/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Motiveret ansøgning
Fra : emilc
Vist : 1429 gange
40 point
Dato : 03-03-04 15:49

Nu er det igen årstid for kvote 2 ansøgninger til landets vidergående uddannelser. Derfor er jeg interesseret i af høre fra andre som har skrevet motiveret ansøgning. Jeg står selv overfor det ny og har lidt svært ved at gribe det an. Hvordan startet man sådan en? og hvilke ting har du fået at vide er vigtige at have med? Jeg har læst en masse på nettet om det men synes ny stadig det er lidt svært. Håber du kan hjælpe.

Mvh

Emil

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 03-03-04 16:40

Snak med studievejledningen på den uddannelsesinstitution du vil søge ved. De kan sikkert give dig nogle gode råd om, hvad der lægges vægt på ved den pågældende uddannelse.

Kommentar
Fra : idestrup

Dato : 03-03-04 18:33

Hvad er det for en udannelse du søger på?

Accepteret svar
Fra : slatten

Modtaget 40 point
Dato : 03-03-04 19:38

Du må have en idé om hvorfor du søger netop denne uddannelse frem for andre. Skriv en masse stikord ned og lav en disposition. Tænk hele tiden på at konkurrencen er hård og at der sidder nogle mennesker, der skal vurdere om DU er egnet til studiestart. Du skal altså sælge dig selv. Fremhæv dine gode sider og at du virkelig er klar til at begynde på det pågældende studium. Hvad har givet dig lysten til studiet og har du haft fritidsjob, der har ledt dig hen mod dette studium?
Da jeg selv skrev ansøgning til medicinstudiet forklarede jeg at jeg i mange år havde været glad for biologi, men at det gik op for mig at det menneskets biologi der fangede mig. At jeg fandt menneskets opbygning og diverse organers funktion fascinerende. At jeg gennem arbejde på plejehjem/institution havde fået et indblik i ældre og syge menneskers hverdag og at det havde rustet mig til og givet mig lysten til at omgås syge mennesker. At jeg generelt interesserer mig meget for sundhed/sygdom.....bla bla bla
Jeg kan kun forestille mig, at det er vigtigt at ansøgningen er skrevet i et let og flydende sprog. Brug ikke slang eller mærkelige fremmedord. Skriv som hvis du skrev til din bedstemor. Få andre til at læse det du har skrevet og tag godt mod evt. kritik. Skriv ikke mere end 1 side(A4)
Jeg håber du kan bruge det

Godkendelse af svar
Fra : emilc

Dato : 04-03-04 11:39

Tak for svaret slatten det var rart at høre fra en som selv har send en motiveret ansøgning. Jeg har nu stadig svært ved at finde på en indledning. Jeg har lavet en liste med mange af de ting jeg øbsker at fremhæve i min ansøgning men man kan vel ikke bare starte med: "Hej jeg hedder emil og er 22 år gammel..." Der skal helst være en rød tråd. Endnu engang tak for svaret

Kommentar
Fra : emilc

Dato : 04-03-04 11:41

Hej idestrup. Jeg ønsker at søge ind på psykologi studiet i København.

Kommentar
Fra : slatten

Dato : 04-03-04 13:14

Hej igen,
Psykologistudiet er en af de stygge drenge mht. mange ansøgere til få pladser, derfor er det også vigtigt, at du ikke skriver for meget udenomssnak. Jeg synes heller ikke du skal skrive "hej jeg hedder xxx og er xx år gammel..." Det og andre fakta kan de jo se i din ansøgning. Kast dig hellere direkte ud i det: "Jeg søger ind på psykologistudiet, fordi........ eller "siden jeg var 16 har jeg haft stor interesse for Jungs teorier...." eller lignende.
Jeg ved godt nok ikke, hvordan de motiverede ansøgninger læses, men hvis den samme person læser din ansøgning som nr. 50 tror jeg næppe personen gider læse en sludder for en sladder. Altså jo kortere du skriver jo bedre, dog uden at udelukke al det med kød på.
Jeg vil godt prøve at hjælpe dig yderligere, hvis du har brug for det.

Kommentar
Fra : emilc

Dato : 09-03-04 16:44

Hej

Tusinde tak for dit svar. Jeg har talt med en studerende som selv kom ind gennem kvote 2 og han mente igså det samme. Jeg havde bare fået det ind i mit hoved at det var et stor romantisk øjeblik hvor dem som læser ansøgningeren sad og nøje gennemlæste min ansøgning. Men de har jo pisse travlt og der er nød til at være noget som fanger deres interesse med det samme ellers smides den over højre skulder.

Kommentar
Fra : Ulrichsen

Dato : 10-03-04 17:33

Har på følgende link (http://www.ku.dk/sa/optag/motiveret_ans%C3%B8gning_til_l%C3%A6gevidenskab.pdf) at man IKKE må skrive hverken Navn, Adresse eller Telefonnummer på ens Motiverede Ansøgning.

Just in case.

/Ulrichsen