/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Findes er et blødt kølende materiale?
Fra : runemunk
Vist : 858 gange
62 point
Dato : 04-03-04 23:33

Hej,

eksisterer der et blødt materiale som vil have en vedvarende kølende effekt på huden i omgivelser med stuetemperatur?

mvh
Rune

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 04-03-04 23:38

Nej....din krop vil afgive varme til materialet, materialet vil afgive den optagne varme til omgivelserne. Afhængig af materialets varmekapacitet vil der gå kortere eller længere tid før ligevægt mellem optagelse og afgivelse indtræffer.

mvh Berpox

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 72 point
Dato : 04-03-04 23:43

Nej det er klart det ikke findes, da ernergi er uforgængelig.
Man er nødt til at fjerne varmen fra materialet, på en eller anden måde, men feks. vil en fordampning kunne skabe køling, men så skal der jo tilføres kølemiddel/vand/freon eller andet.
Om sommeren kan man jo pakke sodavanden ind i avispapir som er gennemvædet med vand, og da vinden får vandet til at fordampe, trækkes der varme ud af sodavanden.
Hvis der fandes et sådant kølende materiale, ville man kunne bruge det i køleskabe uden at skulle bruge strøm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 05-03-04 07:53

Hej Rune
Ved kiropraktore kan man købe "isposer" med en form for gele i som naturligvis er iskold når den bliver taget op af fryseren men den føles også kold længe efter.
Derudover fåes der også "tømmermandsbriller" de indeholder noget erukalyptus som virker kølende længe efter de er taget ud af køleskabet.
Hej igen
TulelTine

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 05-03-04 09:07

Hvad vil du køle, og hvor længe. Mange uheld,og her taler vi både om forbrændinger og forstuvninger "repareres" bedst med køling i op til nogle timer, for derefter at tilføre varme, så kroppen kan reparere. Afkølingen kan her ske i form af køleposer, der enten er kemiske, eller nedkølet væske, eller vand, eller andet vand. Ved forbrændinger, stopper man skaderne ved hurtig nedkøling, for derefter at anbringe personen ved 28C uden noget der rør de forbrændte områder, heller ikke tøj.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-04 16:36

Tulletine: Jeg arbejder med dem til dagligt på en klinik for fysioterapi, og er en gele der har stor varmefylde, som en pose ærter fra fryseren ikke har tilsvarende, men det er jo ikke det spørgsmålet går på. Man kan endvidere få spray, der ligesom æter fordamper, og på den måde køler en lille tid. Det er lige som erukalyptus. Man kan også få poser hvor der blandes kemikalier.
A.C.Rosmon: Forbrændinger behandles med "temperaturslået" vand i op til 24 timer, og ikke nogle timer, spørg enhver skadestue.
Ved forstuvninger, bruges "køleposer/gele" i 20 min ad gangen op til mere end en uge efter skaden.
Men det er stadig ikke det Rune spurgte om.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-03-04 16:40

I mange salver og cremer bruges mentol, som ved fordampning køler. Andre midler er kamfer, eucaluptus, som lokalirriterer huden og i begyndelsen føles varme, fordi huden pga. irritationen får forøget blodcirkulation. Bagefter føles det kølende, fordi huden og blodomløbet nu ligger pivåbent for omgivelserne. Om det er en subjektiv (føles som om-) eller en objektiv (kan måles med termometer) ved jeg ikke. Du kan jo investere i et glas tigerbalsam eller to, en tube Camferine og en tube Mentolatum (handelsnavne) og eksperimentere med. Nu ved jeg ikke, om du skal behandle forstuvninger eller forbrændinger. I så fald bør du nok holde dig til kuldslået vand.

Kommentar
Fra : Tulletine

Dato : 05-03-04 20:43

Det må De sørme meget undskylde hr. palle b hansen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Og tag så lige og slap af - jeg skade vist ikke nogen med min kommentar.
Rigtig god weekend.
TulleTine

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 05-03-04 21:11

Nej Tulletine, jeg da bestemt heller ikke sagt, at du har skadet nogen med din udtaelser, jeg poienterer bare at grunden til at disse gele-isposer er så populære inden for sport og idræt, og fysioterapi er deres store varmefylde, men også at spørgeren er på jagt efter noget andet, noget vedvarende. Og det mener jeg ikke findes, da det modstrider naturlovene.
Nu kan man jo sige, at havde man en klump jern, der var blødt presset mod sin krop, så ville det måske opfylde betingelserne, da det har stor varmefylde, en god varmeledningsevne, og ville jo til sidst antage en temperatur, et sted mellem legemestemperatur og stuetemperatur, og ville til stadighed fjerne lidt varme fra kroppen, det samme ville en pose fyldt med vand, men nogen stor kølende effekt har det jo ikke.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : runemunk

Dato : 12-03-04 02:44

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : erikchem

Dato : 26-07-04 00:55

De såkaldte isposer som anvendes til forstuvninger mm. i forbindelse med sport laves ved at tør ammoniumnitrat opløses i vand. Denne reaktion er stærkt energikrævende (endoterm) og køler derfor omgivelserne.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-07-04 01:30

Selv tak.
erikchem: Det er ikke en vedvarende kølende effekt på huden.
VH Palle Hansen