/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Skærings punkt med en numerisk parantes
Fra : Dizzim
Vist : 622 gange
65 point
Dato : 03-03-04 18:58

Jeg skal bare finde skærings punktet mellem to lininer med ligningerne:
2x + 4
-|x+2|-1
mit problem er bare at jeg ikke ved hvordan man regner med numersike paranteset... kan man bare "opløse" dem som normale paranteser eller skal man gøre noget specielt?....

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-03-04 20:13

Du skal tage den numeriske værdi af "parentesen". Eksempel: x = -8; parentes = -6, numerisk værdi = 6; funktionsværdi = 6-1 = 5, X = -6; parentes = -4; numerisk værdi = 4; funktionsværdi = 3. Funktionens graf blir en vinkel, der står på spidsen i punktet (-2,-1), så vidt jeg lige kan skønne - men prøv at tegne de to grafer for at blive overbevist!
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 65 point
Dato : 03-03-04 20:42

Hej Dizzim.

Første linies ligning:
ya = 2x+4
Anden linies ligning:
yb = -|x+2|-1

For alle |x+2| >= 0 gælder: yb = -(x+2)-1 = -x-3 , fremover kaldet yc = -x-3
For alle |x+2| < 0 gælder: yb = (x+2)-1 = x+1 , fremover kaldet yd = x+1

Kontrol: yc = yd <=> -x-3 = x+1 <=> -4 = 2x <=> x = -2

for x>=-2 :
ya = yc <=> 2x+4 = -x-3 <=> 3x = -7 <=> x = -(7/3) hvilket er mindre end forudsætningen (x>=-2), og er derfor ikke en løsning

for x<-2 :
ya = yd <=> 2x+4 = x+1 <=> x = -3 , her er betingelsen opfyldet (x<-2), og er derfor en løsning.

x=-3 indsættes i ya = 2x+4 => ya = -2

Skæringspunktet er derfor (x,y) = (-3,-2)

mvh Berpox

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 03-03-04 21:02

php_et - rigtigt med en vinkel , men den "hænger" i spidsen, du glemte at det er den negative værdi af den numeriske værdi af "parantesen" der skal bruges, så for X=-8 : -|x+2|-1 = -|-8+2|-1 = -|-6|-1 = -6-1 = -7

mvh Berpox

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-03-04 02:01

>berpox: Du har fuldstændig ret; jeg havde ret travlt og opfordrede stærkt til at tegne graferne

Godkendelse af svar
Fra : Dizzim

Dato : 04-03-04 19:33

Tak for svaret berpox.
(ville gerne splitte pointene mellem jer (php_et var trods alt først med et svar som jeg selv ville ahve kunnet finden fejlen i ) men kan detsvære ikke)