/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Rygning !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Fra : Mille35
Vist : 942 gange
50 point
Dato : 03-03-04 09:04

Hvornår er det lige vi snart skal til at stå sammen ? Skal vi virkelig finde os i vi ikke må ryge nogen stæder mere ?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 09:06

Ja tak.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 09:06

Vi må nok som rygere erkende, at vi er forkert på den.

Alt andet lige er det os der vælger at indtage noget der er dokumenteret livsfarligt, og dermed burde vi vel egentlig kunne tiltales for uagtsomt manddrab ved at udsætte andre for vores skadelige nikotin indtagelse.

Desværre tror jeg trenden er, at vi må vælge at ryge i vores egne hjem, og fritage omgivelserne for vores misbrug.... Eller vi kunne stå sammen om at holde op med at ryge?

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 09:07

Mille35 skal narkomaner have lov til at tage stoffer allesteder?

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:09

hvorfor skal vi finde os i alle de forbud ? hvis der er et rygelokale kan det vel ikke skade nogen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 09:10

Hej mille Tænder lige et "ligkistesøm" (kært barn mange navne)
Du får lige denne fra min opslagstavle.
Citat
Jeg mener, at så længe tobak er i fri handel, er det vel også en fri ret at bruge det.

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 09:10

Der findes da også ryge lokaler.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 03-03-04 09:10

Det har du ret i, men så må du jo bare sørge for at opholde dig steder hvor der er et rygelokale.

Jeg er faktisk enig med de arbejdsgivere som fravælger at bruge ressourcer på at etablere områder specielt til vores misbrug

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 09:11

NB: Tænk på hvis anti PC brugere fik samme beføjelser som antirygere - Uha, uha

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 09:13

En PC skader ikke andre

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:14

det er jo snart som Rusland det land vi lever i. og nej Narkomaner skal ikke have lov at gå at ryge på gaden,det er jo en helt anden sag,de skulle sendes over på en ø , og der kunne de ryge og stikke sig så meget de ville

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 09:15

Er rygning da ikke et misbrug?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-03-04 09:19

Altså jeg vil også lige sige at jeg har røget i 35 år og det har aldrig før lykkedes mig at holde op før nu og jeg er lige startet på 4. uge Og efter at være kommet mig af afgiftningen der har været ved at tage livet af mig er det altså bare fedt at kunne bruge de sanser man har bedøvet i den grad og der tænker jeg på smagsløg og lugtesans Nu kan jeg så (som jeg jo ikke var meget for som ryger ) virkelig sætte mig ind i hvor ulækker det er med alt det røg bare det at være i nærheden af nogle der ryger gør jo at ens tøj kommer til at lugte og at komme i hjem hvor de ryger kan være ganske forfærdteligt og kvælende især hvis de ikke lufter så meget ud så kan det være som i en dsb.Rygekup'e Såeee efter mange års kamp må det altså være det røgfrie univers vi skal gå efter *ss* Mvh Sune Ps men det med at stå sammen er en god ide der næsten er glemt blandt mennesker såe jeg vil da gerne give dig nogle fif til at holde op bare sig til

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 09:22

Zerg... 'det kan vist diskuteres (stolpe op og stolpe ned). Selvfølgelig er rygning skadelig, det ved de fleste, men der er skam også mange "skader" hvad angår en PC. Største skilsmisseårsag i USA i 1900 og et eller andet, øjenskader, musealbuer osv. osv. for at nævne et par enkelte.
Hvordan ville du f.eks føle hvis din bil skulle udstyres med 1/4 opmærkning om at "denne enhed dræber fold", skadelig for ozonlaget osv.
Der er en "måde" med alt... og ingen tvivl om at rygepolitikken har taget overhånd. Faktisk så meget at Mille kaster 50 points ind på denne streng i protest - ingen røg uden ild!
Det her er et emne vi kan diskutere stolpe op og stolpe ned omkring... og i op til flere dage eller uger
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 09:24

Ups! Stavefejl og to stolper

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:27

Alt er jo ved at tage overhånd med forbud... hvad med den sex cd,den skulle ud i 60000,00 eks.men dagen efter den blev forbudt havde 100000,00 download den

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 09:31

Clan en PC påføre jo kun skade på brugeren, det gør rygning ikke...!

Ville du så også afskaffe biler? de køre jo folk ned.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 03-03-04 09:31

Ryger du også bagefter ?? hun svarede ..jeg har aldrig set efter *SS* Hav en god røgfri dag hi hi Mvh Sune

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 09:31

mille, hvis det er Brøndby Kommune du henviser til, ja så er vi åbenbart ved at få amerikanske tilstande i danmark.

Problemet et langt fra nyt og debatterne vil fortsætte ud i det blå.

Jeg kan dog forstå, at kommunerne ikke har det som staten, nemlig et rygecirkulære, som faktisk viser sig at fungere udmæket indenfor staten. (Pust skal lige have en smøg.)

Det har kommunerne åbenbart ikke. Personligt syntes jeg der skal være plads til både ikkerygere såvel som rygere, og de stramninger man har i dag har jeg kun haft positive erfaringer med, så jeg deler din harme.

Men som Zerg skriver er rygning vel også en form for misbrug, sammenlignet med the eller kaffe som også er rusmidler.

Det hele drejer sig om grænser, hvor ligger grænserne og hvornår er disse overskredet.

Det skal dog lige påpeges, at efter man begyndte at indføre rygeforbud i USA en gang i begyndelsen af 70'erne, er antallet af rygere halveret.

ellebye

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 09:32

Hvis du kan ryge uden at genere andre med røgen. Jeg gentager uden at genere andre med røgen, så kan du da ryge alt det du vil. Det er trods alt dig selv der skal lægge ryg til de lunge- og kræftproblemer som ikke alle men temmeligt mange rygere får.

Bronchitisen og astmaen er også helt dit eget problem.

Men du understår dig i at ryge indenfor ca. 15-20 mter afstnad af min søn. Han er overfølsom for røgen.
Han er også overfølsom overfor katte, men der er vor dør låst.

Jeg må samtidigt gøre opmærksom på at røgen hænger i tøjet i en sådan grad at selv ikke rygende medlemmer af samme familie kan "spottes" på flere meters afstand.

Fakta som er ukendte for de fleste rygere, så derfor nævnt her.

Trods det at vi gjorde opmærksom på det til vor søns konfirmation så var der flere rygere der ikke kunne holde sig.
Min søn måtte derfor på sin konfirmationsdag gå rundt i haven den 13. april i kolt vejr, og da han selvfølgeligt havde forsøgt at udholde det længst muligt, så var Bricanyl ikke nok.

Rygerne har ikke været inviteret siden, så hvis du synes du mangler et par invitationer, så tænk over hvorfor.

Held og lykke med dit helbred. Du får brug for alt det du kan få, og nyd det så medens du kan.
MVH
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 09:34

Med hensyn til sex-cd, der har indenrigsministeren da godt nok taget r.... på alt og alle.

Det ville have kostet en millionformue at lave så mange som der nu er downloadet, og ingen havde gidet kikke på den, men nu blev den forbudt. Virkeligt genialt. Alle skal se den og indenrigsministeren sparer en masse penge.
MVH
Ejvind

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-03-04 09:40

>Mille35
Hvordan kan du få dette til at være et "Kandu" spørgsmål.

>Zerg911.
Find nu ud af hvilken hest du vil holde på.... tobak / biler

>Varla.
Hvad fan.... har denne CD du omtaler med rygning at gøre???

Ram

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 09:40

Jeg glemte helt, at ved at forbyde den har han samtidigt klaret frisag over for alle de mange minoritetsgrupper som helt bestemt ville kritisere CD-en og ham.
Nu er han i stedet blevet en FOLKETS HELT - "lige en mand efter vor smag".

Anders Fogh får ikke en chance for at blive den næste statsminister. Det bliver enten Løkke eller Lykketoft.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 09:43

Det var et svar til Mille35

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:43

Hej Ram 2
Hvordan kan du få dette til at være et "Kandu" spørgsmål. ??????????????? Hvor skulle jeg ellers sætte det om man må spørge

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:43

Hej Ram 2
Hvordan kan du få dette til at være et "Kandu" spørgsmål. ??????????????? Hvor skulle jeg ellers sætte det om man må spørge

Kommentar
Fra : Mille35

Dato : 03-03-04 09:44

Hej Ram 2
Hvordan kan du få dette til at være et "Kandu" spørgsmål. ??????????????? Hvor skulle jeg ellers sætte det om man må spørge

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 09:44

Nej nej jeg tager hvad jeg kan få

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 09:50

Smalltalk ?

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-03-04 09:54

>Mille35
Du kunne f.eks. have sat det under "Politik", eller "Andet helbred"
Efter min mening ødelægger du seriøsiteten i dit yderst relevante første spørgsmål, ved at blande denne CD ind i det.

>Varla.
Undskyld.. Jeg havde ikke set at denne CD var blevet blandet ind i spårgsmålet
Det var lidt uforudsigeligt og er useriøst - Sp. er jo ikke oprettet i smalltalk

Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 10:05

Så I røgen
Vi / I bliver aldrig enige! Der er to magtgrupper, som begge vil pådutte den anden gruppe sin egen overbevisende mening. Her opstår så konflikten... og gensidig respekt, forståelse, accept osv. går helt og holdent af fløjten - gu' ved hvorfor der opstår krig?
Kan I hygge jer med debatten
Søren

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 10:07

Well kan sige det sådan her.. Kan ikke se hvorfor ikke misbrugere skal belemmeres med andre folks misbrug. Dem kan de begå derhjemme.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-03-04 10:08

>CLAN

Dette bliver ikke til en seriøs debat - Det er udelukkende en brokrøvstråd, hvor man blander alt muligt sammen i en pærevælling, så jeg kan godt forstå du skrider

Rart at være hjemme på den hjemlige (bore)platform??

Ram

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-03-04 10:10

>Zerge

Det er ikke specielt nemt at køre rundt i bilen i dagligstuen

Ram

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 10:12

Kommer an på bilen og dagligstuen

En ellert kan mange forunderlige ting.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 10:17

ramses... jeps! Det er skønt at være hjemme og udforske dybet
Kan varmt anbefales... sex, mjød, rødvin, farveindtryk m.fl opleves meget mere intens
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-03-04 10:20

>CLAN.

Jeg tror dig

Ram

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 10:26

og så nyder jeg jo mine toldfri cigaretter (lidt mere benzin til bålet)

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 10:39

Hmmm! Var ellers af den overbevisning at jeg var løbet "tør" på denne ævle-kævle tråd, men jeg har da lidt mere krudt i baglommen til at "få gang i den" med.

I tidernes morgen... ligger ca. 12-15 år tilbage kan jeg huske en udregning fra TV. Her blev det her emne debateret ret kraftigt, men med økonomi for øje.
Slutresultatet kan jeg huske: Hvis alle rygere i Danmark stoppede i morgen (for 12-15 år siden), så skulle samtlige danskere (alder 0-100 år) betale Kr. 10.000,- mere i skat om året + alle tobaksarbejdere skulle modtage understøttelse eller kontanthjælp.
Ditto udtalte en eller anden overlæge fra Rigshospitalet (kan ikke huske hans navn), at de behandlingsudgifter, der var forbundet med rygning, så RIGELIGT var dækket ind under afgifterne på tobak. Han omtalte enda et "pænt overskud", hvis ALLE pengene gik til hospitalsvæsnet frem for statskassen.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-03-04 10:44

>CLAN

På trods af den afsporing hovedforfatteren i tråden lavede, så skal du ikke afspore den yderligere - Hvis alle dine tal er korrekte, og det er de sikkert, så komme det altså ikke de menneskerved, der ufrivilligt bliver syge af andres røg. Fik du den

Ram

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 10:47

tjaa.. noget skal de jo finde på?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 10:49

Ramses... puster lidt røg efter dig, og lader massehysteriet fortsætte

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 10:53

Afsporing?
Hwa' med at sterilisere alle fam. med mere end 2 børn for at spare penge i skat
Citat
Slutresultatet kan jeg huske: Hvis alle rygere i Danmark stoppede i morgen (for 12-15 år siden), så skulle samtlige danskere (alder 0-100 år) betale Kr. 10.000,- mere i skat om året

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 03-03-04 10:56

Denne tråd en jo nærmest spam

Jeg er "røget" i svinget.

ellebye

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 11:02

Lidt mere
Hvad med om vi fokuserede lidt mere på de STORE skorstene, som helt sikkert producere MERE "gift" end de små "pinde" (også selv om mange bække gør en stor å).
Hvad med transportsystemet på verdensplan eller paphoveder som mig, der bore hullet i moder jord så den ligner en ost. Alt sammen i energiens tegn... cigaretter og andet tobak er i den sammenhæng rent myreknepperi.
Men der er penge i skidtet (begge dele)

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 11:13

Hvorfor gøre slemt værere ?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 11:22

Eller se realiteterne i øjnene

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-03-04 11:29

Host host......Ved I, at man kan både ryge og rejse skide billigt??
En Orange er alle pengene værd - og hold kæft hvor kan man nå at ryge mange cigaretter fra vejtjylland til Sjælland......

Velkommen hjem CLAN - pas nu på ikke at bore for dybt

Frida...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 11:36

Hej Friiiiidaaaa
Jeg nævner blot et ord... SKUMBANAN

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-04 12:52

Når jeg kører på cykel i københavn og holder bag en bil ved rødt lys, ser jeg ofte steamere bag på bilen hvor der står :

Ren By, Tænk på Miljøet, Tobak dræber, Passiv rygning skader dit Barn, Røgfrit Miljø, Osv...

Hvad er farligst og mest generende : Rygning eller Privatbillisme ? Ja, jeg spørger bare

Vis lidt hensyn : Ta' en smøg ..og cyklen !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 12:57

Godt gået Molo...

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-03-04 13:01

Yes Molo.....længere er den ikke*LOL*

Frida...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-04 13:07

CLAN + fridaflip -> I bukker, jeg klapper

Der er iøvrigt en beviselig sammenhæng mellem udstødningsgasser og antallet af lungekræfttilfælde i storbyer, hvis det skulle have forbigået nogens opmærksomhed. Den samme beviselighed i forhold til passiv rygning er derimod videnskabelig diskutabel.

</KLÅGE MÅGE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 13:09

Vi går en mørk tid i møde... og til sidst, så skal det nok gå hen og blive helt "Trendy" at ryge igen... bare så'n for at provokere lidt imod "samfundsholdningen" det er blevet trukket ned over ørene på folk

http://www.socialdemokratiet.dk/?main=1&subc=31&pgid=1390&page=1

Suk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 13:12

, (komma) det der... osv. men I fanger den nok

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-03-04 13:14

Hmm..Troede CLAN var helt rundt på gulvet -altså at det med den mørke tid
Føj for et link du kommer med...RØGFRIE TOG!!!!
Aldrig mere til sjælland. Nå, vestjylland er da osse ok

Frida...

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-04 13:22

Fedme er et samfundsproblem der rammer selv børn. Vi må STRAX forbyde indtagelse af fødevare i det offentlige rum. Forbyd Restaranter, Burgerbarer, Pølsevogne og smagsprøver i Supermarkeder. I skoler og på arbejdspladsen afskaffes kantiner og automater. Frokostpausen bør øjeblikkeligt afskaffes.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 03-03-04 13:29

Motionsidræt belaster sygehusvæsnet og giver i mange tilfælde langvarige skader, der igen adstedkommer et stigende sygefravær på arbejdspladserne til skade for samfundsøkonomien. Væk med sport- og svømmehaller. Nedlæg alle offentlige fodboldanlæg (..der er her langt de fleste alvorligste skader sker!). Der bør vanke bødeforlæg til alle joggere i danske skove og parker. Afskaf idrætstimerne i folkeskolen for at foregå de unge med et godt eksempel.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 13:35

SÅ fil Molo lukket op for posen (har lige samlet mig selv op på stolen igen)
Ohhh Dear

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 13:48

Hmmm! Hvd siger så de helt unge... http://www.madogbevaegelse.dk/maincenter9.html

Skal man være "hellig" så er der:
Bibelen siger ikke direkte, at rygning er synd. Men der står at vort legeme er et tempel for Helligånden (1 Kor 6,19). Derfor skal vi passe på vore legemer, og rygning er jo direkte usundt.

Suk! mere af samme http://www.liv.dk/debat/index.asp?upID=76

Oøjjjj! http://home19.inet.tele.dk/vikinger/Kondi/TabDig.htm nu snupper jeg en skumbanan, en kop mjød og tænder er af de dersens røgelsespinde fra Dansk Tobakskompani.

Sjovt nok... Når jeg tænker på min arb. plads, hvor rygning KUN er tilladt i begrænsede områder (ikke noget med størrelse), så er det jo sjovt at se HVOR der er flest mennesker at finde, ja selv ikke rygere kommer ind til de sociale tåger.

Mille... se bare hvad du har sat gang i Det er et utømmeligt emne, som bør afløses af "Finders der liv i rummet"?

Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 13:53

Som afslutning for mit vedkommende.... Hvem opfandt rygning?
http://www.cancer.dk/sundskole/rygning/historie_om_rygning/hvem_opfandt_rygning.asp
Have a nice day

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-03-04 13:57

Eller som min mor sagde til min far.....

Du skulle holde op med at ryge, Edvard, tobakken ødelægger din lugtesans og dine lunger - og hvad værre er, det sætter sig altså i gardinerne....

Frida....

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-03-04 14:01

Hva' med rygning efter sex - er det så osse slut?

http://www.pi-hus.dk/sjov/vis.asp?id=26

Frida

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-03-04 14:19

Fridaaaaaa du sveder forhåbentlig kun efter sex... ikke ryger

Kommentar
Fra : Zerg911

Dato : 03-03-04 14:20

MOLOKYLE det var så en latterlig kommentar.. fedme er ikke farligt for andre omkring dig, det er mere og eller mindre en sygdom. Som man ikke altid selv kan gøre for, men rygning derimod er ens EGET problem da man ikke bliver født med trangen til at ryge!!
Meget dum kommentar.

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 03-03-04 15:14

>Molo

Drik sprut.. Jeg har altid sagt, at et umådeholdent forbrug af alkohol har reddet mange unge mennesker fra idrætten

Ram

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 18:41

Næste gang en af jer får en af de dersens hidsige influenza-typer så skynd at melde jer som frivillig hjælper på et plejehjem.
Bortset fra en kort overgang hvor personalet får meget travlt, så vil der blive bedre plads i lang tid fremover.

Og næste gang du tager en smøg så sørg for at genere så mange som muligt. Jo før bliver det totalt forbudt at ryge i "det offentlige rum".

Narkomaner og andre fixere gør det oftest mere i smug, og hvad man ikke ser (eller lugter) det får man ikke ondt af.

Den nuværende udvikling har jeg forudset for år tilbage, og min forudseenhed blev nærmest hånligt afvist af en stærkt rygende kollega med bemærkningen at "det ville aldrig ske i Danmark".
Vi placerede ham senere på et single-kontor og lavede ekstra udluftning fordi hans røgtåger faktisk generede ret langt omkring ham (kontorer med air-condition kan give den slags trækproblemer).

Men han synes heldig, han er nemlig ikke død, og der foreligger ikke oplysninger om at han skulle have fåët væsentlige gener (nu spiller han også meget golf, så der får han da både frisk luft og motion).

Der er nemlig temmeligt mange af de rygere jeg har kendt hvor vi lidt ekstraordinært har måttet ofre en buket eller en krans. Jeg skal ikke indlade mig på vurderinger af om det har været godt eller skidt for familien at de slap for røgen, men det positive er så at krematoriet har færre problemer med at "sætte fut i dem".

Min opfattelse er nok stærkt præget af familiens negative oplevelser med hensynsløse rygere, samt af at min hustru har arbejdet på lungeafdelingen i flere år, men til alle I standhaftige vil jeg ønske, at I fortsamt må hygge jer, og uanset prognoser, at I kan gøre det i rigtigt mange år.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-03-04 19:34

>Varla

Det var da en gevaldig bøvs du der kom af med. Den må ski da ha' siddet i klemme længe.

Jeg kan da godt følge dig et langt stykke hen ad vejen - men uha jeg synes du bevæger dig lige på kanten af, hvad jeg kalder for alm. medmeneskelighed.
At miste et familiemedlem er en kæmpe sorg uanset hvad dødsårsagen måtte være - og derfor bliver jeg lidt mopset over dine ord.....

Mener du osse, at en familie der mister et familiemedlem på grund af eksempelvis kredsløbsforstyrrelser skal anse sig som heldige??
Tusindevis af danskere dør af hjertesygdomme, som følge af dårlig livsstil. Er det så i dine øjne selvforskyldt - og dermed ikke en tragedie - fordi de bare kunne have lyttet efter i timen - og dyrket mere motion - spist mindre fedt - levet med mindre stess i hverdagen osv.osv.

Måske ikke lige et eksempel du kan bruge til noget - men jeg fik osse lige en bøvs i klemme over din måde at formulere savnet/sorgen over et kært familiemedlems død.

Citat
Der er nemlig temmeligt mange af de rygere jeg har kendt hvor vi lidt ekstraordinært har måttet ofre en buket eller en krans. Jeg skal ikke indlade mig på vurderinger af om det har været godt eller skidt for familien at de slap for røgen, men det positive er så at krematoriet har færre problemer med at "sætte fut i dem".

Frida...

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 19:55

Jamen jeg forstår dig da udmærket. Desværre har min hidtidige mere hensynsfulde måde at skrive det på ikke haft nogen effekt.
Jeg har i årevis stået i døren i forholdsvis frisk luft når jeg har snakket med rygende kolleger. De forstår simpelt hen ikke at nogle kan have det sværere med røgen, og at andre simpelthen ikke kan tåle røgen er for en ryger komplet uforståeligt.

Rygere må gøre og ryge præcis hvad de vil, ligesom folk kan æde eller stikke sig ihjel, men lad dog være at genere andre.

Med hensyn til savnet af et kært familiemedlem, så er det åbenbart ikke den risiko som ligger rygerne mest på sinde, så familiemedlemmerne til en ryger må indstille sig på den situation i god tid, men de fleste får faktisk advarsler i form af hosten, forpustethed, og i de fleste tilfælde længerevarende tiltagende sygdomstegn med bronchitis/astma og har det rigtigt dårligt i flere år.
En svoger kunne ikke holde op med at ryge, indtil en kollega med samme indstilling fik konstateret en alvorlig plet på lungen og blev omgående indlagt til operation. Kollegaen var heldig og slap med at få fjernet en lungespids, og min svoger stoppede rygningen fuldt og helt den selvsamme dag. Nu var han motiveret.

En anden kollega blev tilfældigt indlagt på sygehuset (med en sportsskade) og fik konstateret en kræftknude. Heldigvis i god tid og den blev fjernet. Efter en kemokur var hun holdt op med at ryge, og hosten som jeg i flere år havde fortalt hende var en typisk cigarethoste, hvilket hun hidsigt benægtede, den forsvandt ved samme lejlighed og har ikke vist sig siden.

Vejen til helvede er belagt med gode undskyldninger, og det gælder både rygere, fede folk og mange andre situationer, men hvis vi ikke spiser eller drikker, så dør vi. Hvis vi holder op med at ryge - hvad gør vi så ?

Når man i årevis har haft svært ved at sove fordi ens ægtemand/hustru hoster i halve og hele timer efter at have lagt sig (du ved at når man skifter stilling fra siddende/stående til liggende så skal der hostes en del), hvor meget tror du så man reelt er savnet ?

Ved du at hovedparten af de mennesker der indebrænder i Danmark, det er folk som lige skulle have en smøg i sengen eller i stolen hvor de faldt i søvn.

Skal der endeligt ryges i sengen eller i en lænestol, så ryg dog cigarer/cerutter. De stinker forfærdeligt, men de sætter ikke så nemt ild til folk, og de er knapt så farlige for helbredet. Jeg mener at de også er mindre sundhedsfarlige for omgivelserne.

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-03-04 20:57

Okay jeg stopper diskussionen her
Hmm...du minder mig altså om en total antiryger fra min kommune, som arbejdede ved jysk telefon. Jeg skulle ha' sat ekstra stik ind - og udenfor min dør stod den mest flabede antiryger jeg til dato har mødt. Ikke nok med, at han havde et stilt monteret på brystet med en overstreget cigaret*LOL*.....Han forlangte sgu, at jeg skulle fjerne alle askebægre og gå i køkkenet mens han udførte sit arbejde....

Behøver jeg fortælle, at han ikke længere arbejder hos jysk telefon. Jeg smed selvfølgelig åndsbollen ud

Frida...

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 21:07

Du gør dig til af at have smidt en fanatisk antiryger ud. Også jeg synes han var ret fanatisk, men har du tænkt at han måske ligesom min søn ABSOLUT IKKE KUNNE TÅLE RØG.

Nej du gør dig til af at have smidt "åndsbollen ud".

Han måtte ikke have den frihed du selv ønsker dig, men selvfølgeligt skulle han da bare have nægtet at arbejde hos dig og meldt tilbage til jysk telefon at kunden ikke ønsker at samarbejde.

Jeg ønsker ikke at indskrænke rygernes frihed, men rygernes skal heller ikke indskrænke min frihed. Og det gør de ved at hævde at de da har ret til at ryge hvor de vil og hvornår de vil, og ofte med den bemærkning "at den smule røg kan da ikke skade nogen".

Min svigersøn kunne ikke tåle et eneste enkelt lille bistik, så var det babu, babu til læge, og det drejede sig om ganske få minutter. Nogle har det næsten lige så slemt med røg, men det havde du ikke tænkt på - vel.

Også jeg har sørget for at få idioter smidt af det firma de arbejdede i, men ALDRIG FORDI DE VAR RYGERE ELLER ANTIRYGERE, kun når de ikke kunne udføre det arbejde de var ansat til at lave.

Jeg har en lillebror som arbejder for jysk telefon og han ville aldrig drømme om at ryge hos kunder, og han forlanger heller ikke at de skal være ikke-rygere. Næh, han holder sine problemer for sig selv, for ellers risikerer han at blive smidt ud - men er det fair ?

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 21:47

Det er menneskeligt at tro at når jeg kan tåle det, så kan alle andre også, og det er svært at vise hensyn når man ikke kender eller erkender hvilke problemer ens egen frihed kan give andre.

Det er derfor og kun derfor jeg undertiden bliver "lidt hård i filten".

Men svært det er det, for de fleste rygere stoppede jo gerne med rygningen, men er blevet dybt afhængige.

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 21:55

Mille35 skriver:
hvorfor skal vi finde os i alle de forbud ? hvis der er et rygelokale kan det vel ikke skade nogen

Næh det har du da ret i, men du er nok klar over at rygere bruger ca. 10% af arbejdstiden på at ryge, så vil de også gå 10% ned i løn ?

Jeg har flere gange arvet et skrivebord efter rygere. De har alle haft brændemærker efter cigaretter som havde brændt så længe at de var "faldet af" askebægeret. De tænker sikkert på brandrisikoen, men hvad gør arbejdsgiveren.
Tegner en ekstra brandforsikring ? - indretter et lokale udelukkende til rygere ?

En af mine kolleger som sad og røg på sit eget kontor, uden at genere andre væsentligt, tilkaldte mig fordi han pludseligt havde disketteproblemer. Det viste sig at disketten var blevet forurenet med en røgpartikel og der var bogstaveligt talt fræset en rille ned i belægningen.

Sådan forsvandt et godt kollegieregnskab og måtte rekonstrueres med timers arbejde til følge.
Kom det til at stå i hans CV at han spildte arbejdsgivers tid ved at røgforurene en diskette - næh, vel. Jeg havde advaret ham mod risikoen, men som de fleste rygere ignoreres advarsler (den smule røg kan da ikke skade)

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-03-04 22:08

Okay Varla....Du har totalt misforstået min pointe....Du skriver gentagne gange, at rygere overhovedet ikke viser hensyn.....

Det mener jeg ikke er korrekt - og jeg selv respekterer ALTID ikke at ryge på de steder hvor der er rygeforbud....men i mit eget hjem - er der sgu ingen der skal fortælle mig, at jeg ikke må ryge.....

Historien med manden fra jysk telefon - var bare for at illustrere, at omtanken ikke gælder begge veje, hvilket jeg finder ligeså dybt godnat, som du finder det godnat, at dine konfirmationsgæster ikke kunne respektere dine regler....

Frida...

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 03-03-04 22:18

Næh, det forstår jeg da godt. Hvis jeg kom på besøg et sådant sted, så ville jeg nok ret hurtigt fortrække igen.
Men hvis man skal udføre arbejde i de omgivelser, så skulle man måske i stedet tilkalde arbejdstilsynet.

I øvrigt en interessant tanke, for jeg føler mig temmeligt sikker på at det kommer en dag. Det vil være træls hvis arbejdstilsynet derefter kommer til den konklusion at ingen er pligtig at udføre arbejde under de betingelser.

Og som det ser ud i øjeblikket, så vil jeg vurdere at noget sådant kan blive aktuelt indenfor 5-6 år.

"De binder os på hånd og mund"

Kommentar
Fra : fridaflip

Dato : 03-03-04 22:58

Glem alt om, at jeg tidligere skrev du mindede mig om manden
fra jysk telefon - du er MEGET værre

Tager mig lige dagens sidste kop kaffe - selvfølgelig sammen med en smøg

Frida...

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 04-03-04 00:07

Ja, det er rigtigt, og jeg er da ked af at du i den grad er afhængig, så du har min dybeste medfølelse, men du får mig ALDRIG til at sige at rygning er sundt.

Accepteret svar
Fra : fridaflip

Modtaget 50 point
Dato : 04-03-04 00:53

>Varla
Allersidste pip fra mig kommer her.

Citat
Du gør dig til af at have smidt en fanatisk antiryger ud. Også jeg synes han var ret fanatisk, men har du tænkt at han måske ligesom min søn ABSOLUT IKKE KUNNE TÅLE RØG.

Ja det har jeg tænkt over.... og jeg vil til hver en tid tage de fornødne hensyn til ham alle andre steder end i mit eget hjem. Faktisk forstår jeg slet ikke, hvad han lavede i et servicefag med et arbejde der skulle udføres i private hjem, hvis det virkelig skulle forholde sig som du siger - at han ABSOLUT IKKE KUNNE TÅLE RØG.

Og til din sidste bemærkning "men du får mig ALDRIG til at sige at rygning er sundt".
NEJ, det havde jeg nu heller ikke planer om - men tak for medfølelsen Varla - det varmer trods alt - når jeg tænker på, hvor din medfølelse lå i nedenstående kommentar.

Citat
Der er nemlig temmeligt mange af de rygere jeg har kendt hvor vi lidt ekstraordinært har måttet ofre en buket eller en krans. Jeg skal ikke indlade mig på vurderinger af om det har været godt eller skidt for familien at de slap for røgen, men det positive er så at krematoriet har færre problemer med at "sætte fut i dem".

Frida...

Godkendelse af svar
Fra : Mille35

Dato : 04-03-04 07:42

Tak for svaret fridaflip.