computeren ved opstart)

Og computeren kørte fint!!!!!!

Jeg ville slette alt på computeren og rense computeren, formatere, genopstarte computeren på ny, uden hans programmer og halvt private ting.

Så jeg gik ind i /kontrol panel/ administration/computeradministration/lokale brugere og grupper/ brugere.

Jeg klikkede ind på hans bruger konti og hans kæreste og satte et flueben i ,,deaktiver konti.

Dette med at deaktivere hans administrator konti gjorde jeg fordi at jeg mener (tror) at man skal deaktivere ,,koder.o.s.v. for at kunne formatere harddisken.

Så det gjorde jeg!!!

Jeg og en kammerat fik lavet en cd-rom med 98-startdiskette overført til cd-rom.

Det system kender jeg, jeg satte cd-rommen i, og da A: promten kom skrev jeg,,FDISK""

Understøttelse af store diske:JA

Inde i menuen slettede jeg alle partioner, (partionen c:)

NU KOMMER MINE NYOPSTÅEDE PROBLEMER:

JEG HAR PRØVET FLERE TING UDEN HELD!!!

Først prøvede jeg at oprette en ny primær partion;en c: partion.

Det hele gik fint endtil jeg skal genstarte computeren i dos og formatere c:

NU KOMMER FØRSTE FEJL:

Jeg skriver: a:format c:

DEN STARTER MED AT FORMATERE DREVET TIL EN CIRKA 17-20% OG LIGE PLUDSELIG SLUKKER COMPUTEREN BARE, LUKKER AF FOR STRØMMEN, OG ER SOM EN 100% SLUKKET BÆRBAR.

Tænker det må være noget kode eller OEM copyright eller de tidligere administrations bruger konti der driller endnu.

NOGET ANDET JEG HAR PRØVET!!

Har så også prøvet at slette alle partioner og sætte min uoriginale windows xp proffesional cd-rom i (dansk version).

DEN NÅR AT LÆSE NOGLE KORTE FILER IND/MEN NÅR SKÆRMEN MED MULIGHEDER SOM: INSTALLERE WINDOWS(RETURN),OPRETTE PARTION(O)APCETERE BETINGELSER(F8) FREMKOMMER SLUKKER DEN BÆRBAR TOTALT,HELT DØD TIL MAN TÆNDER DEN FORFRA.........

HVAD SKAL JEG GØRE????? PLEASE KOM MED GODE SVAR.

Kommentar
Fra : hj3

Dato : 05-03-04 06:25

det skulle vel ikke være sådan at cpu bliver for varm, for så slukker den af sig selv.
mvh hj3.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 05-03-04 07:01

nej det tyder ikke på at det er cpu `en der bliver for varm, den kan godt stå tændt i lang tid og har stået tændt med styresystemet da han viste mig at den virkede, og jeg havde den tændt i et stykke tid før jeg begyndte at rode med at få renset den for at installere nyt.

Det er også de 2 samme steder cirka den slukker for strømmen i de 2 eksempler jeg har givet ovenfor, det ene med formateringen og det andet med windows cd èn. slukker næsten samme sted begge steder.

Så nej, det mener jeg ikke er svaret!!

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 05-03-04 07:07

konklusion er: jeg kan ikke få lov til at formatere hele harddisken, og ikke få lov til at installerer xp

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 05-03-04 07:58

Prøv at med FDISK at se om disken er "helt" blank. Fjern alle partioner. Opret en ny. Hvis du efter genstart - under formatering - igen får en genstart, så har du altså en hardwarefejl. Enten er det disken eller at processoren bliver varm og derved "stopper" og derfor må genstarte. - ...det kan også være det øget strømforbrug, der er ved dine to eksempler, der forsager nedbrud. Få disken formateret i en anden bærbar og kopier Win98 installationen ind på disken. Prøv så igen at installere. Måske kan den så undgå at arbjde så meget at den genstarter.

Kommentar
Fra : penny

Dato : 05-03-04 08:15
Kommentar
Fra : ofa

Dato : 05-03-04 08:27

Du kan købe et overgangs stik fra bærbar hd til ide kabel for ca 40 kr,og så evt formattere på en stationær,eller som wilsonweb skrivwer ,i en anden bær bar

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 05-03-04 08:28

Hej

Jeg har prøvet at fjerne alle partioner og oprettet 1 ny partion som før jeg fjernede xp proffessional, for at opstarte den på ny,før jeg gjorde det ovenstående i kladde 1 kunne den køre dvd film og meget andet. Før var der kun en partion, nemlig c\:, nu har jeg lavet en primær og en udvidet sekundær partion. Den prímære har jeg lavet lille for at forsøge, kun 1500mb på c\: og det formatterede den fint, men der ligger noget på den harddisk som jeg af en eller anden grund ikke kan formattere, for da jeg forsøgte at formattere d\: nåede den op på 11%. Og slukkede.

Den genstarter ikke, det er ikke en genstart, den slukker simpelthen for strømmen på pc èn så man må tænde den helt igen påny,ligesom om at der er et eller andet der gør at den ikke må få nyt styresystem eller formateres.

Jeg prøver at installere windows xp proffessional, min egen udgave, ikke en jeg har fået af sælger,desuden er den uoriginal, men burde virke.

ellers er det fordi noget med administrations brugerne eller Oem eller andet som sagt tidligere

Kommentar
Fra : hj3

Dato : 05-03-04 08:32

kan du ikke køre en scandisk det lugter lidt af fejl på hhd.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 05-03-04 08:42

Jeg kunne købe dette kabel og så forsøge at formatere harddisken på bærbaren fra en anden computer,men så skal harddisken jo ud af computeren.

Og det må jeg lige se på!!!!!

Denne bærbar er en nyere bærbar medion md 6100 er en pentium 4 2600 mhz.

Bygget fra fabrikken uden diskette drev.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-03-04 08:53

Hejsa
Det har intet med administrator at gøre.

Det kunne tyde på der er nogle "bad" sektor på disken, som den forsøger at reparerer
når du formatere...

klik dig ind her og hent dette værktøj (det sletter ALT på disken)

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på:

"Windows XP Custom Install Disk"

sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen som du har hentet, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den, og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win9x/2k/xp/linux bootdisc/cd
hvis du skal installere win98 så brug fdisk til at oprette partitioner med
Husk du skal lave en partition på min. 2 GB for at kunne installere XP

Du kan nu indstallere styresystem.

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-03-04 08:56

hmm, dit sidste indlæg kom, mens jeg har skrevet til dig........
Hvilket produkt nr. har den ??

The identification number is placed at the bottom of your notebook. Please turn over your notebook and you will find either a product number (MD xxxx) eg., or an alphanumeric product key (see picture).

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 05-03-04 09:00

Det kunne godt være en harddisk fejl,

men er ikke sikker på det,Kan det have noget at gøre med at de der havde den før havde en masse bruger logon og bruger administration og koder,selvom jeg deaktiverede dem,jeg slettede ikke den admistrerende bruger o.s.v, jeg deaktiverede dem kun,kan der være rester på harddisken fra der var styresystem på den, fra de tidligere ejere som gør at den nu strider imod en formattering og gør at der ikke kan komme et nyt styresystem ind på den uden videre, så når man prøver at installere xp proffessional stopper og slukker nøjagtig samme sted ved (skærmen,(O)oprette ny partion(R)reparer(RETURN)for installering af xp, eller stopper ved formattering og slukker den bærbar

Kommentar
Fra : penny

Dato : 05-03-04 09:05
Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 05-03-04 09:13

medion md6100

Bygget uden diskette drev, p4 2600 512mb ram

nividea geforce 488 go 64mb ddr

model no: FID2040 notebook pc

nur mit netzteil typ FSP150-1ade21 verwenden

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-03-04 09:28

Det har intet med at der har været oprettet brugere, eftersom du har
lavet en partition mv. og de er derfor slettet.

ifølge din manual skal der være en recovery cd

http://www.medion.de/downloads/download.pl?id=690&type=anleitungen&filename=bdafid2040uk.pdf&lang=uk

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 05-03-04 10:03

ja det kan jeg se nu at der skal være, må snakke med ham der solgte mig den!!!!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-03-04 20:14

Hej Mogens
Har du husket efter at have fdisket hDD til scratch så køre a:\fdisk /mbr som er en udokumenteret kommando, der reinitialiserer masterbootrecord på HDD. Der kan ligge artige ting og sager her.
Det er f.eks. næsten umuligt at udrense for f.eks. Novell og Linux uden at bruge denne feature.
Prøv den inden du formaterer igen.

Ellers vil jeg anbefale dig i stedet for fdisk at bruge gdisk, som er et langt stærkere program til disse ting. Du kan også her skrive genopretningsprocedurer i et batch-script. F.eks. jævn komputeren med jorden, kør /mbr, partitioner flere partitioner og formater dem på under 1½ minut !!! Men pas på - jeg har set flere "store drenge" med tårer i øjnene, når det gik op for dem at deres HDD var pist .....
Hent den på: www.drd.dyndns.org/fr_index.html?/gdisk.html

God fornøjelse

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 07-03-04 07:06

Hej alle tusind tak for svarene, det er jeg virkelig glad for.Jeg går lige og prøver tingene igennem, skal nok give point når tingene lykkes.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 11-03-04 22:44

Har købt en brugt medion md6100, den var sat op med windows xp og tidligere bruger havde en del passwords som jeg fik med!

Jeg fik ikke recovery cd med eller styresystem, det var på i forvejen. Men fik drivere til den bærbare.

Jeg har slettet partioneringen c: med win98 startdiskette.

Oprettede 2 nye partioner, men kunne ikke formatere med win98 startdiskette. Bærbaren slukkede,afbrød strøm.

Brugte gdisk,og slettede partioner igen,skrev både før og efter ny oprettede partioner en kommando,,gdisk 1 /mbr for master boot record.

Og formaterede hd med gdisk q

Har brugt killdisk.

Kan ikke installerer xp via bærbar fordi den slukker nøjagtig samme sted inde ved,,(o)opret partion,(return)installerer xp,(r)reparer, hvor installationen begynder.

Har nu installeret xp via stationær pc på bærbar hd og det gik fint. Startede fint op via stationær pc.

Har sat hd i bærbar igen og kan nu ikke få den til starte xp op. Slukker ikke men stopper bare hd også når jeg prøver igen kommer skærmen med mulighed for at starte xp i fejlsikret tilstand, dette kan heller ikke startes, læser kun et par få filer og stopper hd og laver sort skærm igen…

Jeg tror ikke der er noget galt med hd nu, men et eller andet problem med den bærbars bios.

Hvordan får vi den til at lade være med at slukke og stoppe og i det hele taget til at fungere normalt??????

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 11-03-04 22:49

Hej mogens6...

Jeg vil foreslå du gør følgende i rigtig rækkefølge:

1. Sørg for at have dit strømstik fra væggen i din bærbare!
2. Læg din "Windows98" cdrom i cdromdrevet og genstart! Boot op fra cdrom!
3. Når du kommer til det punkt hvor du vil vælge drev osv. til installation så slet ALLE partitioner og klik "ENTER"...
4. Hvis ikke den vil videre her og den stadig slukker, så få STRAKS dine penge tilbage!!! (Tyder på den er defekt!!!)

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 11-03-04 23:01

Xp er maskinkonfigureret,dvs ,du kan ikke install på HD alene ,XP skal install på den maskine den skal køre på
Påèn igen

Kommentar
Fra : dk

Dato : 11-03-04 23:02

på grund af hardwaren i din stationære og bærbare ikke er ens, nægter XP at kører
og i mange tilfælde lukker og slukker den for computeren.........

du skal derfor lave en ny installation af XP, slette alle partioner med xp og opret
nye partioner.

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 11-03-04 23:34

Til alle

Ja det er korrekt at xp ikke kan installeres via anden pc!!! Jeg kan ikke installere xp via den bærbar selv, fordi den slukker..hvorfor????bios???MEN JEG KAN PRØVE:at installere xp via adapter og stationær igen og derefter sætte den tilbage i bærbar og isætte xp installations cd-rom og boote fra den, ikke harddisk,slette partioner med xp og opret nye partioner.......

Jeg kan også prøve at installere win98 via stationær,den finder drivere i anden pc og så prøve om xp kan opgradere i den bærbare!!!

pps: til Cooper. Mener du xp? Da win98 ikke har det i installationen.

Venlig hilsen mogens

Accepteret svar
Fra : ofa

Modtaget 370 point
Dato : 11-03-04 23:47

Det du siger at den slukker,kun en ide ,pil batteriet ud og sæt strømforsyningen til

Kommentar
Fra : hj3

Dato : 12-03-04 08:09

altså, hvis du kommer en orginal winxp cd i maskinen og booter op på den og vælger at slette alle partioner også c: så har du nu automatisk et tomt c: der ikke er formateret og der installere du xp og xp formater selv c: drevet og installere sig på det,det skal virke. hvis så du stadig har problemer efter install så er det maskinen der er noget i vejen med og har du ingen orginal win xp, så lån en bare for at prøve.
mvh hj3.

Kommentar
Fra : dscoop80

Dato : 12-03-04 08:36

Hej Mogens...

Ok, så gør følgende:

1. Opret boot-diskette til Windows98...
2. Genstart med bootdisk
3. skriv følgende:

A:
CD\
FDISK /MBR
(slet alle partitioner herinde og opret ny(e)...)
genstart maskinen med bootdisk igen...
skriv:

A:
CD\
FORMAT C:

Tag disketten ud...
Læg Windows98-cdrom i drevet...
Genstart og boot fra cdrom...
Installer Windows98...

Mvh. Cooper

Kommentar
Fra : ofa

Dato : 12-03-04 08:38

Hvorfor er det egentligt så vigtigt at oprette partitioner? Det kan da gøres efter install.Men prøv først at få den til at køre uden at afbryde.Hvis dit batteri er kaput eller fladt,vil den autm afbryde .På min egen måtte jeg install 98 først ,og så XP ,hvorfor den ikke vil tage XP i starten står hen i det uvisse

Kommentar
Fra : xou

Dato : 12-03-04 16:45

hej !
jeg tror denne her måde kun kan prøves hvis der er en xp indstalleret.
boot fra xp cdrom - tryk r for at starte i genoprtttelse konsul - eller f10 når den lige er begyndt at boot fra xp cdrom.
log på med administartor codeord er der ingen skal du ikke skrive noger
brug følgene kommandoer

diskpart
til et virtual oprettelse / slet af partitoner - slet alt opret nyt

format
bruges i denne doslignede konsul sådan
format c: /fs:ntsf formatere c drevet som et ntsf filsystem
format d: /q /fs:fat32 hurtigt uden at tjække for defekte sektorer,som fat32 partiton

og chkdsk
chkdsk c: /p /r scander for defekte sektorer eller genoprettelse ,som den skriver,når du bruger den ,prøv blot sådan her
chkdsk /p /r bliver hele drevet tjækket.....

Kommentar
Fra : cad

Dato : 12-03-04 16:51

prøv at køre scandisk fra win98 cd'en...

Kommentar
Fra : Luxman

Dato : 13-03-04 12:41

Hej
Har du S.M.A.R.T harddisk monitoring slået til i bios så plejer den at komme op med advarsel hvis disk er defekt men i dit tilfælde hvem ved. Ellers synes jeg du skulle prøve at få fat i en nyere version af Linux og installere den. Den skal nok komme op og give dig besked om de fejl der er hvis der er nogle. De nye versioner af Linux er nærmest Plug and Play. Det er bare en ide for at se om skittet virker.
Mvh

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 31-03-04 01:48

Hej der er ingen som har givet det korrekte svar, jeg tror at der må være noget andet galt med bærbaren. En software/hardware konflikt. Eller bios fejl, eller strømfejl eller helt andet.

Men nu er den sendt til reparation, i har alle medvirket til en meget spændende debat om den her bærbar og jeg ville gerne takke jer alle med nogle point for jeres ellers utrolige gode besvarelser, men jeg kan kun give point til en person.

Og det der gjorde at den i enkelte tilfælde nåede længere med installation uden at slukke var ved at enten at tage batteri ud og kun køre gennem strømstik, eller tage strømstik ud og kun køre med batteri når man installerede, så kørte den installationen længere ind....

Jeg nåede at installere win m-e med tusinde fejl ved måden at tage strøm og batteri ud.

Tak for jeres seriøse svar. Jeg lukker denne tråd nu......Håber kandu vil indføre en funktion hvor man kan tildele point til mere end èn person.

Vi ses

Godkendelse af svar
Fra : mogens6

Dato : 31-03-04 01:54

tak for et svar som nærmede sig en jubel, men det lykkedes ikke helt alligevel. Og også tak til i andre.....

Kommentar
Fra : mogens6

Dato : 12-05-05 18:33

Min bærbar kører idag og det viste sig efter hvad jeg har fået at vide at det var en hardware fejl....Der var en defekt ram blok i bærbaren og den lavede problemerne.....Den er blevet skiftet ud og nu kører den perfekt....